Jump to content

Bare én offeranode på seilbåten nok?


mr.loffern

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria Cruiser 32, 2011 kjøpt i høst, så dette er første gang jeg skal ta vårpussen. Jeg finner bare én offeranode på hele båten. Den henger på drevet og har tært ned fint og skal byttes. Jeg kan ikke se skader på drev, propell eller ror. Men hadde regnet med å finne flere offeranoder egentlig. Er dette vanlig med bare én, bør jeg montere flere nå som jeg har båten oppe?

Link to post

Anoden på drevet beskytter både drev og propell siden alt det er forbundet.

 

Skrog og ror er av glassfiber og trenger ingen beskyttelse.

 

Eneste som gjenstår av metall under vannlinjen er vel da skroggjennomføringer. Men da roter vi oss inn i en evig diskusjon.

 

Skrap rent så anoden/ anodebolter har god kontakt, metall mot metall, I kontaktflater.

Link to post

På B32 Cruiser 2011 modell er det annode gjennom skroget rett ved drevet. Rund greie ca 7-8 cm i diameter. Inne i båten er denne anoden koblet med en jordingskabel i  kjølboltene ihht CE-spesifkasjoene.  Vanligvs leverte Bavaria VP motor og da er det en annode på drevet. Hvis du i tillegg har VP foldepropell, har denne også anoder.

Link to post

Er båten din levert med fast propell så er det kun en anode og den sitter på drevet innenfor propellen. Mange oppgraderer til foldepropell og da er det normalt en på denne.

På de små VP motorene i D1 og D2-serien er det ingen anoder på selve motoren eller i kjølesystemet.

Beklager, jeg glemte "jordingsanoden" som sitter med gjennomgående bolt på styrbord side av motor. 

Hos meg tæres denne vanligvis svært raskt opp, dvs. den er ofte helt borte etter et år.

Link to post

Ja, det var nettopp rorsystemet jeg lurte på om kunne være utsatt.

 

Vi har ingen problemer med tæring på rorhylse og roraksling på vår Bavaria 38 AC fra 2004.  Husk imidlertid på at rorhylsen som er støpt fast i skroget er av aluminium.  Denne skal IKKE ha vanlig bunnstoff på seg.  Vi bruker drevspray akkurat i området rundt roret.

Akkurat dette med bunnstoff gjelder egentlig skroggjennomføringer også, men tror det er veldig få eller ingen som bruker noe annet en vanlig bunnstoff på disse.  Syrefast, messing og bronse tror jeg heller ikke like utsatt for tæring som aluminium

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...