Aenarion Startet 19.April.2016 Link til dette innlegget Startet 19.April.2016 Noen som vet om en plass man får oljen man trenger og impellere til greie priser til en D6-370? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Original impeller samt kvalitetsolje? Eller uoriginale deler/olje med ukjent kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
Aenarion Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Må jo ha kvalitet :) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 - Merkeverksted... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Enig med deg. En original VP-impeller til D6 kjører du trygt 7-8 år på om du aldri tørrkjører, har tomotors anlegg og tar sjansen på at en av de to kan ryke under seilas og dermed ikke tar byttet på intervall (årlig). Så der er ingen argumenter for å velge uoriginalt til dårligere kvalitet. Prisen er svært lik uansett VP-forhandler både inn og utland, det er en del av salgsfiliosofien til merket. Så ikke enkelt å fremskaffe denne til gunstigere pris enn ordinær forhandlerpris. Hva gjelder smøreolje er vel Castrol (Tection global / evt. Vecton 15W-40) kanskje den mest brukte smøreolja til D6 og ei olje disse motorene kjører veldig bra på. Denne bør du klare å få for ca. 40 kr/l. (inkl. mva) kjøpt på 20 l. dunker hos lokal Catrol marine-smøroljepusher om du snakker pent med dem. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Enig med dere. Synes å huske da jeg kjøpte original olje sist hos forhandler (La-Sa og Ragnar Ringstad) var literpris helt sammenlignbart med andre merker og butikker. VP har "skjønt" å konkurerre på slike ting ;) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 VP har "skjønt" å konkurerre på slike ting ;) Når det går på 18-20 liter, så må de nok det Hadde vi hatt fjøs, kunne vi malt det en gang i året med spillolja Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Vel, du kan spare en del ved å handle oljen på Biltema. Denne har spesifikasjon som overgår kravet til Volvo for din motor. Denne er VDS-3 sertifisert blant annet. Kravet til din motor er VDS-2 http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/ Impellere kjøper jeg originalt og har reserver i båten. /Chaos. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
oberst1 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Når det går på 18-20 liter, så må de nok det Hadde vi hatt fjøs, kunne vi malt det en gang i året med spillolja Ja du har vel bare 10-11 liter du ;) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Ja du har vel bare 10-11 liter du ;) Ja, kjøper øl for diffen.. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Ja, kjøper øl for diffen.. Du bør vel heller spara pengane til du skal kjøpa eksosblandebend.... ( klarte ikkje å dy meg... ) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 (redigert) Du bør vel heller spara pengane til du skal kjøpa eksosblandebend.... ( klarte ikkje å dy meg... ) Morsomt! Neida, og her er dere velkomne om bord, tenker Worry hang seg på han og, øl skal du få Redigert 20.April.2016 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Like fint etter 5 år, det Kjøpte øl for det i vinter.. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Har akkurat kjøpt orginal olje hos Volvo 15W-40. 100 kr pr liter, 400 kr pr 5 liter. Det er vel OK!!! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
oberst1 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Har akkurat kjøpt orginal olje hos Volvo 15W-40. 100 kr pr liter, 400 kr pr 5 liter. Det er vel OK!!! Det er en god pris :) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Til å ha Volvoflaske rundt oljen er dette billig, men fremdeles dobbelt så dyr som biltema sin 15W-40 med litt høyere spec. ;) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Inter 9000 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Volvo selger også 20 liters kanne. Ca 1200.- Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Billa Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Sjelden noe blir bedre og billigere, men dette var overraskende. Forbrukerne har vel oppnådd fordeler ved sin markedsmakt. Hevner Volvo seg på andre områder da tru eller blir de snillere der også! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
baatsman Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Liten oppklarering: Det ble inget samarbeid mellom Volvo og Statoil, så VP er ingen produsent. De kjøper Ellers les spec nøye og finn ut hvilken spec som kreves. Dokumenter alt med bilder. Dette er viktig når du har garanti. Uansett hva som gjøres. Selv går jeg med Felleskjøpet sin olje på et par hvite CAT. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Aenarion Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Har fått pris på 5599,- for 11 stk 4 literskanner?! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Du bør kjøpe 20 litere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 (redigert) Liten oppklarering: Det ble inget samarbeid mellom Volvo og Statoil, så VP er ingen produsent. De kjøper Ellers les spec nøye og finn ut hvilken spec som kreves. Dokumenter alt med bilder. Amen :-) Det er spec som gjelder (og gjerne hyppigere skift for peace of mind :-) ). Klassifisering, type og viskositet. Merket skal ikke ha noe å si i forhold til klassifisering, men kjenner jeg føler det bedre i topplokket med å kjøpe en av de kjente produsentene. Med såkalt original-olje vet man ikke hvem som har laget den. Sikkert ubegrunnet, men tankene går litt i retning av hvor mye blårussen på innkjøpsavdelingen har hatt å si på valget. Har selv pleid å bruke Castrol Tection Global 15w40 mineral som er ACEA E7/E5/E3, VP VDS-3 og høyeste Cummins spec'en (CES 20076/77/78). Maritim solgte denne for ca 330,- for 5 liter som er rundt 66 Kr/ liter. I år ser jeg de har tatt inn valvoline og har en med tilsvarende spec https://www.maritim.no/valvoline-all-fleet-extra-motor-oil-sae-15w-40-5ltr-#.VxjZGNRXerU koster 349 for 5l og 1249 for 20l som blir 70 og 62 Kr/L. Spec ark her http://www.valvolineeurope.com/uploadedFiles/6733.pdf Filtre som ikke har noe kravspesifikasjon påtrykt finner jeg tryggest å kjøpe originalt selv om det er en dårlig skjult hemmelighet at originalene ofte er produsert av Mann, Fram osv, men som oftest vet man jo ikke sikkert hvilken. Redigert 21.April.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Aenarion Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Noen som har kjennskap til denne? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Kjenner den ikkje direkte, men det er en veldig bra olje for bruk på VP D6 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Bruker den på 2stk CAT Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.