.Torstein. Startet 21.April.2016 Del på Facebook Startet 21.April.2016 Hvilken sterk og effektiv vaskemiddel kan jeg bruke her å vaske med ? Hva har dere med erfaring av dette? ? Jeg skal polere å rubbe godt med maskin etterpå men sliter med å rubbe vekk disse gulne falmende stripene etter gammel folie som jeg har fjernet. Aceton funket dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Prøv med oxalsyre eller rensemiddel som er basert på oxalsyre. Denne f.eks: http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batvedlikehold/rengjoringsmiddel/rengjoringsmiddel-550181/ Oxalsyre er trolig det mest effektive du kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
.Torstein. Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 (redigert) Prøv med oxalsyre eller rensemiddel som er basert på oxalsyre. Denne f.eks: http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batvedlikehold/rengjoringsmiddel/rengjoringsmiddel-550181/ Oxalsyre er trolig det mest effektive du kan bruke. Takk ?Stod lite om denne, men blandes den bare med vann og vaskes med svamp rett å slett? Eller smøres rett på å gnikke ? Redigert 21.April.2016 av .Torstein. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Smøres på med passende klut, for deretter å få virke en liten stund. Vaskes deretter av med svamp og vann. Denne er så effektiv at du trolig må ta hele båten for ikke å få hvite skjolder der du har brukt middelet. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Bruker du derimot ren oksalsyre (fås i pulverform som du kan blande selv), dypper du bare kluten i vesken, påfører lett og lar virke inntil til du ser gulningen forsvinne foran øynene på deg. Spyl godt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
.Torstein. Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 Smøres på med passende klut, for deretter å få virke en liten stund. Vaskes deretter av med svamp og vann. Denne er så effektiv at du trolig må ta hele båten for ikke å få hvite skjolder der du har brukt middelet. Tusen takk, denne skal jeg prøve i morgen å gjøre et forsøk ? Sitér dette innlegget Link to post
fredsjo Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Gi oss en rapport da :) Sitér dette innlegget Link to post
.Torstein. Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 Det skal jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 (redigert) Oksalsyre er ekstremt bra på å ta ulike former for gulning, f.eks. vannlinjen eller rustflekker. Hvis det mot formodning ikke skulle fungere noe særlig, må det i så fall bero på at de gule flekkene i ditt tilfelle består av noe spesielt som må tas på annen måte. Skal bli spennende å høre rapporten. Redigert 22.April.2016 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Ser frem til resultatet, kanskje jeg endelig får hvit båt jeg også etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Oxalsyre, saltsyre eller fosforsyre gir alle samme effekt og er billigere å kjøpe under sitt eget navn enn noe som starter med "båt" og kjøpes i en båtbutikk! 30% saltsyre fra en jernvarehandel gjøre jobben, men sterke saker så forsiktig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Jeg har stående en flaske med saltsyre 30% i garasjen og kan altså bruke det og spyle etterpå? Bør vel skaffe hansker egnet til slikt arbeid først. Hvilken påføringsmedode er egentlig best for dette stoffet? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Evt får du oxalsyre på apoteket til ca det 10 dobbelte (renhetsgraden er viktig her) av hva f.eks Felleskjøpet selger saltsyre for... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Jeg har stående en flaske med saltsyre 30% i garasjen og kan altså bruke det og spyle etterpå? Bør vel skaffe hansker egnet til slikt arbeid først. Hvilken påføringsmedode er egentlig best for dette stoffet? Vel, jeg gjør det i alle fall, hvert år sågar, MEN; jeg bruker klær som tåler å få noen hull, gummihansker og briller. Bruker pensel og pensler det på, eventuelt bruker en svamp til å spre det litt, og skyller godt av med vann. Sørg for at spruten går vekk fra deg og ikke mot noe du ikke vil skal få en sprut med oppblandet saltsyre for ja, det er sterke saker, men veldig effektivt samt billig! Har over tid tatt meg bryet med å sjekke innholdet i alle de fantastiske produktene som har vært nevnt i denne og mange andre tråder, og ja, de inneholder enten oxalsyre eller saltstyre alle som en! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lano2 Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Bruk liten maler-rulle med langt skaft. Enig med bikkja over ! Saltsyre og evt vannslipe med Abralon, 4000 papir gjør susen ! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Jeg pleier å ofre en mopp til denne jobben. Sånn våtmopp som er til gulvvask. Heller saltsyre rett på moppen og påfører i to tre meters bredde om gangen. Fordelen er at du står litt på avstand pga skaftet. Ser for meg at malerrulle lett vil sprute om man triller litt for fort. Langkost med en gulvfille på vil antagelig gjøre en helt utmerket jobb. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
sebba2 Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Tror sitrus syre kan egnes godt her, bare vær forsiktig for dette er DRIT sterkt! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
fredsjo Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Er det noen som har prøvd feks en sterk blanding surfex HD til dette (bilavfetting). På bil tar den i allefall det meste som er organisk veldig godt! Mens asfalt osv må man ha avfetting til. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Sitrusrens har jeg brukt med hell, men vær forsiktig med konsentrasjon. 3M har sitrusrens på sprayboks. Spray og vask med klut. Et av problemene med sterke midler er at de over tid muligens svekker fuger av akryl og silikon. Skriver muligens da jeg ikke kan dokumentere det. I allefall så brukes f.eks sitrusrens til å fjerne lim fra bl.a tape og klistermerker. Hensiktsmessig å ikke bade båt og bil i sterke rensemidler. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.