index Startet 18.April.2016 Link til dette innlegget Startet 18.April.2016 Det nærmer seg 17.mai og kapproing, og jeg er på jakt etter tips til skikkelig slitasjebeskyttelse til årer. Vi har brukt strømper av kasserte brannslanger til beskyttelse der årene slites mot åregaffelen, men de holder ikke lenge. Krympestrømpe med lim er også forsøkt, det funker godt men er dyrt med priser rundt tusenlappen for meteren. Vi trenger beskyttelse til ca 40 årer og da blir det dyrt. Er det noen som har gode tips til en rimelig og slitesterk løsning her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 ... snitte opp bit av pvc rør på langs og stripse fast? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Kle med skinn og smør med sauetagl på både skinnet og tollgangen. Bruker det i gaffelen på gaffelrigg, og det blir minimalt med slitasje Sitér dette innlegget Mons Link to post
toa-toa Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Sjekket ut disse? http://www.biltema.no/no/Bat/Arer-og-Padlearer/Aremansjetter-2-stk-2000030767/ Er ikke "gratis",men de bør holde i mange år... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 I gamle dager brukte vi lær. Dyppet årene i vannet med jevne mellomrom for å holde smøringen oppe. Vi hadde ikke åregafler, men tolleganger med tollepinner av tre. Læret (skinnet) holdt i årevis (eikegarvet). Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 dere kan skaute årene. Da har dere et slitasjemateriale og årene står korrekt i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 dere kan skaute årene. Da har dere et slitasjemateriale og årene står korrekt i sjøen. Ikke dum god ide Selv om diskusjonen trekantede vs. runde årer har pågått noen år og aldri kommer fram til en enighet er det en fin måte å beskytte årene på. Passer gjerne best til kjeiper da. Tradisjonelt sett i Rogaland (i alle fall sør for Boknafjorden og i Ryfylke) er det tradisjon for å legge/vri årene litt under roing, både for lettere roing og å unngå plask. Jeg har pleid å bruke lær impregnert med sauefett, som beskrevet lengre oppe. Da holder årene seg fine lenge og man kan ro på den lokale/tradisjonelle måten, hvis man vil det. Alternativt har jeg også brukt disse flate brannslangene som jeg har kuttet opp og festet med tacks eller spiker, slik som med lær. Så lenge ikke brannslangen er i fargen blå da, det er en farge som ikke hører hjemme på båter i Rogaland ifølge tradisjonsbærerne i kystlaget Utfordringen er at det er en del årer som skal beskyttes, så sånn sett er gjerne Biltema-varianten over grei nok inntil videre? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 På Østlandet vrir vi også årene når de kommer opp av sjøen. Vi brukte lange årer, og det var lett for vind og bølger å ta fatt i årebladene om de ikke ble vridd når de forlot sjøen. Derfor måtte årene være helt runde der de lå i tollegangen og beskyttet med lær. Å ikke vri årene var tegn på at man ikke kunne ro, fy og fy :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Å ikke vri årene var tegn på at man ikke kunne ro, fy og fy :-) Å ja, du kan tro jeg fikk høre det så ørene flagret i barndommen da gamlekara så meg ro forbi første gang "Du må vri årane gutt, kan kje holda på sånn så der, e du heilt tullen?" Joda, skulle nå saktens vri årene hvis dette var så viktig, men da jeg så begynte å vri dem fikk jeg beskjed om at jeg vrei feil vei! Skulle tro de nesten fikk hjerteinfarkt alle mann som sto der på kaien og sparket! Lærte fort å både vri årene og vri dem riktig vei, det har jeg gjort hver eneste gang jeg ror etter den gangen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 (redigert) Ja, vi hadde en av gutta i gjengen som konsekvent vrei feil vei. Vi fikk aldri mobba han til å vri riktig. Ellers så var det bare jentene som plaska rundt med 'stive årer'. Redigert 18.April.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Sjekket ut disse? http://www.biltema.no/no/Bat/Arer-og-Padlearer/Aremansjetter-2-stk-2000030767/ Er ikke "gratis",men de bør holde i mange år... Alt for tynne for våre årer desverre. Vi snakker kraftige livbåtårer her. Kle med skinn og smør med sauetagl på både skinnet og tollgangen. Bruker det i gaffelen på gaffelrigg, og det blir minimalt med slitasje Ingen dum ide. Men hvor får man tak I skinn nok til 40 årer? dere kan skaute årene. Da har dere et slitasjemateriale og årene står korrekt i sjøen. Vi bruker seftere (åregafler), så da blir årene for tykke. Alle sefterne blir surret med flaggline hvert år, men likevel er slitasjen på årene betydelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Har tidligere brukt sort plassmangel. Typen som er litt tykk og stiv. Må vel ha vert 3 tommers. Det er vel pvc? Kutta passe lengde. Snitta den opp. Monterte. Slitesterk. Samt glir lett. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Tradisjonelt sett i Rogaland (i alle fall sør for Boknafjorden og i Ryfylke) er det tradisjon for å legge/vri årene litt under roing, både for lettere roing og å unngå plask. På Østlandet vrir vi også årene når de kommer opp av sjøen. Å skvære årene heter dette her på sydostkysten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Ingen dum ide. Men hvor får man tak I skinn nok til 40 årer? prøv disse: http://www.jjensen.no Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 http://www.granberggarveri.no/?mod=4&wpID=85&m1=0&m2=0&m3=0 Ellers er det vel bare å ringe et slakteri og høre hvor de gjør av skinnene. Vanlig okselær fungerer bra. Lær fra elg og sel er såvidt jeg vet de eneste som ikke blir harde av salt, men det betyr ikke noe i denne sammenhengen. Spikre skinnet på med kobber eller messingstift som du slår så langt inn at hodet nesten forsvinner i skinnet og ikke gnager på treverket. Hvis du lager skjøten som en lang diagonal kan du bruke åra på alle sidene uansett hvilken vei du vrir. Sitér dette innlegget Mons Link to post
pege Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Et alternativ er å sy læret på åregaflene. går med mindre lær, men er åregaflene like, er det bare tilpassing til et stk og serieprodusere resten. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Noe slikt som dette. Rakk ikke demonstrasjon live. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Vi har allerede surring på åregaflene med myk flaggline, men årene slites stygt likevel. Så det må nok litt "både og" til her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 .. mistenker at godt surret flaggline ikke er så myk , i så fall hadde jeg forventa at flagglina ble slitt og ikke årene...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Treverk er mykt, og roerene gir alt for å være først I mål! Da blir det slitasje...;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mons Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hvis målet er å flytte slitasjen fra årene og over på gaflene som er surret med flaggline kan du bare beslå årene med tynne kobberplater i slitasjeområdet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Disisel Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Anskaff en krympestrømpe av den typen med lim, tre den inn på årene og krymp den med varmluftpistol, det burde bli slitesterkt og ta liten plass Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.