Jump to content

Bruk av AIS transponder uten VHF med DSC

theppan07

Recommended Posts

Jeg har en 23 fots motorbåt og krysser strekningen Sandeford-Strømstad mange ganger i sesongen.

Har i dag håndholdt VHF uten DSC og vurderer å anskaffe meg en AIS som skal kobles til en Garmin 721xs kartplotter.

En AIS mottaker vil i utgangspunktet være tilstrekkelig, men skal jeg først bruke tid og ressurser på å koble opp dette, så blir merkost til en AIS transponder såpass liten, så jeg regner med at jeg vil angre senere dersom jeg kun går for AIS mottaker nå.

MMSI nummeret mitt (som jeg ikke benytter i dag siden jeg ikke har VHF med DSC) programmeres jo inn i AIS’en.

Så til spørsmålet:

Hvis noen da gjør et oppkall til meg basert på MMSI nummeret som jeg kringkaster, så vil jo ikke jeg høre oppkallet med mindre den andre båten gjør et ordinært VHF oppkall i tillegg.

Stemmer dette, eller har jeg misforstått?

Eller er det slik at oppkallet vil bli fanget opp av AIS’en og at jeg får oppkallingsvarsel på kartplotteren?

Så til spørsmålet:

Hvis noen da gjør et oppkall til meg basert på MMSI nummeret som jeg kringkaster, så vil jo ikke jeg høre oppkallet med mindre den andre båten gjør et ordinært VHF oppkall i tillegg.

Stemmer dette, eller har jeg misforstått?

Eller er det slik at oppkallet vil bli fanget opp av AIS’en og at jeg får oppkallingsvarsel på kartplotteren?

Neida, du har ikke misforstått, det vil ikke bli fanget opp på noen måte av VHF`n din

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg frekventerer samme strekning også mange ganger fra april til oktober. Jeg har valgt fastmontert VHF med DSC, men ikke AIS. Jeg har sagt fra om kryssende kurs til en del store båter og møtt mye positiv tilbakemelding fra skipene. Men det ville selvsagt vært nyttig med AIS for å kjenne nummer og navn på de jeg kaller opp. Men jeg har valgt det bort pga behov for dobbel GPS antenne, og dobbelt VHF antenne. (igjen - vi har fastmontert VHF) Man kan montere dette med andre løsninger, men det gir lavere kvalitet på det viktigste apparatet - VHFen. Så jeg ville valgt en slik beste løsning om jeg skulle hatt AIS.

På min senterkonsoll rib ble det for mye ræl i forhold til nytten.

Vi har hatt AIS/radar behov en sen oktober på vei hjem fra Fjällbacka, med utrolig tykk tåke. Vi endte opp med å ta turen langs land til Engelsviken og hang på en båt med radar over Oslofjorden der oppe.

...det ville selvsagt vært nyttig med AIS for å kjenne nummer og navn på de jeg kaller opp. Men jeg har valgt det bort pga behov for dobbel GPS antenne, og dobbelt VHF antenne. (igjen - vi har fastmontert VHF) Man kan montere dette med andre løsninger, men det gir lavere kvalitet på det viktigste apparatet - VHFen....

Jeg har VHF med DSC og intern GPS (uten AIS). Jeg har kjøpt AIS-transponder og antennesplitter. Ja, jeg får enda en GPS (i tillegg til den integrerte i VHF-en, den integrerte i kartplotteren, og en eksterne jeg har som gir bedre nøyaktighet). Jeg spurte Navytech om ikke AIS-en kunne bruke den eksterne jeg allerede hadde koblet til NMEA2000, men det kunne den ikke da det er et krav til egen GPS på disse. Derimot var det uproblematisk å montere antennen inne. Antennesplitteren jeg har kjøpt skal ikke redusere kvaliteten på på VHF-en, men det fins sikkert splittere av ymse kvalitet, så ulempen er jo i så fall prisen.

For en RIB derimot kan jeg godt skjønne at det uansett blir mye ræl:)

Vel litt flisespikking her nå fra meg, men det finnes ikke antenne splittere som ikke reduserer kvaliteten på VHFen, men det finnes bedre eller dårligere varianter som splitter på både ulik måte og med ulikt tap. Det finnes sikkert noe som er gode nok, litt avhengig av behov for sikker VHF forbindelse.

Jeg har allerede lavt montert VHF antenne grunnet lav båt, så jeg vil ikke redusere kvaliteten på VHF ytterligere. Til det er VHFen for viktig og AISen lite viktig. Min antenne er sikkert like høy som mange andre har montert sine, men vi drar ofte langt til havs og over lengre strekk så derfor oppfatter jeg at VHF skal ha best mulig forhold. Og en lengre antenne går i stykker med vår noe harde båtbruk.

Vel litt flisespikking her nå fra meg, men det finnes ikke antenne splittere som ikke reduserer kvaliteten på VHFen, men det finnes bedre eller dårligere varianter som splitter på både ulik måte og med ulikt tap.

Du har nok (delvis) rett, den jeg har kjøpt har litt tap på sending, men ikke tap på mottak.

(Dvs. det er sånn jeg har tolket: "No insertion loss on AIS and VHF Rx, Low insertion loss on AIS and VHF Tx")

Du har 0,5db tap pr inline skjøt av ledningen. Bare fordi du kutter kabelen og terminerer den/har en tilkobling. Dersom du klarer å koble til en splitter uten å kutte ledningen er det selvsagt en fordel fordi da er det kun internt i elektronikken du har evt tap/problemer. Men ofte må det en kabel fra VHF innom AIS/splitter og fra AIS til antenne slik at du ihvertfall for 1 db tap pga en skjøt med to nye kontakter du ellers ikke ville hatt.

Dernest kommer hva som skjer i splitteren om den kutter forbindelsen til VHF eller hvordan den faktisk deler en antenne - det må bli tap eller støy der også.

-igjen - ikke mye og ikke nødvendigvis slik at det går ut over behovet. Men ja det blir tap.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...