Capitan Startet 20.April.2016 Link til dette innlegget Startet 20.April.2016 Hei, Kjøpte en seilbåt i fjor sommer, den har tidligere hatt en sole mini 17 installert, men som er defekt og tatt ut. jeg skal installere en yanmar 2GM20F og lurer på et par ting. motor motorrom Jeg leter etter maling for motorrommet og ser biltema har fjernet toppcoat, egner denne seg? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/ Har kommet frem til at motoren blir litt for høy med motorlabber, bør jeg gjøre motorkrybben lavere og så finne en løsning på vinkelen i forhold til akselen, eller er det enklest å skjøre opp gulvet i cockpiten og legge det litt høyere med finer og glassfiber? tenker også på kostnadene rundt dette med tanke på at det begynner å bli dyrt. Jeg lurer på er hvilken motorromsisolasjon som er best med tanke på pris og om det normalt monteres i taket på motorrommet. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000018990/ er den bedre enn denne https://www.maritim.no/lydfelleskum-5cm-m-folie#.VxfDzCtvbeQ går ut ifra at denne er best? https://www.maritim.no/lydfelleskum-tungplate-isoboat-33mm-60x100-pvc-folie#.VxfEAStvbeQ de linkene som er i andre forum om motorisolasjon er utdatert og finner derfor ikke de som nevnes. hva slags pakkboks er dette? Om jeg bruker en centaflex mellom gearflens og akselflens, trenger jeg da flensen på akselen eller kan jeg ta den bort? Takker for gode innspill og har sikkert flere spørsmål underveis. Om ønskelig kan jeg sikkert lage en samling med bilder fra hele installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hei Eg kan diverre ikkje svara på spørsmåla dine, men kan gleda deg med at det er ein god motor du har fått fatt i. Me har to av same slaget, og dei har virka fint i tjue år. Kanskje det er lettare å montera seglbåtdrev, om det er plass til det? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 . Godt å høre at det er en bra motor. Gleder meg til å prøve den. Godt forslag, skal finne ut av det med drev og priser. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Har 2gm20 fa 2004, saltvannskjølt, i comfort30'n. God motor du har fått deg. Det er nettopp pga høyden på 2gm20f som var grunnen til at forrige eier satte inn saltvannskjølt motor da han byttet. Den bygger mindre i høyden. Var dette noe du ikke hadde tatt høyde for? Mtp plass? Om du kan redusere kun på motorbeddingen, tror jeg det heter, så er nok det best.. Eller vil det være tilstrekkelig for deg å bygge opp cockpitdørken like ved nedgangsluka? Mange båter har jo et parti i samme høyde som terskelen i åpninga. Det gir jo også en ekstra sitteplass... Motorromsisolasjon: jeg har brukt BT sin med blyplater inni. Viktigst er å tette gliper. Dog, motoren trenger jo luft også... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Ja, den trenger luft. Den der gulper i seg en kubikkmeter i minuttet på fullt pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Har 2gm20 fa 2004, saltvannskjølt, i comfort30'n. God motor du har fått deg. Det er nettopp pga høyden på 2gm20f som var grunnen til at forrige eier satte inn saltvannskjølt motor da han byttet. Den bygger mindre i høyden. Var dette noe du ikke hadde tatt høyde for? Mtp plass? Om du kan redusere kun på motorbeddingen, tror jeg det heter, så er nok det best.. Eller vil det være tilstrekkelig for deg å bygge opp cockpitdørken like ved nedgangsluka? Mange båter har jo et parti i samme høyde som terskelen i åpninga. Det gir jo også en ekstra sitteplass... Motorromsisolasjon: jeg har brukt BT sin med blyplater inni. Viktigst er å tette gliper. Dog, motoren trenger jo luft også... Jeg hadde sånn circa måling, og det skulle gå, men motorlabbene gjør at den bygger 5 cm for høyt. Tok ikke de med i betrakningen. Det med å bygge en ekstra sitteplass var virkelig en god ide. Det har jeg ikke tenkt på. Skal bort til båten nå og se mer på det. Kan poste noen flere bilder så dere har mer å vurdere fra, men absolutt en god ide. Takker for den. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Ja, den trenger luft. Den der gulper i seg en kubikkmeter i minuttet på fullt pådrag. Jeg skal lage ventilasjon til motorrommet med rør lagt med z form måte både til luft inn og luft ut. Har lekt på tanken med å ha vifter på begge for å skape god luftsirkulasjon. Burde det holde med avtrekksvifte? eller er det en god ide og ha vifte på innsug også.. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Er det en Bostrøm 31 mk2? Du må neste så på hvor langt bakover motoren kommer i forhold til høyden, og hvor langt akterover i cockpitdørken du må løfte nivået. Er der 30-40 cm, så er jo det perfekt for en sitteplass. Så blir det en vurdering om du skal ha det like høyt som resten av cockpitbenken, eller i nivå med terskelen på nedgangsluka.. Eller bare så mye høyde som du akkurat trenger. Husk bare på at du må ha tilgang til bakkant av motor og aksling for vedlikehold og ettersyn. - men da kan også alternativet være å ha tilgang via luke i en stikkøye. ( vet ikke helt hvordan din båt er innredet. Dessuten det kan jo hende du må bygge ny trapp/ kasse i forkant av motor... Tenk flere tanker samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Om det er Bostrøm 31, så fant jeg to eksemplar på finn. Ser jo at du på en måte mister to lune sitteplasser oppunder sprayhooden, om man sitter med beina inn mot senter, dersom du lager et opptinn. Blir noen avveiningen det der... Men motoren må du jo få plass til. Du har sikkert målt en del mtp å senke beddingen. Klart, får du det til, og gearet treffer innpå akslingen i rett høyde, så er nok det aller lettest. Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Ja, det er en bostrøm 31 mk2. Her er flere bilder. Noen besvarer vel noen av innleggende deres men til mine andre spørsmål. Ingen som vet slags pakkboks det er? Kan det være en belg kuttet i to? Går for isolasjonen jeg linket til fra biltema hvis ingen andre har noen innspill. Den to komponent malingen egner den seg for motorrom? Biltema har ikke toppcoat lenger. Akslingen er vinklet oppover, så jeg tror man fort vil få problem med vinkelen hvis man legger beddingen lavere. Et powertrainledd er en mulig løsning, men denbygger ut 19.5mm og da må jeg bygge trappen lenger ut. Vil helst ikke det, da jeg syns kjøkkenet er for lite. Kommentar fra moderator: Lagt til 'Bostrøm 31' i emnetittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Kan pakkboksen være noe ala volvokondom (men som har det ganske så trangt)? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Det later til å være en "volvokondom" fiffig navn :D Står litt om den her : https://baatplassen.no/i/topic/38177-hvilken-type-pakkboks-bør-jeg-velge/ Sleipner har god peil på pakkbokser å jeg har selv denne typen. temmelig idiotsikker å drypper ingenting. Bare huske på å dra etter med fett i ny og ne å ikke så mye at det sprenger ut simemrringen ;) http://sleipner.no/produkt/18669/sleipner-pakkboks-fettsmurt/ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) . Godt å høre at det er en bra motor. Gleder meg til å prøve den. Godt forslag, skal finne ut av det med drev og priser. Thomas SD20 drev (som altså passer på din 2GM20) koster fabrikkny ca 35000,- (i 2013, nå er jo kursen noe høyere) Jeg betalte ca 50 000,- inkludert demontering/montering for å skifte mitt, men da var jo motorrom og skrog allerede tilpasset dette. Personlig ville jeg foretrukket strak aksling, er litt mer klatt med drev etter min erfaring. Redigert 22.April.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Klarer man unngå drev og bruke opplegget med strak aksling som er der fra før vil jeg si det er en stor fordel. Du sparer penger i forhold til å investere i et drev og du slipper å fjerne den gamle akslingen og plugge igjen hullet til denne. De fleste jeg kjenner som har drev (og som har hatt strak aksling tidligere, til sammenligningsgrunnlag) klager over økte vedlikeholdsutgifter, større risiko for galvanisk tæring, gjentakende blåskjellfarm inni drevet og gjengrodde kjølevannsinntak (blåskjell og rur). Fordelene er at en drevinnstallasjon tar mindre plass og at motoren går roligere/mindre vibrasjoner. Nå er båten din laget slik at den plassen du sparer ved å ha drev likevel ikke er utnyttet, så klarer du få smekket den nye motoren på plass og få tilpasset denne til det opprinnelige strak aksel-opplegget er det fort det beste. Men smaken er som baken Kanskje du kan få sveist nye motorlabber som passer bedre til den nye motoren i forhold til beddingen? Hvis den nye motoren er smal nok er nok det den enkleste løsningen. Hvis motoren er såpass brei at du må til å skjære i beddingen trenger heller ikke dette være trolldomskunst. Enten støpe ny bedding der du skjærer vekk eller støpe/bolte fast langsgående firkantrør i stål i riktig høyde og vinkel (med såpass "overmål" at det er rom for å justere motorlabbene den siste justeringen). Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Hei, Gjorde en tilsvarende operasjon på min forige båt, en Bostrøm fra 1981. Byttet en Yanmar ysm 12 g med en 16 hk Vetus. Det som er bestemmende for motormontasjen er senter på akslingsflensen, som må stemme eksakt med senter på gear flensen. Plassen er svært begrenset i denne båten, så jeg tror ikke du har plass til et universalledd for å utligne høyde mellom flensene. Har drev på nåværende båt, og på denne gir det bedre plass i aterkabinen, men du har ingen ting igjen for å bytte på Bostrømen. Jeg måtte løfte motoren 5cm, og løste det enkelt med kanaljern skrudd i de gamle festene. Det er også greit og kutte ned motorbeddingen og skru og event. Plaste inn treverk for å feste motoren i. På min båt var det skjært ut i cockpitdørken og lagt på en rustfri luke. Gjorde tilgangen til motor mye bedre. Cockpiten er jo svært dyp på denne båten, så om du må heve den fremre delen av dørken 5cm bør ikke det være noe problem. Monterte en fleksibel kobling fra Vetus mellom gear og akslingsflens (du må ha flensen der) uten at det ble så stor forskjell i lyd og vibrasjon i forhold til den gamle motoren. Ville nok droppet dette i dag pga. pris og plass. Brukte forøvrig den støydempingen fra BT som du linket til, med godt resultat. LyKke til med en noe trang men trivelig båt,! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 hei Kanskje det er betre å sjå seg om etter ein motor lik den gamle? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Volvokondom ja, en slik av noe slag http://www.seakingmarine.no/804-vannsmurt-pakkboks-radice/495922-vannsmurt-pakkboks-radice-25mm. Spørs om ikke jeg kjøper en fettsmurt eller oljesmurt av sleipner da jeg ikke vet noe om tilstanden på den. Noen her som har erfaring med centaflex? eller er det like å greit å koble akselflensen rett på gearflensen? hei Kanskje det er betre å sjå seg om etter ein motor lik den gamle? Ask Kommer nok aldri til å kjøpe en Sole. Motoren skal inn, spørsmålet er bare hvordan. Jeg kjøpte disse motorlabbene https://www.maritim.no/motorlabb-type-b-s-65-galv-m-bolt#.VxqsiitvbeQ , de er shore 60. I en yanmar manual jeg har funnet står det 75 bak 100 foran. Hva har det å si? Vil de jeg kjøpte være for myke? Jeg har ikke greid å finne uorginale motorlabber med de spesifikasjonene noe sted Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 24.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Motorroms maling? Noen anbefalinger? Som sagt har ikke biltema toppcoat lenger. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg pleier å bruke topcoat i maskinrom. Biltema sin tidligere "topcoat" er bare tokomponent maling og har egentlig ingenting med polyesterbasert topcoat å gjøre, akkurat som jotun sin to-komp-maling som også ble kalt topcoat eller noe slikt. polyesterbasert topcoat får du både på seasea på rud, maritim og rundtomkring. Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg pleier å bruke topcoat i maskinrom. Biltema sin tidligere "topcoat" er bare tokomponent maling og har egentlig ingenting med polyesterbasert topcoat å gjøre, akkurat som jotun sin to-komp-maling som også ble kalt topcoat eller noe slikt. polyesterbasert topcoat får du både på seasea på rud, maritim og rundtomkring. Takk for oppklaring. Da blir det enklere å finne. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.