Jump to content

Identifisering av Baugtrøster

Per Erik Løvdal

Recommended Posts

Hei

Hvis dette er QL truster finenr du ingen forhandlere av dette i Norge lenger. De ble laget av Engbo for Volvo Penta. Sleipner som har tatt over Engbo har ikke noe deler til disse lenger. Mulig et firma som driver med dynamoservice/el motor kan hjelpe.

Her er link til produsent av selve motoren: http://kostov-motors.com/marineapplicationmotors/dcseries/

Det var ikke noe problem å handle ny motor fra de da min tok kvelden. De kan sikker skaffe nye børster.

Svart blir det i alle rom der det står en Baugpropell tror dette er på grunn av børstene som slites lager svevestøv . Selv vasker jeg rommet hvor min baugtrøster er montert en gang i året.

Da skal man sannelig bruke den ekstremt mye eller så er det en feil på den. Det står da elektromotorer rundt overalt og de er sjelden svarte av kullstøv.

I min båt er det ikke spor av kullstøv men må innrømme at jeg bruker den bare når jeg må.

Det er helt normalt at rommet blir dekket av kullstøv. Søk opp 'byggingen av Hulda', der er det også beskrevet i detalj service på min egen elektromotor. Med normalt bruk anbefaler Sleipner serviceavdeling at man rengjør motoren årlig. Jeg gjør ikke det. For mye jobb oppi alt det andre som skal utføres. Men over tid vil effekten av motoren bli kraftig redusert grunnet krypstrømmer i kullstøvet.

Grunnen til at jeg åpnet rommet til baugtrøsteren er at den ikke er særlig mye futt i . Jeg kjøpte seilbåten i fjor høst og har ikke sett inn i dette rommet før. Tidligere eier sa at jeg ikke måtte kjøre trøsteren mere enn 8-10 sekunder fordi kablene ble så varme :) Jeg har da vurdert å sette et batteri sammen med trøsteren. Regnet med at dette ville løse problemet. Men ser ut som om jeg også må rengjøre motoren. Hvordan gjøres dette? Støvsuger?

Trøsteren er ikke svart av kullstøv,men er malt svart. Som bildene av QL truster på internett viser.

Hvis jeg må bytte motor, hva kostet det MIMA II og kan jeg bytte motor mens båten ligger på vannet?

Takk igjen for all input

Hulda, leste beretningen din om hvordan du gjorde din motor ren. Skal forsøke det samme :smiley:  Takk skal du ha.

Hvis det er den thrusteren jeg tror det er så er den lik min. Den skal byttes ut i løpet av neste måned håper jeg. Da er den gamle til salgs. Eneste feil på den er releet, resten er helt ok. I "daglig" bruk. Send en im hvis du er interessert.

Guest Avmønstret#

jeg bruke baugtrøsteren for lite ser jeg.

Ja det slo meg også. Har trøsteren i et sånn passe stort rom hvor jeg også lagrer en del andre ting. Har ikke lagt merke til noe støv sålangt... men prøver alltid å la være å bruke den da. Men jeg tester funksjon hver gang jeg skal inn/ut av havn, men da kun et lite sekund hver vei. 

Har ulik konstruksjon/type eller bruk noe å si ifht "bestøvning"?

Grunnen til at jeg åpnet rommet til baugtrøsteren er at den ikke er særlig mye futt i . Jeg kjøpte seilbåten i fjor høst og har ikke sett inn i dette rommet før. Tidligere eier sa at jeg ikke måtte kjøre trøsteren mere enn 8-10 sekunder fordi kablene ble så varme :) Jeg har da vurdert å sette et batteri sammen med trøsteren. 

Høres ut som det er for tynne kabler, et batteri ved trøsteren vil hjelpe.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...