Jump to content

Lufting av hydraulisk styring uten luftenipler

simsi

Recommended Posts

Hei, jeg har en tenfjord hydraulisk styring som jeg har byttet pakninger på.

Når jeg nå har fylt det med ny olje så er det mye hardere enn før og det lager en lyd når jeg dreier på rattet.

Er nok luft i systemet som gjør dette, men det er ingen luftenipler på sylinderen, kun de to slangene som går inn på den.

Hvordan skal man lufte dette systemet? Skal man bruke slangene som luftenipler?

• 3 år senere...

Lukket system lufter du rimelig enkelt ved å koble til en liten beholder med slangekobling i bunden som du setter litt over rattet i båten. Slangen kobler du til på styresnekka som rattet er koblet på. Så er det bare å begynne å vri rattet helt til det stopper i hver ende. Sånn holder du på en halv times/times tid til du ser det ikke kommer luftbobler i slangen som går opp til beholderen. 

Dersom båten ligger på land uten motor er startet da får du deg en rimelig tøff treningsøkt. Ta godt i når du skal vri rattet til sidene presse på for å komprimere ut luften. Få med deg ungdommen på økta :boxing: :giggle:

Ligger båten på sjøen og du kan ha motoren i gang så vil det straks bli mye enklere. Hydraulikk pumpen vil da avlaste deg og armene dine :clap:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...