Jump to content

Tips til stillegående og oscillerende poleringsmaskin?

larsen2000

Recommended Posts

Jeg har brukt Biltemas "vinkelslipertype" poleringsmaskin noen år nå, men den er verken oscillerende (som gjør at jeg har hjertet i halsen når jeg bruker den) pluss at den bråker som et jetfly. 

Noen som har tips til en mer nabovennlig type og som ikke går helt av skaftet pengemessig (feks 2-3000,-)? Har lest side opp og side ned både her og andre steder, men ikke helt å bli klok på :)

Redigert av larsen2000 (see edit history)

Vil anbefale deg Rupes maskiner. Jeg har Rupes Duetto med 12mm utkast og kjøpte denne da jeg også vil bruke den på bilen.

En ting som er veldig viktig er å bruke riktige pader og poleringsmiddel beregnet for gelcoat/ topcoat/ båt. Billakk er mykere og mange av bilproduktene blir lite effektivt på båt. Vannslipepader går også godt i lag med duetto maskinen.

Hvilken grovhet du bør begynne med kommer an på tilstanden på gelcoaten. Som regel vil man jo bruke det fineste som oppnår glansen du er ute etter for å spare mest mulig gelcoat.

Min gelcoat var sånn middels+ oksydert, og jeg tapet opp 3-4 firkanter hvor det var mest oksydering, og prøvde så forskjellige polermiddel. Resultatene ga meg en pekepinn på hvilken jeg skulle gå for, og valget falt på Norpol R-10 rubbing og grønn rupes pad. R-10 er en relativt grov polish, derav navnet rubbing.

Steg 2 ble Gul rupes polish på gul pad. Det er harde pader som gjelder til båt. Rupes sine polisher har keramisk slipemiddel, og fungerer fint på gelcoat.

Jeg har fått en hel del positive kommentarer på resultatet :)

Kjøp en flaske blårens/ isopropanol og miks denne 50/50 med vann. Spray på og tørk av det du har rubbet/ polert. Det er da man ser det virkelige resultatet.. Mange polisher inneholder silikoner/ fett som skjuler riper og oksydering.

Det er ikke voks/ sealer/ nanolurium som skal gi glans, det er det poleringsjobben du har gjort som skal gjøre. Voks/ sealer påføres for å beskytte resultatet du oppnådde med rubbing/ polering :)

Det anbefales å se en del videoer angånde polering hvis man ikke har god peiling. Det er fortsatt mange som tror at å polere, det er å gni på noe voks. Det blir en kortvarig glede..

Synes oscillerende maskiner maskiner generelt bråker mer enn roterende. Flex 14-2 150 roterende maskinen synes jeg er veldig stillegående.

Fordelen med oscillerende maskiner er at de er lette og jobbe med, spesielt på kronglete steder og ved ugunstige arbeidspossisjoner da de kan kjøres med én hånd uten å vibrere/ spore avgårde. Mindre fare for å gjøre feil, som å slipe seg gjennom tynn billakk på et hjørne f.eks, og man får ikke kjørespor om man ikke beveger den hele tiden.

Bakdelen er at de ikke rubber og sliper like mye som en roterende maskin og dermed vanskeligere å få opp glans i en matt og oksydert gelcoatoverflate. Rotasjonen (og dermed varme fra friksjon og slipeeffekten) stopper ofte helt eller delvis når man legger trykk på en matt overflate.

Fordelen med roterende er at de gjør mer "vei i vellinga", men krever mer av brukeren, er litt tyngre å jobbe med, setter større krav til padder, poleringsmiddel og teknikk.

På tynn billakk bør man være forsiktig rundt kanter og hjørner om an ikke bruker veldig fin polish og pad. Gelcoat er hardere og myyye tykkere enn billakk, så skal mye mer til for å gå gjennom.

Selv bruker jeg begge deler på båt. Oscillerende er genialt til alle flater som ikke krever mye korrigering

Litt over budsjettet, men denne maskinen fra Flex (3401 VRG) er en av få oscillerende maskiner med tvungen rotasjon. http://car-spa.no/1/FLEX-XC-3401-VRG-OSCILLERENDE

Man får egentlig mye av det beste fra begge maskiner, men er litt tyngre enn vanlig oscillerende, og gjør hakket mindre vei i vellinga på sliten gelcoat.

Etter å ha prøvd en slik maskin på egen båt bestilte jeg den, men beholder fortsatt den roterende maskinen. Om man vil ha én maskin som funker til alt med bil og båt er den et meget godt valg.

Maskinen vil for meg til båtbruk erstatte den vanlige oscillerende som er av shurehold-typen. Denne selges under mange navn og i to generasjoner hvor den maritim har (hvertfall solgte så sent som i fjor) var Gen1, men til høy pris. V2 koster 1490,- her http://bilnerden.no/kestrel-deltalyo-das-6-pro-oscillerende

Et annet alternativ om man ikke vil ha roterende er en oscillerende maskin med stort utkast. Rupes har vært kongen der, men til høy pris. Her er en 21 mm-utkast maskin til under halve prisen av Rupes http://bilnerden.no/north-detailing-pda-21-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

Understreker at det jeg skriver over er min mening og erfaring og ikke en fasit. Mange meninger, preferanser samt litt religion rundt dette temaet blandt folk :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg har ikke greie på polering, men noe som slår meg i sånne sammenhenger er : Hva med en oscillerende pussemaskin med poleringsutstyr som ekstrautstyr ? Som Bosch PEX e.l. ? En slik maskin bråker ikke mye og koster ikke skjorta heller. Det burde vel kunne brukes - eller hva sier ekspertisen ?

Har brukt en slik maskin i mange år og synes det fungerer meget bra. Maskinen er heller ikke så stor/tung som en del av disse pussemaskinene som ikke kan brukes til de mange andre ting en slik Bosch-maskin kan.

Har brukt denne maskinen også på skrog som ikke har fått så godt stell som de burde og har fått skryt av nabobåter for det blanke resultatet ved bruk av slik maskin i kombinasjon med Autosol og vann!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...