draco1800dc Startet 18.April.2016 Link til dette innlegget Startet 18.April.2016 Hei har fått koblet opp power trimmen på mitt vp 290 sp drev 1984 mod , da jeg skulle teste det gikk pumpa , men ingenting skjedde med drevet , i panelet blinket en rød lampe å det stod 63 , hva betyr dette? En feil kode ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 I servicemanualen som du finner her, side 158, er det oppskrift på hvordan justerer slik at dette blir riktig. Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Hei er ikke at det er feil grader som er problemet , pumpa går men drevet vil ikke tilte, det blinker rødt og det kommer opp kode 63 Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Er ikke kode på disse. Det er grader. Antakelig har tannstangarmen din ryket av og ligger derfor fast i denne gradeinnstillingen. Den signaliserer allerede at drevet er på topp, så derfor får du ikke tiltet opp drevet tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Jaha , det er ikke umulig at det har skjedd , akkurat montert drevet , var redd det var noe galt med pumpa , en som mente pumpa var tett eller defekt. men hvorfor blinker det rødt ? Er det ett feil signal ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) Blinker rødt når drevet når "shore"-innstilling eller hva det heter. Mao da får den ikke lov til å heve lenger mener jeg å huske. Ville først prøvd å dreie tannhjulet på hjelmen slik at gradene i hvert fall er noenlunde innefor range ;) PS. Det går an å nødkjøre også, men når jeg tenker meg om har jeg opplevd lignende selv. Flere tråder på forumet rundt dette, men prøv å løsne litt på slangene til pumpa slik at den slipper trykket. Løfter den drevet etter det tenker jeg slitne O-ringer i pumpa. Går drevet ned, men ikke opp forresten? Redigert 19.April.2016 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) Du har høyst sannsynlig kommet bort i tannhjulet på pot.meteret som gir signaler til instrument/bryter da du monterte drevet. Fort gjort ! Jeg hadde akkurat samme signalet i helga da jeg skiftet et ødelagt tannsegment og fikk dreid på tannhjulet. Fikk ikke kjørt ut til tross for at drevet sto helt inne. Dreide på tannhulet og alt virket som normalt igjen. Det er bare å løsne skruen som fester tannsegmentet, trekke segmentet ut, vri litt på tannhjulet og finne rett plassering. Trenger gjerne et par-tre forsøk og er lettere å gjøre hvis du har noen i båten til å følge med på instrumentet. Gjort på 10 minutter. Røtt blink signaliserer at derevet er helt i yttre stilling (beach position). Som du ser av bildene lyser alle de grønne også som tegn på at du har tiltet helt ut. Hvis tannsegmentet er røket er det en kurant del som koster en drøy hundrelapp. De blir sprø i plasten etter endel år og knekker lett når du kommer borti de. Lett å skifte på land, hvis du ikke er dritglad i å bade i 6-7 graders vann da Redigert 19.April.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 WGM: Blir den "lurt" av potmeteret skal man vel få drevet ned? Den tror vel bare at drevet er oppe da, hvis ikke det en viss "range" som den skal stå i ro fordi det er utenfor "range"? Kom vel ikke tydelig frem i trådstart, men dersom drevet er montert nå på land og drevet ikke vil opp er jeg helt enig med deg. God forklaring :) Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hei hei å takk for gode svar , drevet står het i bunn . Det skjer ikke noe når jeg prøver å tilte ned , det var rivd ut alt av koblinger å defekt bryter når jeg kjøpte båten, så er jeg som har koblet opp igjen , ikke umulig at opp er ned å motsatt på bryter, jeg var også så lur at jeg smerte styregaffelen fra innsiden når drevet var av å jeg er vandt med å smøre anleggsmaskiner hvor det er om å gjøre å få mest mulig fett inn og da spratt det lille plast tannhjulet litt ut , så får ta en titt der å justere det , kan jo hende det er en så liten sak denne gangen ;) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) WGM: Blir den "lurt" av potmeteret skal man vel få drevet ned? Ja, enig i det, men jeg mener å huske at du må holde inne "Beach-knappen" for å kjøre både opp og ned når du er i det "røde området". Opplevde mer eller mindre det samme symptom som trådstarter i helga da halve tannsegmentet var borte. Jeg hadde kona oppe i båten til å styre knappene, samtidig som gutta i nabobåten hadde full disco til poleringa så komunikasjonen var litt begrenset. Derfor var det lettere å bare snurre på tannhjulet enn å instruere fruen om å trykke ned beach-knappen (som hun ikke skjønner hva er) samtidig som hun kjørte drevet ut. Funka etter ett forsøk det Hei hei å takk for gode svar , drevet står het i bunn . Det skjer ikke noe når jeg prøver å tilte ned , ...... da spratt det lille plast tannhjulet litt ut , så får ta en titt der å justere det , kan jo hende det er en så liten sak denne gangen ;) Går ut fra at du har en sånn rød "Beach-knapp" øverst på panelet til tilten du også. Prøv å holde denne inne samtidig som du trykker på knappen opp/ned og se om det skjer noe mer da. Fett gjør skjelden noe skade, men hvis du har fått flytta tannhjulet noen tenner på segmentet er det antagelig ikke mer som skal til for å lage forvirring. Om ikke dette skulle løse problemet har du i hvertfall eliminert en vanlig feilkilde uten noen stor innsats. Kan selvfølgelig hende at du allerede har forøkt dette men det vet jo ikke jeg noe om Redigert 19.April.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Støtter tanken fullt ut WGM, men dersom man hører pumpa går og drevet ikke vil opp? Skjedde meg som beskrevet tidligere i tråden, en flink fyr viste meg trikset og dermed fant vi feilen. Draco1800dc: Dersom du bruker noen minutter og tester dette vil du i hvert fall finne ut om det er det. Har jo skjedd mange, pumpa er ikke tett innvendig pga "flate" O-ringer. Jeg overhalte selv for en hundrelapp. Da hadde vi i forkant sjekket begge releér ved pumpa, panelet ved dash'en og pot'... :) Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Da har jeg nullstillt på hjulet å det fungerte veldig bra , titter fint opp og ned og siger ingenting, men har gang jeg kobler av batteriet og kobler på igjen starter den i 64 , hva har skjedd her da ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Beachknappen skal vel kun virke på tilt opp? Den forhindrer at du kan kjøre drevet helt opp på trim. Ved en gitt posisjon ca 15 grader må beachknappen trykkes inn for å få hevet drevet mer. draco1800dc, når drevet er helt nede og en person trykker med ca 15 kg oppå det for å klemme det helt ned, skal måleren din vise -5 grader slik ca. Dette har med vinkel på akterspeilet, varierer litt fra båt til båt,men ca -5 er ett godt utgangspunkt. Da vil du ved makstilt havne rundt 40-45 grader. Sitér dette innlegget Link to post
draco1800dc Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Jeg har fått stilt til -6 på bunn , da vill jeg tro dette er ca innenfor :) må feile å spørre for å lære ;) dette er min første båt med drev , takker for god hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 -6 er helt perfekt. Ikke så lett å treffe akkurat, så selv godkjenner jeg alt fra -4 til -6 ved montasje hver vår. Tungvint alene også, blir mange turer opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Godt det løste seg. Du er nok innafor med -6. Er vel samme skrogvinkel på Draco 2000 og der hadde vi -5. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.