Jump to content

Hvilket sterkt vaskemiddel kan jeg bruke til denne båten?

.Torstein.

Recommended Posts

Prøv med oxalsyre eller rensemiddel som er basert på oxalsyre. Denne f.eks:

http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batvedlikehold/rengjoringsmiddel/rengjoringsmiddel-550181/

Oxalsyre er trolig det mest effektive du kan bruke.

Takk ?

Stod lite om denne, men blandes den bare med vann og vaskes med svamp rett å slett?

Eller smøres rett på å gnikke ?

Redigert av .Torstein. (see edit history)

Oksalsyre er ekstremt bra på å ta ulike former for gulning, f.eks. vannlinjen eller rustflekker. Hvis det mot formodning ikke skulle fungere noe særlig, må det i så fall bero på at de gule flekkene i ditt tilfelle består av noe spesielt som må tas på annen måte. 

Skal bli spennende å høre rapporten. 

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Jeg har stående en flaske med saltsyre 30% i garasjen og kan altså bruke det og spyle etterpå? Bør vel skaffe hansker egnet til slikt arbeid først. Hvilken påføringsmedode er egentlig best for dette stoffet?

Vel, jeg gjør det i alle fall, hvert år sågar, MEN; jeg bruker klær som tåler å få noen hull, gummihansker og briller. Bruker pensel og pensler det på, eventuelt bruker en svamp til å spre det litt, og skyller godt av med vann. Sørg for at spruten går vekk fra deg og ikke mot noe du ikke vil skal få en sprut med oppblandet saltsyre for ja, det er sterke saker, men veldig effektivt samt billig!

Har over tid tatt meg bryet med å sjekke innholdet i alle de fantastiske produktene som har vært nevnt i denne og mange andre tråder, og ja, de inneholder enten oxalsyre eller saltstyre alle som en!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg pleier å ofre en mopp til denne jobben.

Sånn våtmopp som er til gulvvask. Heller saltsyre rett på moppen og påfører i to tre meters bredde om gangen.

Fordelen er at du står litt på avstand pga skaftet.

Ser for meg at malerrulle lett vil sprute om man triller litt for fort.

Langkost med en gulvfille på vil antagelig gjøre en helt utmerket jobb.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Sitrusrens har jeg brukt med hell, men vær forsiktig med konsentrasjon. 3M har sitrusrens på sprayboks. Spray og vask med klut.

Et av problemene med sterke midler er at de over tid muligens svekker fuger av akryl og silikon. Skriver muligens da jeg ikke kan dokumentere det. I allefall så brukes f.eks sitrusrens til å fjerne lim fra bl.a tape og klistermerker. Hensiktsmessig å ikke bade båt og bil i sterke rensemidler.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...