mr.loffern Startet 21.April.2016 Link til dette innlegget Startet 21.April.2016 Jeg har en Bavaria Cruiser 32, 2011 kjøpt i høst, så dette er første gang jeg skal ta vårpussen. Jeg finner bare én offeranode på hele båten. Den henger på drevet og har tært ned fint og skal byttes. Jeg kan ikke se skader på drev, propell eller ror. Men hadde regnet med å finne flere offeranoder egentlig. Er dette vanlig med bare én, bør jeg montere flere nå som jeg har båten oppe? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Anoden på drevet beskytter både drev og propell siden alt det er forbundet. Skrog og ror er av glassfiber og trenger ingen beskyttelse. Eneste som gjenstår av metall under vannlinjen er vel da skroggjennomføringer. Men da roter vi oss inn i en evig diskusjon. Skrap rent så anoden/ anodebolter har god kontakt, metall mot metall, I kontaktflater. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Det er mulig at det finnes noen anoder i motorens kjølesystem , sjekk i manualen Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Framtia Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Det er vel vanlig å ha en anode i akterkant av drevet, rundt propellakslingen, og i tillegg anoder på selve propellen? I hvertfall har det vært slik på mine båter (alle har hatt foldepropell). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arne Henriksen Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Hvis du har VP drev/propell er det en på drevet og 2 på foldepropell ihvertfall. Godt forklart her f.eks: http://www.breddegrad.no/foldepropellen/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lazyjack Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Er båten din levert med fast propell så er det kun en anode og den sitter på drevet innenfor propellen. Mange oppgraderer til foldepropell og da er det normalt en på denne. På de små VP motorene i D1 og D2-serien er det ingen anoder på selve motoren eller i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
mr.loffern Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 A Eneste som gjenstår av metall under vannlinjen er vel da skroggjennomføringer. Men da roter vi oss inn i en evig diskusjon. Ja, det var nettopp rorsystemet jeg lurte på om kunne være utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
mr.loffern Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Det er vel vanlig å ha en anode i akterkant av drevet, rundt propellakslingen, og i tillegg anoder på selve propellen? Jeg har ikke foldepropell. Tror ikke propellbolten var en anode, den var litt annerledes materiale enn den på akselen og hadde ingen tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Source2 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Hva med kjølen da? Fikk nylig råd om at jeg burde sette på anode på kjølen (som er av jern). Gir det mening? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Se denne tråden; https://baatplassen.no/i/topic/125503-underlig-skrue-under-b%C3%A5t-hva-er-dette/ Det er kanskje en anode til aktenfor seildrevet - kanskje du bare har skruen igjen hvis den er helt borttæret. Det er en halv-skall anode på selve drevet før propellen (S-130), og så kan det være diverse avhengig av propelltypen også. Sitér dette innlegget Link to post
ingelinn Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 På min cruiser 33 fra 2013 sitter det en anode på skroget som vist i innlegget fra ventus.som til nå er den eneste Anoden jeg har trengt å skifte Sitér dette innlegget Link to post
mr.loffern Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Veldig bra tips. Jeg har sett på denne, og trodde bare det var jording ;) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Det er bare jording, men det skal sitte en anode på bolten. Du kan bruke denne fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bat/Sinkanoder/Innenbordsmotor/Roranode-2000017696/ Det blir vel litt lite jordingsareal med bare en bolt. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 På B32 Cruiser 2011 modell er det annode gjennom skroget rett ved drevet. Rund greie ca 7-8 cm i diameter. Inne i båten er denne anoden koblet med en jordingskabel i kjølboltene ihht CE-spesifkasjoene. Vanligvs leverte Bavaria VP motor og da er det en annode på drevet. Hvis du i tillegg har VP foldepropell, har denne også anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Er båten din levert med fast propell så er det kun en anode og den sitter på drevet innenfor propellen. Mange oppgraderer til foldepropell og da er det normalt en på denne. På de små VP motorene i D1 og D2-serien er det ingen anoder på selve motoren eller i kjølesystemet. Beklager, jeg glemte "jordingsanoden" som sitter med gjennomgående bolt på styrbord side av motor. Hos meg tæres denne vanligvis svært raskt opp, dvs. den er ofte helt borte etter et år. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Anoden forsvinner fort på naboen sin B32Cr 2011 mod også. Da virker anoden, men den er kanskje litt liten for å vare hele sesongen? Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Ja, det var nettopp rorsystemet jeg lurte på om kunne være utsatt. Vi har ingen problemer med tæring på rorhylse og roraksling på vår Bavaria 38 AC fra 2004. Husk imidlertid på at rorhylsen som er støpt fast i skroget er av aluminium. Denne skal IKKE ha vanlig bunnstoff på seg. Vi bruker drevspray akkurat i området rundt roret. Akkurat dette med bunnstoff gjelder egentlig skroggjennomføringer også, men tror det er veldig få eller ingen som bruker noe annet en vanlig bunnstoff på disse. Syrefast, messing og bronse tror jeg heller ikke like utsatt for tæring som aluminium Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
blueline Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg har observert at om jeg kun er koblet minimalt til landstrøm tæres anoden som er koblet til jord minimalt. Ligger jeg mye på landstrøm tæres den bort fort. Har planer om å montere en galvanisk isolator, men det blir nok ikke før neste år. Er allerede på etterkskuddd på de andre prosjektene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.