Jump to content

VP2003, ladespenning gjør hopp til 17-18 volt av og til

Storskarv

Recommended Posts

Båten er en Scanmar 33 fra 1986. Motoren er en VP2003 (fra 1986) og har et forbruksbatteri og et startbatteri.

Problemet mitt er at ladespenning går opp fra ca 14,5V til 17-18V helt uten forvarsel. Den kan legge seg på så høy spenning i noen sekunder eller i et par minutter. Da jeg ikke har noen overvåking oppdaget jeg dette med en tilfeldighet.

Jeg har hatt av dynamo, gjort rent børster og kontrollert tilkoplingene uten at det har endret noe på problemet. Selve spenningsregulatoren koster nesten like mye som en original dynamo på Volvo. Jeg har ingen planer om å kjøpe en original dynamo heller fa dette koster godt over 5000kr. Om det finnes alternativer vil jeg se på det....

Tips?

Hei.
Klemmebetegnelse 61 sier at det er D+ (ladekontroll på dashbord).

Hvis du har en fra Volvo Penta (brukte mye Paris Rhone og Valeo) da må du lete etter
en kabel som stikker ut fra regulatoren og som har vanligvis farge gul.
Dvs ingen av kontaktene du ser der på bildet.

Den der gule kabelen kan også være koblet til B+ på dynamoen, eller allerede til plusspol på referansebatteriet.

Men ikke alle har noe sensekabel, eller sensekontakt som er betegnet med "S".

Lykke til.

:seeya: 
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...