Jump to content

Feilkode volvo penta 290 power trim

draco1800dc

Recommended Posts

Blinker rødt når drevet når "shore"-innstilling eller hva det heter. Mao da får den ikke lov til å heve lenger mener jeg å huske. Ville først prøvd å dreie tannhjulet på hjelmen slik at gradene i hvert fall er noenlunde innefor range ;)

PS. Det går an å nødkjøre også, men når jeg tenker meg om har jeg opplevd lignende selv. Flere tråder på forumet rundt dette, men prøv å løsne litt på slangene til pumpa slik at den slipper trykket. Løfter den drevet etter det tenker jeg slitne O-ringer i pumpa. Går drevet ned, men ikke opp forresten?

Redigert av oberst1 (see edit history)

Du har høyst sannsynlig kommet bort i tannhjulet på pot.meteret som gir signaler til instrument/bryter da du monterte drevet. Fort gjort !

Jeg hadde akkurat samme signalet i helga da jeg skiftet et ødelagt tannsegment og fikk dreid på tannhjulet. Fikk ikke kjørt ut til tross for at drevet sto helt inne. Dreide på tannhulet og alt virket som normalt igjen.

Det er bare å løsne skruen som fester tannsegmentet, trekke segmentet ut, vri litt på tannhjulet og finne rett plassering. Trenger gjerne et par-tre forsøk og er lettere å gjøre hvis du har noen i båten til å følge med på instrumentet. Gjort på 10 minutter.

Røtt blink signaliserer at derevet er helt i yttre stilling (beach position). Som du ser av bildene lyser alle de grønne også som tegn på at du har tiltet helt ut.

Hvis tannsegmentet er røket er det en kurant del som koster en drøy hundrelapp. De blir sprø i plasten etter endel år og knekker lett når du kommer borti de.

Lett å skifte på land, hvis du ikke er dritglad i å bade i 6-7 graders vann da :smiley:

Redigert av WGM (see edit history)

WGM: Blir den "lurt" av potmeteret skal man vel få drevet ned? Den tror vel bare at drevet er oppe da, hvis ikke det en viss "range" som den skal stå i ro fordi det er utenfor "range"?

Kom vel ikke tydelig frem i trådstart, men dersom drevet er montert nå på land og drevet ikke vil opp er jeg helt enig med deg. God forklaring :)

Hei hei å takk for gode svar , drevet står het i bunn . Det skjer ikke noe når jeg prøver å tilte ned , det var rivd ut alt av koblinger å defekt bryter når jeg kjøpte båten, så er jeg som har koblet opp igjen , ikke umulig at opp er ned å motsatt på bryter, jeg var også så lur at jeg smerte styregaffelen fra innsiden når drevet var av å jeg er vandt med å smøre anleggsmaskiner hvor det er om å gjøre å få mest mulig fett inn og da spratt det lille plast tannhjulet litt ut , så får ta en titt der å justere det , kan jo hende det er en så liten sak denne gangen ;)

WGM: Blir den "lurt" av potmeteret skal man vel få drevet ned?

Ja, enig i det, men jeg mener å huske at du må holde inne "Beach-knappen" for å kjøre både opp og ned når du er i det "røde området".

Opplevde mer eller mindre det samme symptom som trådstarter i helga da halve tannsegmentet var borte. Jeg hadde kona oppe i båten til å styre knappene, samtidig som gutta i nabobåten hadde full disco til poleringa så komunikasjonen var litt begrenset. Derfor var det lettere å bare snurre på tannhjulet enn å instruere fruen om å trykke ned beach-knappen (som hun ikke skjønner hva er) samtidig som hun kjørte drevet ut. Funka etter ett forsøk det :smiley:

Hei hei å takk for gode svar , drevet står het i bunn . Det skjer ikke noe når jeg prøver å tilte ned , ......

da spratt det lille plast tannhjulet litt ut , så får ta en titt der å justere det , kan jo hende det er en så liten sak denne gangen ;)

Går ut fra at du har en sånn rød "Beach-knapp" øverst på panelet til tilten du også. Prøv å holde denne inne samtidig som du trykker på knappen opp/ned og se om det skjer noe mer da. 

Fett gjør skjelden noe skade, men hvis du har fått flytta tannhjulet noen tenner på segmentet er det antagelig ikke mer som skal til for å lage forvirring.

Om ikke dette skulle løse problemet har du i hvertfall eliminert en vanlig feilkilde uten noen stor innsats. 

Kan selvfølgelig hende at du allerede har forøkt dette men det vet jo ikke jeg noe om  :smiley:

Redigert av WGM (see edit history)

Støtter tanken fullt ut WGM, men dersom man hører pumpa går og drevet ikke vil opp? Skjedde meg som beskrevet tidligere i tråden, en flink fyr viste meg trikset og dermed fant vi feilen.

Draco1800dc: Dersom du bruker noen minutter og tester dette vil du i hvert fall finne ut om det er det. Har jo skjedd mange, pumpa er ikke tett innvendig pga "flate" O-ringer. Jeg overhalte selv for en hundrelapp.

Da hadde vi i forkant sjekket begge releér ved pumpa, panelet ved dash'en og pot'... :)

Beachknappen skal vel kun virke på tilt opp? Den forhindrer at du kan kjøre drevet helt opp på trim. Ved en gitt posisjon ca 15 grader må beachknappen trykkes inn for å få hevet drevet mer.

draco1800dc, når drevet er helt nede og en person trykker med ca 15 kg oppå det for å klemme det helt ned, skal måleren din vise -5 grader slik ca. Dette har med vinkel på akterspeilet, varierer litt fra båt til båt,men ca -5 er ett godt utgangspunkt. Da vil du ved makstilt havne rundt 40-45 grader.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...