Jump to content

Hjelp til å koble forbruksbatteri

Deila

Recommended Posts

Hei!

Trenger litt hjelp til å koble opp ett forbruksbatteri i båten min. 
Sånn som det er nå, så er det kun ett batteri i båten, som alt er kobla til. Ønsker da som sagt å koble opp ett ekstra batteri som kun er til forbruk når jeg ligger.
Problemet er at jeg ikke skjønner helt hvordan strømmen ombord er lagt opp. Legger ved en liten illustrasjon som forhåpentligvis gjør det lettere å forstå. Det jeg ikke skjønner helt, er hvor ladinga kommer fra. Ut fra dynamo er det tre kabler som er kobla inn på ledningsnettet på motoren, som går videre til oppunder instrumentpanelet. Går også en kabel fra hovedstrømbryter til instrumentpanelet, så vil tro det kanskje er koblet sammen under dørken der på ett vis.

Det er forøverig en 2sylindra Yanmar diesel fra 70-tallet som står i båten.

Det jeg da lurer på er hvordan jeg skal koble det, slik at begge blir ladet under kjøring, og hva trenger jeg å kjøpe inn? Trenger vel en sånn 1/2/2+2 bryter hvertfall.

Håper noen kan hjelpe meg her :)

bilde

VSR på tegningen er et voltsensitivt rele. VSR utgått, nå gjelder DVSR (digital voltage sensing relay). Funker sånn: Kobler sammen batteriene auto når spenningen er på 13,2 volt (under lading), og kobler batteriene fra hveandre når spenningen er 12,7 (ingen lading). Mange bruker denne løsningen. Landstrømladeren bør helst kobles direkte til forbruksbatteriet (og ikke via bryteren)..

bilde

Redigert av Zach (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...