Jump to content

Regler for heving av dekk i båter?

Robin Berg

Recommended Posts

Hei ! Om båten er CE godkjent er det krav til sikt linje og en minimums vinkel øvre og nedre. (Hva du ser sett fra førerstol)

Uansett så har man ikke lov til å endre noe på en CE godkjent båt.

Om båten er "gammel" (Ikke CE merket) så kan man egentlig gjøre hva  man vil. Det eneste som da blir endret er stabilitets beregningen om den finnes.

Man bør jo for egen del ikke lage en båt som ikke er stabil   :smiley:

Beskriv litt hva du tenker å gjøre......

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Den typen dekk ja.  Det er ingen regler for min. høyde som du MÅ følge så vidt jeg vet, men det er vel et gammelt mål som sier at topp rekke bør ligge nærmere hofte enn kne når man står i båten. større båter bruker 85 cm over dørk har jeg lest en plass.

Kommentar:

Om CE godkjent båt kan endres: Ja men nei !  Båten er typegodkjent med en stor teknisk dokumentasjon som ligger til grunn for at båten er bygget sånn. Den skal tilfredsstille en masse iso standarder. 

Om du endrer en CE godkjent båt så må det karakteriseres som et selv bygg og du kan ikke selge denne båten før du har brukt den selv i min. fem år etter forandringen. (myndighets krav - Sjøfarts direktoratet)

Den vil alltid da være en "skabelon"

Er man fornøyd med det, så er det bare å forandre CE godkjent båt.

Supert, tusen takk. Tilbake til hva jeg anser som en brøler angående dekk og flytetanker.Denne båten er fra 1990 og er et oppussings prosjekt , her oppdaget jeg at flytetanker på sidene er satt inn etter at dekket er plastet ned. Det er jo en kjensgjerning at dekkene i disse båtene er laget av finer som er plastet fast. Så til problemet, når disse platene eser ut river de samtidig løs flytetankene som hviler på plasten til dekket. Så her holder jeg på å pusse bort gammel plast før jeg plaster tankene fast slik de skal være.

Hei knurrbart.  Litt usikker på hva du mener med at borti 100% av båtene er strukturelt forandret  ? Det var det som var spørsmålet !   :smiley:

Et godt eksempel på det jeg mener er en skabelon: Så nettopp på Finn.no en Nor Star 290 som eier hadde revet av hele dekket, for så og bygge et sjark overbygg på skroget. Siden jeg hadde dokument ansvaret på fabrikken Nor Star Boat A/S kan jeg med sikkerhet si at den båten ikke lengre er godkjent og må regnes som et selvbygg.  

Om man bytter ut ei vannpumpe til en annen, er ikke dette en forandring så lenge den nye pumpa er CE merke. Om man også tar seg bryet med å ta ut av bruker permen den gamle brukermanualen for pumpa og setter inn den nye (om ikke det er samme type)

Endrer liste over komponenter i båtens brukerhåndbok til ny pumpe.Da er alt på stell. Om man skal være 100% korrekt.    :wink:

Redigert av Knude (see edit history)

Det var det som var spørsmålet ja. Men det var ikkje så du skreiv lenger opp. Men om du nå modererer ditt utsagn til strukturelt forandret så retter det seg litt. Men like fullt så vil borti 100% av båtene falle utefor igjen da de færreste, vel antagelig ingen oppdaterer håndboken fortløpende etter hvert som utstyr monteres. Likevel så vil ikkje boka stemme med det som var en del av båten under CE merkingen og man er like langt. Det blir et forferdelig flisespikkeri etter hvert og totalt uinteressant om en båt er lik båtens opprinnelige CE dokumentasjon fra 1900 og dengang. En kan ikkje sette ny 5 årsfrist for kvar gang en monterer noe :wink:

Den typen dekk ja.  Det er ingen regler for min. høyde som du MÅ følge så vidt jeg vet, men det er vel et gammelt mål som sier at topp rekke bør ligge nærmere hofte enn kne når man står i båten. større båter bruker 85 cm over dørk har jeg lest en plass.

For fartøy under 15 m. er det ingen regler. (Yrkesfartøy).

Over 15 m. skal det være 1100 mm.

Det eneste fritidsfartøy med krav til rekke er seilbåter. Den skal være 600 mm. (ISAF-krav).

I samsvarserklæringen, som SKAL følge med alle CE-godkjente båter, står det hvilke standarder båten tilfredsstiller (det er ikke nødvendigvis, men ofte ISO-standarder). Ved eventuelle modifikasjoner ville jeg sørge for at jeg overholder kravene der og dokumentere hva som er blitt gjort. Desverre må de fleste av slike standarder kjøpes for store penger, men en finner likevel mye av dem tilgjengelig ved å google.

Og å ajourføre brukermanualen ser jeg som en selvfølge. For det har jeg opprettet en egen katalog på PC-en der jeg samler alt av teknisk og annen relevant informasjon etter hvert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

heving av dørk/dekk vil jo også heve tyngdepunktet og påvirke stabiliteten.   Hever man også rekkene , så vil båten få større vindfang.   Så etter min mening bør båten være over en viss størrelse for å fungere bra med selvlensende dekk - og helst være konstruert med tanke på det fra start av.

Men Hansvik har jo levert både 16 fotere og 18 fotere som er selvlensende, så da burde det jo være godt innafor 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Haha, ja då må no min hansvik 19 "sjark" være nærmest "ulovlig" der har eg bygd opp bakke og rekkverk

den ombyggingen der burde jo være obligatorisk på Hansvik 19 - ble jo både penere og mer praktisk  :thumbsup:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg vet det har vært noen dødsulykker med Tromøy 23 som har fått selvlensende dekk. Jeg vet ikke om det er gitt noen autoritativ forklaring, men jeg har vært og sett på en som ble bygga opp igjen. De som bygde den opp hadde to forklaringer, som begge kan være riktige. Den  ene var at eieren hadde satt inn en inspeksjonsluke, og at den kan ha blitt ødelagt i sjøgang - slår sjøen opp blir det et rimelig stort trykk mot toppen. Den andre er knyttet til at han hadde montert en garnhaler og at den har lagt båten over slik at ikke spylegattene har fungert og klart å tømme dekket mellom hver sjø. Uansett så tyder det på at en skal være forsiktig med å forhøye dørken på små båter, de forandrer lett egenskaper. Prisen du betaler hvis du bommer er høy!

Sønnen har en Troll 325 med dyp V bunn og selvlensning.. det er ikke en optimal kombinasjon på en såppas liten båt, da dørken kommer veldig høyt. Det er kompensert med at kran for selvlensning skal være lukket under kjøring/last. kun åpen ved stille ligge uten last. Det er en løsning som også kan brukes på større båter der dørken ikke er tilstrekkelig over vannlinja.

De ulykkene som har skjedd med selvlensende båter er som regel en følge av for stor last, og gjerne litt feilkonstruert selvlensningssytem

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg skal ikke løfte dørken så høyt over vannflaten da rekkene blir fort for korte, og gir en større rissiko for at man faller på hav om et lite uhell skjer. Skal vi utgangspunktet ikke montere noen stoppekrane heller, bestilte meg en tilbakeslagsventil som jeg kommer til å montere så nært dekket som mulig. Håpet er at med last så stenger den uten å slippe vann inn.

Men jeg har masse arbeid ombord i Hansvik`en før jeg kommer dit, må nok undersøke om jeg kan få den i hus. Hvis ikke så kan det ta tid siden værgudene ikke er altid på talefot her i Nord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...