Jump to content

V8 med bilforgasser og HEI-fordeler. Farlig?

tomzern

Recommended Posts

Hei.

Har en AQ260 i båten min med en Edelbrock bilforgasser og en HEI-fordeler som jeg antar at også er beregnet for bil.

Lest litt rundt og folk sier forskjellige ting, men ser flere skriver at det ikke er å anbefale pga fare for gnist fra fordeler, og div andre grunner. Fordeleren har en vakuumklokke, men den er blendet av.

Forstår det slik at en båtmotor ikke skal ha fordeler med vakuum.

Ser også at forgasseren har en mekanisk choke som er stripset i av-posisjon, men en marineforgasser har vel ikke choke?

Bør jeg bytte fordeler og forgasser til marinedeler?

Mvh

Tomzern

Grunnen til at marine-forgasser og -fordeler er annerledes er ganske riktig pga brannfaren i et lukket motorrom. Gasseren har gjerne en annen utlufting av flottørkammer slik at evt overflow går inn i innsuget og inn i motoren, den har også flammedemper i stedet for et luftfilter som kan brenne hvis det blir dynket i bensin. De har gjerne en overflatebehandling som tåler saltholdig luft. Mange har automatchoke men noen har manuell og noen ikke noe. Automat er best, hvis den virker.... Fordeler skal være gnistsikker, dvs at ventilasjon skal ha et lite metallgitter. Her er også overflatebehandling greit, samt en pakning på fordelerlokket.

Altså så lenge man ikkje har stifttenning så spiller akkurat det mindre rolle. Men hvem har vel det i dag. Og at der er vacuumklokke spiller heller ingen rolle. Tenningskurven bestemmes av sentrifugalvekter.

Det med forgasseren derimot kan nå diskuteres. Choken spiller overhodet ingen rolle og alle vacuumporter er bare å blinde av men pga flottørkammerventilasjonen  og rust og diverse småting så ville eg hatt en marine

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Nå har jeg tittet litt nærmere på dette.

Se vedlagt bilde. Stemmer det at dette er en bilforgasser? Isåfall ønsker jeg å få byttet den ut.

Fant også ut at dynamoen min er en standard biltema 100A dynamo beregnet til bil:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/DYNAMO-12V-100A-BOSCH-VOLVO-2000029659/

Hva tenker dere om den?

Fordeler er jo elektronisk, og jeg kunne heller ikke finne noen luftehull noe sted, så da kan jeg vel kanskje bare beholde den?

bilde

Takker for all hjelp!

Mvh

Tomzern

eg ser to aspekter med dynamo:

Ei veksekstrømsmaskin har børstene mot sleperinger og med lite strøm. Eg anser faren for gnist for å vera liten. På den andre sida, ein dynamo som får regulator for å lada batteriet spesielt hurtig, kan bli so varm at overflatetemperaturen kan bli problematisk i omgivelser med bensindamp. Når det er sagt, so fins der reglar for elektrisk utstyr i omgivelser med gass (Nordsjøen, Mongstad og lign), og i ei slik setting er der stilt HEILT andre krav, og utstyret får eit siffer eller to ekstra i prisen.

2 nære venner av meg dro på båttur. "nyoverhalt" V8 med bilforgasser og biltema dynamo. http://www.rb.no/lokale-nyheter/skadet-etter-batbrann/s/1-95-6793155

Jeg har opplevd 3 ulykker i nær vennekrets med bensinmotor og fått brannskade på egen båt etter at nabobåten eksploderte: http://www.rb.no/lokale-nyheter/bat-eksploderte-i-flammer/s/1-95-2198129

Bruk kun marinedeler og bruk motorromsvifte!!!

Høne, øl og hornmusikk!

Lett for å være ved fylling at disse uhellene oppstår er mitt inntrykk. Blir tydelig mye gasser i forbindelse med fyllingen. Tror det er veldig viktig dette med å kjøre motorromsviften, sørge for at de slangene/rørene er hele og går ned til bunn av båten, slik at de får tak i dampen som vil ligge der. Disse slangene er jo ofte tynne trekkslanger (ala kjøkkenvifterør), som får hull i seg bare man drar i de, mye rart der har jeg sett på egne båter. Bl.a. store revner midt i rørene. Da blir plutselig ikke suget fra bunnen lenger.  

Videre er det jo en grunn til at ting markedsføres som marinedel/gnistsikker selv om det vil jo gå bra med vanlige bildeler. 

Nå er det slik at det skal gnist eller varme til for å få en brann eller eksplosjon. Eliminerer man muligheten for gnist reduserer man risiko for brann. For øvrig er de tre tilfellene jeg har god kjennskap til ikke i forbindelse med fylling av bensin.

Samtlige er i forbindelse med start av motor, enten første start for dagen, eller etter et opphold på en brygge. Det skal litt mer til for eksplosjon under gange da en slik motor suger i seg luften og bensindampen rundt den.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Dette var de svarene jeg trengte for å bestemme meg! Takk for det! Da blir det å skifte ut forgasser, fordeler og dynamo til marineprodukter.

Forøvrig har jeg gått til innkjøp av fireboy automatisk brannslukkingssystem for motorrom, og alle elektriske koblinger i motorrom blir gått over og fikset ved behov.

Fant skremmende mye dårlig elektrisk opplegg, blant annet hang hele innslaget på startmotoren og slang, pluss at ledning fra nøkkelbryter til innslag var helt løs da mutteren var skrudd delvis ut. Antakelig pga vibrasjoner. Det er meg et under at dette har gått bra såpass lenge før jeg kjøpte båten.

Legger ved et bilde av hvordan de hadde løst det med startmotstand til dynamoen. En vanlig interiørpære teipet fast til ledninger. Dette begynte å ryke med en gang jeg skrudde på tenningen. Ikke rart da teipen hadde løsnet slik at den ene kabelskoen fikk direkte kontakt med gods på motoren.

bilde

Nei grøss og gru! Glad jeg får røsket opp i dette nå :)

Tomzern; tydeligvis så har du litt sleggemekk i det elektriske også. Bra du tar dette seriøst. Det koster deg noen kroner å rette på dynamo og starter, men vissheten og tryggheten om at alt er i orden gir deg langt mer båtglede.

Slik båten din er nå så mangler du bare bensindamp i rett blanding før det sier pang.

Jeg har selv hatt en rekke innenbords bensinmotorer, og jeg er IKKE av den typen som er skeptisk til dette. Bensinmotor har lave vedlikeholdskostnader, den mykeste gangen  og den fineste lyden, men vær nøye på bensinførende slanger og komponenter, og et med godt elektrisk anlegg så får du en trygg og fin sommer. Med et automagisk slukkesystem har oppgradert sikkerheten enda mer.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Ja, sikkerheten har første prioritet! Og som du sier, så gjør det sesongen mye bedre når man vet at alt det tekniske er i orden og trygt :)

Jeg tror starteren er en marinetype og den fungerer fint, men jeg skal allikevel ta den ut for å gå over den og se til at alt er i orden :) den er jo tross alt lengst ned i motorrommet der all bensindampen ligger. Det blir også utskifting av slange til avtrekksviften + diverse annet småtteri:)

Den hotsparktenningen er vel både bedre og tryggere enn stifttenning. Knurrbart prøver si det samme i innlegg#3 tolker jeg det som.

Ellers enig med Captein Chaos, jeg her heller ikke skeptisk til bensinmotor, men har med årene blitt mye mer bevist på konsekvensen av bensindamp. Du tar dette seriøst, stort pluss til deg.

Jeg tror mange av ulykkene skyldes at folk slurver med å bruke avtrekksvifte før start og at slangene på viftene er delvis kaputt og suger derfor luft høyt oppe og ikke langt nede.

En båt på din størrelse skal ha bensinmotor, for å kunne utnytte gleden ved den. Komme seg fort frem, vannski, vannlek etc. Diesel blir bare dyrt (innkjøp), tregt/tungt og kronglete i ditt båtsegment.

Ha en flott sommer påvannet

Enig Jori!:) Bensinmotor er fint det, så lenge alt er i orden og man gjør følger de enkle retningslinjene for å unngå problemer.

Holder på med startern nå og fant vel egentlig ut at jeg bare kan hive den også. Det var til og med jallamekk INNI innslaget og det rant vann ut av startern da jeg tok den ut. Hullet for plusspolen fra innslaget og inn i startern stod pip åpent med kun millimeter avstand mellom - og +.?

bilde

bilde

Er det noen som har en starter de kan avse for en billig penge? Budsjettet begynner å lide her nå?

Og husk, alle med bensinsøl i kjølen. ALDRI sug det ut med våt-støvsuger! Da blander man alle de mulige scenarier over, med ett resultat. Og det som var igjen etter en norsk proffbokser og pappen hadde prøvd det for en del år siden, var jeg og kikket på, på en Viking-inntauingstomt...

You have been warned ...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kona ungene flyr likke langt, og smellet er akkurat like høyt selv om man har automatisk brannslukking utstyr. Men far står igjen og tror han er supermann og klarer og slukke en overtent glassfiber båt.

Men du tomzern jeg bor i Asker og har altfor mange biler, draco båter og V8 og altfor liten tid. Så vi kan sikkert bli enig om deler/båter mot noe demontering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...