Jump to content

Andre alternativ til fjerning av folie med varmepistol ?

.Torstein.

Recommended Posts

Som det står i overskriften lurer jeg på på om det er andre alternativer til fjerning av folie med varmepistol ? (Teip)

Jeg har 20cm bredde og 9m lange folier rundt hele båten oppe å nede, har blitt så porøst av sola at det blir helt håpløst å fjerne med varmepistol.

Holder på å fjerne med en slik gummipad fra biltema men blir nesten like håpløst å bruke den ettersom den ikke tar mere en 2cm av gangen.

Finnes det no mer robust å fjerne med ?

Båten skal rubbes og poleres herfra til månen, så jeg er ikke så veldig bekymret.

Tapetfjerner med dampplate. Kjøp en stor mikrofiberklut og fest med strips rundt hjørnene slik at kluten dekker hele åpningen på dampplaten, så øker du effekten. (Må ikke bruke klut, men særlig på buede flater vil en klut sørge for at ikke dampen forsvinner så lett ut til siden. Kluten må ikke være for tett, da kan all damp forsvinne ut på kantene og brenne hånden som holder platen.)

Er mye mer effektivt enn varmepistol og du risikerer ikke overoppheting av glassfiberen, noe du kan gjøre om du holder varmepistolen for lenge på ett punkt.

Dette er foliebransjens effektive våpen når mye folie skal fjernes.

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-tapetfjerner/40-7022

Må tillegge at enkelte ganger er folien så krakkelert og eventuelt også forsteinet i limet at alt annet enn mekanisk eller kjemisk fjerning er vanskelig. Er det rondellen fra Biltema du bruker? Det finnes en større og mer effektiv hos Wurth, men den krever eget verktøy for å drives og koster deretter.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Dekorfjerner-2000032675/

Disse egner seg brukbart på lakkert metall/billakk, men må ikke brukes på lakkerte plastdetaljer/lakkerte støtfangere. Vet ikke hvordan gelcoat/glassfiber reagerer på denne.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ville helt klart satset på vanndamp. Skånsomt i hvert fall, slipper riper pga skraping! Har ikke prøvd den Shore nevner fra Claser'n, men det er slike de som driver profesjonelt med bildekor etc bruker.

Selv har jeg en Kärcher damprensemaskin som også egner seg til sånne jobber, tror rundt tusen-lappen på Elkjøp for eksempel

En som har holdt på med bildekor fortalte meg en gang at varmepistol benyttes fortrinnsvis for heft og forming av dekoren. Citrus-rens til å fjerne evt limrester etterpå?

All varme og alt som produserer varme kan brukes. Cluet er å løse opp/mykgjøre limstoffet slik at det er lett å fjerne folien. Problemet er å vite hva slags folie og limstoff som skal fjernes.

Det er en mengde folietyper og kvaliteter, noen veldig rimelige, som mange blir fristet til å kjøpe, men disse er som regel ikke beregnet til mer enn korttidsapplikasjoner og vil forringes sterkt av alder og UV påvirkning og vil som regel bli vanskelige å fjerne. De dyreste folietypene kan ofte fjernes enkelt etter mange år, mens de rimeligere ofte skaper hodebry og mye banning når de skal av.

En dampgenerator som tapetfjerneren har den fordel at den begrenser varmen til de rundt 100 gradene som damp ofte holder, mens en varmepistol kan gi 600 grader og kan skade omgivelsene om man ikke er forsiktig. Dampplaten løser også opp større areale på kortere tid enn varmepistol og er som regel mange ganger hurtigere. Når det er sagt, kan i enkelte tilfeller 100 grader være for mye for den folietypen som er brukt og da kan det være mer effektivt å bruke en varmepistol/føner som enklere lar seg temperaturregulere.

Sola vinkelrett på objektet som skal fjernes er ofte den beste og mest skånsomme måten å fjerne på, men det betinger normalt også grei lufttemperatur.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Sitrusrens er effektivt som limfjerner, men løsner ikke folien, så det er normalt ikke et middel som brukes til dette. Sitter det mye lim igjen etter at folien er fjernet kan sitrusrens være effektivt, men det er et forferdelig klin som setter sterk lukt og som normalt krever mye rengjøring av limrester/sitrus i etterhånd.

Sitrusrens kan gi allergiplager og er noe man bør begrense bruken av. Effektivt mot limrester er det absolutt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...