Jump to content

ønsker tips til bruk av winsj med kjetting.

petterb

Recommended Posts

Høres ut som du har en s.k. "frifallsvinsj", og da er det nok normalt at kjettingen "raser ut", også etter at ankeret har nådd bunnen.  Det er fordi kjettingen er såpass tungt at bare vekten av de metrene ned til bunnen, trekker med seg mer og mer kjetting ut av båten.  Har ikke frifallsvinsj selv, men hører på vinsjen når ankeret treffer bunnen, det blir på en måte en annen lyd i vinsjen da, fordi tyngden av selve ankeret er borte.  Mulig du kan klare å høre det på din også.

Så da skal den tåle belastningen når den blir kjørt inn med kjetting på vei ut ?

Ikke så lett å svare på. Min stopper som sagt og erlaget for det. Din vinsj stopper så vidt jeg skjønner ved at den begynner å dra inn og det er jo en viss forskjell. Men er den laget for det så bør det jo gå bra.

Hva slag vinsj er det og hva sier brukermanualen? Jeg antar at den finnes på nett om du ikke har den selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...