Per Erik Løvdal Startet 18.April.2016 Link til dette innlegget Startet 18.April.2016 Åpnet rommet hvor baugtrøsteren står. Som dere ser er den helt svart, men tror det er en Sleipner pga kontrollenheten. Noen som vet hvilken modell den er? I tillegg ser den ikke helt bra ut hvis man ser inn gjennom toppen. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
sunnseeker Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 ser ut som en gammel wetus trøster. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Trøste og bære, hvorfor svart? Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Svart blir det i alle rom der det står en Baugpropell tror dette er på grunn av børstene som slites lager svevestøv . Selv vasker jeg rommet hvor min baugtrøster er montert en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Det var litt børste støv her ja... Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 tipper det der er en QL trøster, mange har i senere tid byttet ut knappene/spakene som var av dårlig kvalitet til sleipner kontrollere Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Takk skal dere ha for input. frdk_k ser ut som om du har rett. Bilder på internett ser veldig lik ut den jeg har. Vet du om det finnes noen forhandler av disse i Norge som eventuelt kan ta vedlikehold? Jeg bor i Arendal så hadde vært kjekt med en ikke altfor langt herfra Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hei Hvis dette er QL truster finenr du ingen forhandlere av dette i Norge lenger. De ble laget av Engbo for Volvo Penta. Sleipner som har tatt over Engbo har ikke noe deler til disse lenger. Mulig et firma som driver med dynamoservice/el motor kan hjelpe. Her er link til produsent av selve motoren: http://kostov-motors.com/marineapplicationmotors/dcseries/ Det var ikke noe problem å handle ny motor fra de da min tok kvelden. De kan sikker skaffe nye børster. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Svart blir det i alle rom der det står en Baugpropell tror dette er på grunn av børstene som slites lager svevestøv . Selv vasker jeg rommet hvor min baugtrøster er montert en gang i året. Da skal man sannelig bruke den ekstremt mye eller så er det en feil på den. Det står da elektromotorer rundt overalt og de er sjelden svarte av kullstøv. I min båt er det ikke spor av kullstøv men må innrømme at jeg bruker den bare når jeg må. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Det er helt normalt at rommet blir dekket av kullstøv. Søk opp 'byggingen av Hulda', der er det også beskrevet i detalj service på min egen elektromotor. Med normalt bruk anbefaler Sleipner serviceavdeling at man rengjør motoren årlig. Jeg gjør ikke det. For mye jobb oppi alt det andre som skal utføres. Men over tid vil effekten av motoren bli kraftig redusert grunnet krypstrømmer i kullstøvet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) jeg bruke baugtrøsteren for lite ser jeg. Ring Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - han er spesialist på Engbo blant annet. Redigert 19.April.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Per Erik Løvdal Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Grunnen til at jeg åpnet rommet til baugtrøsteren er at den ikke er særlig mye futt i . Jeg kjøpte seilbåten i fjor høst og har ikke sett inn i dette rommet før. Tidligere eier sa at jeg ikke måtte kjøre trøsteren mere enn 8-10 sekunder fordi kablene ble så varme :) Jeg har da vurdert å sette et batteri sammen med trøsteren. Regnet med at dette ville løse problemet. Men ser ut som om jeg også må rengjøre motoren. Hvordan gjøres dette? Støvsuger? Trøsteren er ikke svart av kullstøv,men er malt svart. Som bildene av QL truster på internett viser. Hvis jeg må bytte motor, hva kostet det MIMA II og kan jeg bytte motor mens båten ligger på vannet? Takk igjen for all input Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hulda, leste beretningen din om hvordan du gjorde din motor ren. Skal forsøke det samme Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hulda, leste beretningen din om hvordan du gjorde din motor ren. Skal forsøke det samme Takk skal du ha. Hvis det er den thrusteren jeg tror det er så er den lik min. Den skal byttes ut i løpet av neste måned håper jeg. Da er den gamle til salgs. Eneste feil på den er releet, resten er helt ok. I "daglig" bruk. Send en im hvis du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Jeg fikk en pris på 250 euro eks transport. Men jeg tror nok ikke du må bytte motor, holder nok med et bytte av børster. Jeg byttet motor når den lå på vannet, regner med at det går bra så lenge du lar gearet sitte igjen. Kun 4 bolter å løsne på så var den av... Slik så min ut...: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 jeg bruke baugtrøsteren for lite ser jeg. Ja det slo meg også. Har trøsteren i et sånn passe stort rom hvor jeg også lagrer en del andre ting. Har ikke lagt merke til noe støv sålangt... men prøver alltid å la være å bruke den da. Men jeg tester funksjon hver gang jeg skal inn/ut av havn, men da kun et lite sekund hver vei. Har ulik konstruksjon/type eller bruk noe å si ifht "bestøvning"? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Har også en QL-thruster (QL-60), men som går på reimdrift. Var ikke klar over dette børstestøvet jeg heller før nå. Ble overrasket over hvor svart det kan bli. Hos meg ser alt ut som nytt, enda den dumme trusteren egentlig er for liten og derfor må jobbe en del når den brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Grunnen til at jeg åpnet rommet til baugtrøsteren er at den ikke er særlig mye futt i . Jeg kjøpte seilbåten i fjor høst og har ikke sett inn i dette rommet før. Tidligere eier sa at jeg ikke måtte kjøre trøsteren mere enn 8-10 sekunder fordi kablene ble så varme :) Jeg har da vurdert å sette et batteri sammen med trøsteren. Høres ut som det er for tynne kabler, et batteri ved trøsteren vil hjelpe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Per Erik Løvdal Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Snakket med Jan Johansen som informerte meg at det var veldig vanskelig å få tak i deler til denne motoren. Han anbefalte Klemmesby elektro i Tønsberg. Hvis ikke det fungerer så må jeg kanskje bestille deler/motor fra Bulgaria som MIMA II gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hør med http://triconor.no/ mulig de kan hjelpe. Ligger i Oslo så litt langt unna... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.