Jump to content

Forslag til nytt røropplegg for toalett -> septik -> skrogventil

Vestafor

Recommended Posts

Jeg har nylig byttet skroggjennomføringer fra gamle korroderte, fra da båten var ny.

Problemet er at disse nye kuleventilene bygger en del høyere enn de originale. Trodde ikke det skulle være noe problem å finne deler eller komponenter for å justere for avviket, men har ikke funnet noen gode løsninger. (Men MÅTTE jo seff kjøre kompositt, det er jo 2016 tross alt)

Tenkte å høre om forsamlingen her har noen tips eller smarte koblinger som kan brukes?

Dette står i en Comfortina 32 og den ene septik-slangen er både inn og uttak mot falltank. Det skal stå en tilsvarende kuleventil (1 1/4") mellom skott og "T"-ledd, samt en 38mm slangestuss. 

http://www.seatronic.no/pdf/trudesign/ball_valves.pdf

En samling av to stk 45-graders messing koblinger på en messing-t. Denne igjen satt 45-grader på kuleventilen, og ikke vannrett som originalt, treffer slangen men dette bygger like mye som det originale pga alle mellomledd og koblinger  (håper dette ga mening).

Vil uansett bytte den gamle t-koblingen (eller hva den kan kalles), pga korrosjon + godt med kulturlag i seg.

Noen løsninger kan være å gjøre hullet i skottet større og flytte slangen høyere og legge deler av den andre kuleventilen delvis inn i skottet.

Men som sagt, tenkte å høre om noen har noen gode tips eller en lenke til den akkurat riktige dingsen fra en obskur forhandler som selger det jeg trenger ;-)

Krysser fingrene..

Ca 23 cm fra senter på skroggjennomføring til skott:

bilde

bilde

bilde

Her kan en se tydlig at kuleventilen bygger for høyt, hadde den (eller t-koblingen) vært ca 3 cm kortere hadde dette gått bra.

bilde

Orginalt: 

bilde

Jeg har nettopp gjort det samme i samme båt(!)

I min båt har jeg en vegg og et lite rom over toalettet. Løsningen ble en 90 graders stuss fra skrogventil (Trudesign) ut mot en stuss som går midt i T-stykket (sanitærslange mellom disse).
Dette T-stykketstår nesten loddrett med 90 graders stuss med slange til toalett nederst. Over T-stykket har jeg en 45 graders vinker mot kuleventil som er festet på bakvegg. 
Over denne igjen, har jeg en 90 grader som er festet til samitærslange mot tank.
Jeg lagde nye hull til slangen mot tank slik at jeg fikk ryddigere tilgang til ventilene, og stengte hullene i innerliner der slangen gikk tidligere.

Måtte ty til den lokale Tess butikken for sanitærslange i den noe ukurante 32mm størrelsen (innvendig) slik at den passet til slangestusser (den gamle var 36mm!).

Jeg fikset også lufting fra tank, da denne var tett.

Bilder kommer...

Redigert av WillItFloat (see edit history)

Interessant. Tror jeg kom frem til omtrent samme løsning.

90 ut fra ventil til midt på t-kobling. Så 90 grader derfra igjen mot septik, monteres på topp av t, slik at jeg får mer plass. Håper å kunne flekse slangen litt dersom det ikke aligner 100%.

Satser på å montere i helgen, skal prøve å huske dokumentasjon.

Som sagt: "Jeg har nettopp gjort det samme i samme båt(!)" så det er nok en Cina32 ja  ;-)
Tror det funker bra, men får ikke testet skikkelig før båten er på vannet senere i dag (YESS!!).

Jeg valgte denne løsningen for best mulig tilgang til ventilene. I det gamle oppsettet ble skrogventilen skjult av T-koblingen og litt vanskelig å komme til.
Gjengene mine føltes også trange mot T-stykket, men funket fint mot ventil og andre messingdeler. Tror egentlig det var mest grunn til å tvile på gjengene i T-stykket...

Blir nok 4 stk. 90 gradere hos meg også, i tillegg til en 45 grader :-)

Redigert av WillItFloat (see edit history)

Så ikke det om samme båt osv,, så det gikk meg hus forbi… Men synes det så likt ut ja. :-) Du har flyttet septikrøret høyere da m.a.o.

Båten min er på vannet, byttet gjennomføringer +++ på tre dagers landlov.

Angrer litt på at jeg ikke økte dim på gjennomføringen til 1 1/2", ser ut som trudesign har standardisert på den dimmen for sanitær/septik. Da ha de bl.a. T-ledd osv.

Men er litt skeptisk til dimensjonen på 90-bend og lurer på å bytte til messing :-/

Du mener det bør gå bra?

Guest Avmønstret#

Oops, kryssposting. Du har tenkt tanken ja :-) Bare husk å bruke mye vann i dassen og la det stå en stund mellom tømminger så går det sikkert bra. 

Eneste gangene jeg hadde antydning til tetting var i begynnelsen når jeg trodde det var lurt å la utløpet fra tanken stå åpen hele tiden når vi var på overfarter. Da pakket ting og tang seg i bunnen av tanken. Men ved å lukke og ha på mye vann så løsnet det seg opp igjen. 

Det som bekymrer meg er at trudesign 90 grader har så liten rørdim, helt ned i 30 mm på utsiden av røret. Messingbendene mener jeg har større dim. Litt mer plunder med å kutte ned gjenger osv der dog.

Tettingen vil nok skje mest i første bend (sett fra tanken) og da kan den "pumpes bort" fra toalett.

Men har som sagt litt tvil om det blir for smått i svingene, så hadde vært kjekt å fått noen andre erfaringer/tips/råd før jeg klisser til med unipak og gjengetråd.

Har ingen kvernepumpe nei. Ganske trangt baki der med falltanken.

Orginaldimensjonen er dog ikke mye bedre, men der svinger dritten kun 90+45 grader. Her blir det 90+90+90.

Redigert av Vestafor (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...