Aenarion Svart 24.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Flere med erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Synes ikke deleprisene til VP generelt er så avskrekkende dyre. Var innom VP-forhandler fredag og hentet ut std. årlige servicedeler til mine to D6 motorer. Smøroljefiltere, dieselfiltere, veivhusvent. filtere, sink, luftfiltere. Tilsammen drøye 5 tkr. Så er det ikke noe spesielt på gang klarer man å ta en årlig service med deler inkl. olje til oljebyttet med merkeolje a'la Castrol, Mobil etc. for under 5 tkr pr. motor. Hva kostnaden kommer på for å utføre en slik jobb hos forhandler inkl. arbeid aner jeg ikke da jeg alltid gjør jobben selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Skal for første gang ta årlig omgang på min D6 350 nå, kjøpte båten i høst. Det hadde vært tatt stor cervise på både motor og drev i fjor med skifte av eksosben og diverse på drev. Hva bør en ta vært år motoren har vel ikke gått 100 t siden i fjor ? Hvor mye olje går det på motor og på drevet ? Har en uåpnet 10l dunk med spesialolje for drev stående fra da jeg hadde et Bravo 3 drev, kan den brukes på Volvodrevet ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Skal for første gang ta årlig omgang på min D6 350 nå, kjøpte båten i høst. Det hadde vært tatt stor cervise på både motor og drev i fjor med skifte av eksosben og diverse på drev. Hva bør en ta vært år motoren har vel ikke gått 100 t siden i fjor ? Hvor mye olje går det på motor og på drevet ? Har en uåpnet 10l dunk med spesialolje for drev stående fra da jeg hadde et Bravo 3 drev, kan den brukes på Volvodrevet ? Der går 20 liter på motoren. Drevet kjenner jeg ikke til. Du må sjekke instruksjonsboka. ift. om der er noe større ting på gang opp mot alder eller gangtimer. Når du nevner stor service nylig tatt antar jeg du mener 5-års servicen som omfatter rengjøring av kjølere, bytting av frostvæske, kompressorolje etc. Denne er en viktig service, spesielt kjølerrengjøringen. Men da er du vel antakelig nede på oljeskiftnivå igjen samt de filtere jeg har nevnt ovenfor. Og impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Skal for første gang ta årlig omgang på min D6 350 nå, kjøpte båten i høst. Det hadde vært tatt stor cervise på både motor og drev i fjor med skifte av eksosben og diverse på drev. Hva bør en ta vært år motoren har vel ikke gått 100 t siden i fjor ? Hvor mye olje går det på motor og på drevet ? Har en uåpnet 10l dunk med spesialolje for drev stående fra da jeg hadde et Bravo 3 drev, kan den brukes på Volvodrevet ? Det går 5,4l på drevet. Om spesialoljen du har kan benyttes vites ikke. Du er HELT NØDT til å følge Volvo's spesifikasjon: API GL5 SAE 75w/90 syntetisk. Kjører du langt og lenge i varme farvann (vanntemp over 25 grader skal 75w-140 benyttes. Dersom du bor i Norge er det større sannsynlighet for snø i Helvete og at du blir Lottomillionær 3 lørdager på rad... Drevolje er for øvrig ingen ting å eksperimentere med... Tidligere drev, DP-G skulle ha 75w-140 mens enkelte fylte 75/90 og fikk svart olje med påfølgende havari...DYRT! /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.