Jump to content

Slitasjebeskyttelse for årer

index

Recommended Posts

Det nærmer seg 17.mai og kapproing, og jeg er på jakt etter tips til skikkelig slitasjebeskyttelse til årer. Vi har brukt strømper av kasserte brannslanger til beskyttelse der årene slites mot åregaffelen, men de holder ikke lenge. Krympestrømpe med lim er også forsøkt, det funker godt men er dyrt med priser rundt tusenlappen for meteren. Vi trenger beskyttelse til ca 40 årer og da blir det dyrt. Er det noen som har gode tips til en rimelig og slitesterk løsning her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

dere kan skaute årene. Da har dere et slitasjemateriale og årene står korrekt i sjøen.

Ikke dum god ide :thumbsup: Selv om diskusjonen trekantede vs. runde årer har pågått noen år og aldri kommer fram til en enighet er det en fin måte å beskytte årene på. Passer gjerne best til kjeiper da.

Tradisjonelt sett i Rogaland (i alle fall sør for Boknafjorden og i Ryfylke) er det tradisjon for å legge/vri årene litt under roing, både for lettere roing og å unngå plask. Jeg har pleid å bruke lær impregnert med sauefett, som beskrevet lengre oppe. Da holder årene seg fine lenge og man kan ro på den lokale/tradisjonelle måten, hvis man vil det. Alternativt har jeg også brukt disse flate brannslangene som jeg har kuttet opp og festet med tacks eller spiker, slik som med lær. Så lenge ikke brannslangen er i fargen blå da, det er en farge som ikke hører hjemme på båter i Rogaland ifølge tradisjonsbærerne i kystlaget :wink:

Utfordringen er at det er en del årer som skal beskyttes, så sånn sett er gjerne Biltema-varianten over grei nok inntil videre?

Å ikke vri årene var tegn på at man ikke kunne ro, fy og fy :-)

Å ja, du kan tro jeg fikk høre det så ørene flagret i barndommen da gamlekara så meg ro forbi første gang :giggle: "Du må vri årane gutt, kan kje holda på sånn så der, e du heilt tullen?" Joda, skulle nå saktens vri årene hvis dette var så viktig, men da jeg så begynte å vri dem fikk jeg beskjed om at jeg vrei feil vei! Skulle tro de nesten fikk hjerteinfarkt alle mann som sto der på kaien og sparket! Lærte fort å både vri årene og vri dem riktig vei, det har jeg gjort hver eneste gang jeg ror etter den gangen :lol:

Sjekket ut disse?

http://www.biltema.no/no/Bat/Arer-og-Padlearer/Aremansjetter-2-stk-2000030767/

Er ikke "gratis",men de bør holde i mange år...

Alt for tynne for våre årer desverre. Vi snakker kraftige livbåtårer her.

Kle med skinn og smør med sauetagl på både skinnet og tollgangen.

Bruker det i gaffelen på gaffelrigg, og det blir minimalt med slitasje

Ingen dum ide. Men hvor får man tak I skinn nok til 40 årer?

dere kan skaute årene. Da har dere et slitasjemateriale og årene står korrekt i sjøen.

Vi bruker seftere (åregafler), så da blir årene for tykke. Alle sefterne blir surret med flaggline hvert år, men likevel er slitasjen på årene betydelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

http://www.granberggarveri.no/?mod=4&wpID=85&m1=0&m2=0&m3=0

Ellers er det vel bare å ringe et slakteri og høre hvor de gjør av skinnene.

Vanlig okselær fungerer bra. Lær fra elg og sel er såvidt jeg vet de eneste som ikke blir harde av salt, men det betyr ikke noe i denne sammenhengen.

Spikre skinnet på med kobber eller messingstift som du slår så langt inn at hodet nesten forsvinner i skinnet og ikke gnager på treverket.

Hvis du lager skjøten som en lang diagonal kan du bruke åra på alle sidene uansett hvilken vei du vrir.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...