petterb Startet 20.April.2016 Link til dette innlegget Startet 20.April.2016 Har nå min første dreggwinsj med kjetting. Når jeg slipper ut så renner kjettingen ut uansett om den har nådd bunnen. Skal det Være sånn? Om jeg trykker på winsj inn så går den I inngrep, men det smeller jo litt når kjettingen har fart. Min Forige hadde tau og den ble jo forsiktig dradd ut når båten gikk. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Høres ut som du har en s.k. "frifallsvinsj", og da er det nok normalt at kjettingen "raser ut", også etter at ankeret har nådd bunnen. Det er fordi kjettingen er såpass tungt at bare vekten av de metrene ned til bunnen, trekker med seg mer og mer kjetting ut av båten. Har ikke frifallsvinsj selv, men hører på vinsjen når ankeret treffer bunnen, det blir på en måte en annen lyd i vinsjen da, fordi tyngden av selve ankeret er borte. Mulig du kan klare å høre det på din også. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Ja, det er slik frifallvinsjer virker. Jeg har en Anchorlift og med fjernkontrollen kan jeg få den til å slippe ut 10 meter om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Så da skal den tåle belastningen når den blir kjørt inn med kjetting på vei ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Så da skal den tåle belastningen når den blir kjørt inn med kjetting på vei ut ? Ikke så lett å svare på. Min stopper som sagt og erlaget for det. Din vinsj stopper så vidt jeg skjønner ved at den begynner å dra inn og det er jo en viss forskjell. Men er den laget for det så bør det jo gå bra. Hva slag vinsj er det og hva sier brukermanualen? Jeg antar at den finnes på nett om du ikke har den selv. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Regner med at jeg har brukermanualen skal sjekke i den Har altid kikket misunnelig på de med kjetting men for et bråk og styr for å legge den ut Håper jeg finner en metode på å slippe ut i et roligere tempo Følger jeg ikke med nå så er jo all kjettingen ute før jeg nermer meg land Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.