Storskarv Startet 17.April.2016 Link til dette innlegget Startet 17.April.2016 Båten er en Scanmar 33 fra 1986. Motoren er en VP2003 (fra 1986) og har et forbruksbatteri og et startbatteri. Problemet mitt er at ladespenning går opp fra ca 14,5V til 17-18V helt uten forvarsel. Den kan legge seg på så høy spenning i noen sekunder eller i et par minutter. Da jeg ikke har noen overvåking oppdaget jeg dette med en tilfeldighet. Jeg har hatt av dynamo, gjort rent børster og kontrollert tilkoplingene uten at det har endret noe på problemet. Selve spenningsregulatoren koster nesten like mye som en original dynamo på Volvo. Jeg har ingen planer om å kjøpe en original dynamo heller fa dette koster godt over 5000kr. Om det finnes alternativer vil jeg se på det.... Tips? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 kjøp ny på biltema de gjør samme nytten og er mye billigere Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Høres ut som dårlige forbindelser, da friske batterier vil bremse bra mot slike spenningstopper. Ville sjekket koblingene, hovedbrytere og batterier før dynamoen blir sykmeldt. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Er i gang med å gå over alle koplingspunkt. Takk for tips så langt ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Hvis dynamo har ekstern senseledning med dårlig kontakt kan en oppleve dette fordi regulator ser null spenning når det ikke er kontakt og dermed gir 'full pinne'. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Er senseledning nr 5 på bilde? Nappet denne av og nå har ladespenning vært dønn stabil på 14,4 volt i snart 30 minutt... Her er noe jeg ikke forstår ? Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Ingen som har tips her? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hei.Klemmebetegnelse 61 sier at det er D+ (ladekontroll på dashbord). Hvis du har en fra Volvo Penta (brukte mye Paris Rhone og Valeo) da må du lete etteren kabel som stikker ut fra regulatoren og som har vanligvis farge gul.Dvs ingen av kontaktene du ser der på bildet.Den der gule kabelen kan også være koblet til B+ på dynamoen, eller allerede til plusspol på referansebatteriet. Men ikke alle har noe sensekabel, eller sensekontakt som er betegnet med "S". Lykke til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BorisEikenes Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Høres ut som dårlig regulator. Ser somregel ca sånn ut, om du har bosch eller valeo dynamo kan du mest trolig bruke denne. https://www.skruvat.no/Regulator-dynamo-P514610.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 På noen Bosch passer slik, men ikke på Valeo som Volvo Penta bruker.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.