Jump to content

Olje og impellere til D6-370


Aenarion

Recommended Posts

Enig med deg. En original VP-impeller til D6 kjører du trygt 7-8 år på om du aldri tørrkjører, har tomotors anlegg og tar sjansen på at en av de to kan ryke under seilas og dermed ikke tar byttet på intervall (årlig). Så der er ingen argumenter for å velge uoriginalt til dårligere kvalitet.

 

Prisen er svært lik uansett VP-forhandler både inn og utland, det er en del av salgsfiliosofien til merket. Så ikke enkelt å fremskaffe denne til gunstigere pris enn ordinær forhandlerpris.

 

Hva gjelder smøreolje er vel Castrol (Tection global / evt. Vecton 15W-40) kanskje den mest brukte smøreolja til D6 og ei olje disse motorene kjører veldig bra på. Denne bør du klare å få for ca. 40 kr/l. (inkl. mva) kjøpt på 20 l. dunker hos lokal Catrol marine-smøroljepusher om du snakker pent med dem.

Link to post

Vel, du kan spare en del ved å handle oljen på Biltema. Denne har spesifikasjon som overgår kravet til Volvo for din motor. Denne er VDS-3 sertifisert blant annet. Kravet til din motor er VDS-2

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/

 

Impellere kjøper jeg originalt og har reserver i båten.

 

/Chaos.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Liten oppklarering:

Det ble inget samarbeid mellom Volvo og Statoil, så VP er ingen produsent. De kjøper :lol:

 

Ellers les spec nøye og finn ut hvilken spec som kreves. Dokumenter alt med bilder.

Amen :-)

Det er spec som gjelder (og gjerne hyppigere skift for peace of mind :-) ). Klassifisering, type og viskositet.

 

Merket skal ikke ha noe å si i forhold til klassifisering, men kjenner jeg føler det bedre i topplokket med å kjøpe en av de kjente produsentene. Med såkalt original-olje vet man ikke hvem som har laget den. Sikkert ubegrunnet, men tankene går litt i retning av hvor mye blårussen på innkjøpsavdelingen har hatt å si på valget.

 

Har selv pleid å bruke Castrol Tection Global 15w40 mineral som er ACEA E7/E5/E3, VP VDS-3 og høyeste Cummins spec'en (CES 20076/77/78). Maritim solgte denne for ca 330,- for 5 liter som er rundt 66 Kr/ liter.

 

I år ser jeg de har tatt inn valvoline og har en med tilsvarende spec https://www.maritim.no/valvoline-all-fleet-extra-motor-oil-sae-15w-40-5ltr-#.VxjZGNRXerU koster 349 for 5l og 1249 for 20l som blir 70 og 62 Kr/L.

Spec ark her http://www.valvolineeurope.com/uploadedFiles/6733.pdf

 

Filtre som ikke har noe kravspesifikasjon påtrykt finner jeg tryggest å kjøpe originalt selv om det er en dårlig skjult hemmelighet at originalene ofte er produsert av Mann, Fram osv, men som oftest vet man jo ikke sikkert hvilken.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...