rdalen
Vis hele sitatetTenkte å gi litt liv i denne tråden igjen. Er det noen som kan gi meg den beste/effektive metoden for å jobbe med autosol på gelcoat?
Sliter med at den kladder seg og er fryktelig tung å dra av selv ved bruk av en sprayflaske underveis sammen med maskin. Må dra over med våt fille og deretter ny tør fille. Lite effektivt.
Vil gjerne ha tips til god voks også
Hei, det var vel jeg som startet denne tråden i sin tid, og kan nok påberope meg å ha moden fartstid med Autosol...
Hvis du leser tråden, så gjorde jeg selv noen eksperimenter for å svare på mine egne spørsmål. Som du antyder, kan Autosol være fryktelig tung å jobbe med, og vann er det eneste som kan redde deg.
Jeg har helt forlatt gamlemetoden med å påføre/polere - la det tørke - og så gnikke det av. Jeg har hverken armer eller tålmodighet til å holde på med det lenger.
Metoden jeg etterhvert er kommet frem til - og som gir et fantastisk resultat - er:
- Bruk maskin til påføring og polering.
- Ha Autosol på puta, og spray det du skal polere med litt vann.
- Jobb med polermaskinen - ikke la det gå tørt. Lite vann i begynnelsen, men etterhvert kan du øke vannmengden så det tilslutt bare blir en tynn suppe igjen.
- Så lar jeg det tørke - før jeg polerer det av med et hånkle.
- Dette er mye lettere enn gamlemetoden - og blir minst like bra.
- Det er også viktig å ikke ta for store områder av gangen. Autosolen blir vanskeligere å få av når den står lenge.
- Så må det hele forsegles med en god flytende hardvoks som du påfører og polerer av.
Så må jeg samtidig innrømme at jeg nå etter snart 20 år har byttet ut Autosolen med en akrylpasta jeg er blitt meget imponert av.
Produktet heter MARINAMAX – 24M Acrylic Paste. De selger den andre steder enn på nett også. Jeg kjøpte den hos Autoutstyr i Drammen.
Denne akrylpastaen er enda mer effektiv enn Autosol, og jeg synes båten blir betydelig hvitere. Den er ganske mye lettere å jobbe med, men også her må det vann til, for at det ikke skal legge seg for mye på, eller hvis det blir for tungt å pusse av. Den kan påføres for hånd, men virkelig effektiv er den med maskin. Jeg har slitt med å friske opp en oksydert blå stripe på overbygget - Autosol klarte det nesten, men denne akrylpastaen ordnet det fint, selv om det også her måtte litt jobbing til. Jeg bruker hardvoks av samme merke: MARINAMAX M2 – Liquid Hard Wax. Denne hardvoksen har jeg brukt i mange år, og er superfornøyd. Lett og jobbe med, og drøy.
Jeg har akkurat tatt dekk og overbygg i dag, og ble stående og måpe litt da jeg var ferdig. Båten er så speilblank at den ser helt ny ut.
Flaska med akrylpasta koster jo litt mer enn en boks Autosol, men den er så drøy, at jeg kommer til å ha den i flere år.