Jump to content

Mercruicer 4.2 lekker kjøleveske. Krise. Utdrikningslag

bergetun

Recommended Posts

Hei, 

En kamerat av meg har en SeaRay sundancer med 2 x Mercruicer 4.2 250 hk (Black edition). strake akslinger på vgir. Husker ikke årsmodell, men tror den er fra perioden 2001 til 2004.

Båteier skal snart gifte seg og forlover har planlagt utdrikningslag som involverer bruk av båten. (Tur til Haugesund fra Bergen) Utdrikningslaget er planlagt førstkommende lørdag 23 April.  

Båteier/brudgom vet ikke at vi har planlagt å bruke båten, (det er avtalt med med bruden/rederinnen)

Til vår store fortvilelse fikk vi i dag vite fra brudgom/båteier (gjennom bruden) at den ene motoren lekker kjøleveske, og at det dessverre betyr at det ikke er mulig å bruke båten uten å først få den reparert. 

Om vi skal få dette til så har vi èn dag (i dag) på å få dette fikset. Jeg kan skru (litt) Volvo Penta (D serie), men har overhode ikke kunnskap om Mercruicer d-tronic

Symptomer : Lekker kjøleveske ned i kjølsvinet.  ca 1 liter i timen.
Jeg har enda ikke fått sett på motoren, så jeg vet ikke hvor det lekker fra enda.

Jeg har googlet meg fram til at det typisk er sirkulasjonspumpen på fersvannsiden som er problemet når ovennevnte symptom oppstår (???)

Er det noen her som har erfaring med lekkasje fra kjøleveske på disse motorene. Er det mulig å få tak ny sikrulasjonspumpe (på en dag) til disse motorene i Bergen? (om det faktisk ER pumpen)

På forhånd takk for all hjelp :)

Vannpumpa er generelt en het kandidat. Det begynner med at den innerste simmereringen blir utett og det vil begynne å dryppe ut sv sladrehullet i små mengder.

Når neste tetning blir utett vil også lagrene stå i frostvæske og lekkasjen kan bli stor. Faren med å kjøre med det er at lagrene ryker og da kan det fort gå galt på sekunder om man ligger på cruise med musikken på full fres på popanlegget.

Byttet selv vannpumpa på cumminsen min i fjor da den begynte å dryppe bittelitt (noen dråper/ time)

Fort gjort på 5,9'en hvertfall. 2 bolter og dra den rett ut. Inn med ny, fylle opp frostvæske og lufte.

4,2 er jo en annen motor (kjenner ikke den) men generelt er det ofte en grei jobb.

Før dere handler inn deler og setter folk i sving kan det være lurt å se om dere får lokalisert lekkasjen. 1 liter i timen bør være lett å finne kilden til...

Om den aktuelle motoren er tilkoblet VV bereder og evt defroster kan disse og slanger/ koblinger være en mulighet også...

Sjekk også varmeveksler/ slanger.

Om alt feiler, så kan jo P45'en din gjøre tjeneste som partybrakke i helgen om du tør, hehe ;-)

Håper det ordner seg og dere får en fin tur :)

Typisk vannpumpe

1461285004.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

@dude : Takk, ser de har delen i sitt sortiment. Håper de har den på lager også

@SAP_2000 : Takk, jeg skal få sjekke vvbereder og slanger på varmeveksler også.

Jeg er redd at det blir P45'en min som må trå til visst ikke vi får utbedret lekkasjen (det er derfor det haster å få fikset det hehe) Hvite vegg til vegg tepper og utdrikningslag passer liksom ikke i lag :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...