Saltos Startet 22.April.2016 Link til dette innlegget Startet 22.April.2016 Hei kjære båtfolk Kjøpte meg en ny båt i høst og hadde den på service hos et stort verksted. De fulgte da serviceprotokollen til Volvo Penta 200 time som sier: (kontroll av) Inspektion med VODIA (Diagnosverktyg), Bränsleförfilter, filterinsats, Bränslefinfilter, Luftfilter, Sjövattenfilter, Sjövattenpump, impeller och o-ring, Kylvätskenivå och frostskydd, Drivremmar, Remtransmission, remspännare och brytrullar, Batterier, elektrolytnivå, Backslag, olja och filter, Backslag, oljesil (ZF), Skyddsanoder på akterspegel, Avgasslang,Filter för vevhusventilationen, Sjövattenintag, Starta och varmkör motorn, Motor och transmission, missljud, Motor och transmission, läckage av olja / bränsle / vatten På første tur så hadde vi lavt oljetrykk og oljen viste seg fylt på nær minimum etter peiling. Fikk etter dette så vidt start på den pga lav spenning på batteriet. Deretter sprakk kjølerøret og kjølevann sprutet ut i svinkjølen. Ren flaks var at en av oss så at motoren kokte på temperaturmåleren og fikk fylt på mer vann. Ringte så å klaget til verkstedet. De mente at de hadde gjort jobben de skulle og at dette her var noe de ikke hadde ansvar for eller kunne forutse. Hva synes dere, har jeg grunn til å være misfornøyd med arbeidet som er gjort, eller er slik ting noe man kan forvente oppstå rett etter en service? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Olja burde vært toppa syns jeg. Og dårlig batteri burde de oppdaget og varslet om iom at de skal ha målt elektrolyttnivået. Fikk du en oversikt over elektrolyttnivået på cellene? Sånn ellers kan jeg ikke se noen sammenheng mellom det som skjedde og servicen (utover oljealarmen, skal den gå så lenge du har over minimum?). Bortsett fra at ting ofte skjer etter at man har fiklet mye med en motor da... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Nei, ingen oversikt eller noe utover faktura på jobben totalt 8500. Servicemann var her 4 timer og prisen inkluderte 10-12 liter olje. Filtre sto jeg for selv. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Hvor lenge lå båten mellom service og bruk? Var det lading på i mellomtiden? Vet dere hvorfor kjølerøret sprakk? Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Lå i vinteropplag og var ikke i bruk siden i fjor høst. Har innvendig kjøling/radiatorsystem så har kjørt maskinen noen ganger i vinter. Det var en annen som tok styringen på selve nødreparasjonen underveis så jeg så det ikke med mine egne øyne, men forstod det slik at han kappet av en del av slangen og festet en ny slangeklemme og deretter fylte på ferskvann. Jeg tror kanskje slangeklemmen var rusten også. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Er litt i samme båt. Mye rart ombord etter at båten var på service... Sendte båten tilbake og de ødela mer, nekta såklart all skyld. Jeg har naturligvis ingen bilder for bevis (trodde ikke man måtte gjøre det...). Sitter igjen med to regninger og mer arbeid på meg selv (verkstedet får ikke ta i båten min mer). Hadde det skjedd uansett? Det vil ingen vite... Ikke du heller :-) Men jeg forventer service og ydmykhet/god forklaring og kvalitet i arbeidet. Får jeg ikke det, blir jeg misfornøyd. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Kjetil1 Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Det er ganske utrolig hvor mange saker som dukker opp med dårlig og manglende service i båtverden. Jeg tror langt på vei de fleste båteiere hadde tjent på å ta seg et grundig mekke-kurs og gå til innkjøp av litt godt verktøy. Det virker som om mange firma satser på båteiere som ikke involverer seg i det som er under lukene, og som betaler det det måtte være. Hadde et tilfelle med min forrige båt, med to stk KAD43, hvor den ene lakk litt kjølevæske. Jeg spurte verksmester på det lokale Volvo-verkstedet om det var en standard feil med eksosmanifoilen hvor det så ut som det lakk, og om ca hvor mye det ville koste å utbedre. Det var umulig å si mente han. Båten måtte på land, demonteres og så kunne de si hva som var galt. Da svarte jeg at jeg var mer enn kompetent til å gjøre dette selv, men ville bare vite om det svarte seg for meg å ta noen overtidstimer på jobb for å betale dem. Da kunne han raskt kalle inn en mekaniker som mente det var en 5 timers jobb å skifte pakningen på eksosen. Hva tror dere prisoverslaget ville blitt om jeg hadde spilt dum og latt dem ta båten på land? Så moralen er å få nøyaktige og skriftlige prisoverslag før jobben aksepteres, og grundig spesifiserte og forklarte fakturaer i etterkant. Samme firma jeg spurte hadde en jobb for en kjenning, der de ved montering av drev og diverse rundt, klemte en oljeslange flat mellom transom og et feste. Han måtte betale for reparasjon, for "det var ikke deres skyld, men feil fra andre som hadde skrudd før"... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bårdp Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Til nå har jeg aldri lat noen andre skru på mine båtmotorer. Men hadde faktisk tenkt å sette den på verksted for årlig cervise i år da jeg er så mye bortreist. Når jeg leser dette bør jeg nokk revurdere den planen. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Jeg har faktisk nesten ikke hatt større feil på mine båter, som ikke har sin årsak i feil som er gjort på verksted. Tragisk, men sant. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Det er ganske utrolig hvor mange saker som dukker opp med dårlig og manglende service i båtverden. Jeg tror langt på vei de fleste båteiere hadde tjent på å ta seg et grundig mekke-kurs og gå til innkjøp av litt godt verktøy. Jeg deler fullt ut vurderingen til Kjetil1, her. Både fordi det øker sannsynligheten for at det blir gjort med den kvaliteten på jobben som man selv mener er nødvendig og særlig fordi en båteier MÅ være mer selvhjulpen enn en bileier. Temaet til TS var likevel om han har grunn til å være misfornøyd med servicen. Svaret er selvfølgelig. Volvo som produsent har spesifisert hva servicen skal omfatte. Dette synes brutt av verkstedet som utførte servicen. Dette gir klagerett. Det triste er selvfølgelig at man må dokumentere så mye av motorens tilstand før og etter service. Og hvem tenker vel på det når båten leveres til service... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Uten å henge ut noe firma men jeg hjalp en kompis med å få kjøpt en båt på Hvaler i Østfold. På Hvaler hadde båten hatt sine ti første år fra den var ny. Den var levert til opplag og service hvert år om høsten hos dette firmaet. Innendørs opplag og service på motoren. Dyrt var det visstnok også. Er en Yanmar i den båten. På første turen på vestlandet gikk impelleren. Ble litt, men kanskje ikke veldig overrasket over at det var ubrutt lakk fra motoren var ny på boltene på impellerhuset. Hadde aldri vært skrudd på før. Impeller var aldri sjekket eller byttet de ti første årene til tross for årlig betalting for "service" hos en stor aktør på Hvaler. Yanmar er gode motorer som klarer seg i 10 år uten vedlikehold. Må nesten tro at de har skiftet olje en gang eller to på de ti årene med godt betalt "service" på båten, men jeg er jaggu ikke sikker ;-). Jaja, godt det var forrige eier som hadde betalt for all servicen. --------- Er nok best å lære seg mest mulig selv. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Ikke for å kverulere, men jeg lakker over impellerhuset etter skifte av impeller. Har en fetisj for blanke ting :-) Kan de ha blitt lakket over? På mine motorer i forrige båt var oljefilterne fortsatt grønnmalt etter 4 år... Den er kjip. Redigert 23.April.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Free Lillehammer Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Ikke for å kverulere, men jeg lakker over impellerhuset etter skifte av impeller. Har en fetisj for blanke ting :-) Kan de ha blitt lakket over? På mine motorer i forrige båt var oljefilterne fortsatt grønnmalt etter 4 år... Den er kjip. Tror vi kan være relativt trygge på at serviceverksteder ikke gidder det... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Ikke for å kverulere, men jeg lakker over impellerhuset etter skifte av impeller. Har en fetisj for blanke ting :-) Kan de ha blitt lakket over? På mine motorer i forrige båt var oljefilterne fortsatt grønnmalt etter 4 år... Den er kjip. Nei, var ikke lakket over. Eier av båten var helt "noldus" ifht det tekniske og visste vel knapt hvor motoren var i båten. Var akkurat derfor han satt alt bort og betalte for det. Og akkurat kanskje derfor de som tok "service" antagelig aldri gjorde veldig mye utover å ta pengene og være happy? Tidligere båteier var faktisk veldig fornøyd med servicen til de som drev/driver stedet. ---------- Ny eier måtte også ta tanksjau osv da det var ganske mye "rusk" som tettet filteret. Men det kan selvsagt forklares ut fra endret bruk og at det er forskjell på å bruke en båt på vestlandet og på flatt hav om sommeren ved Hvaler. En trenger ikke nødvendigvis å ha rene tanker til kun sommerbruk på flatt hav. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Tror mye av dete ligger i at et båtverksted ikke er autorisert slik som et bilverksted er.. Kjenner flere "hobbymekanikkere" som driver båtverksted, noen har talent, andre ikke... Sist jeg fikk justert ventilene på mine Yanmaer, på et Yanmar verksted på Sotra... viste det seg at "mekanikkeren " som gjorde jobben akkurat var begynt i jobben for en uke siden. Hans tidligere jobb var Smed.... Desverre, slik er denne bransjen, synd for dem som er seriøse, for de finns... Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Jeg har både drevet eget verksted og jobbet som ansatt på andres verksted. I mitt hode SKAL man sjekke alt som skal sjekkes og litt til. Impeller byttes hvert andre år, filtre og olje hvert år. tennpluger inspiseres og byttes ved minste mistanke om at det er nødvendig. Slanger og elektrisk ses over for å avdekke problemer. Det er det ideelle, men vi er mennesker og kan dessverre glemme ting. Ikke så ofte, men det kan skje.Det er dog ikke bare båterksteder som kan ha tvilsom service. Kjøpte en Audi A6 med 2.5TDI motoren. Den ble ikke varm. Defekt termostat. Forrige eier hadde fått byttet denne 3 ganger uten at problemet ble løst. Det var også byttet registerreim. Den MÅ av for å få ut termostaten.Jeg leverte bilen på verksted for å bytte termostaten og bytte reima igjen, siden den alikevel måtte av. Reg-reim på 2.5TDI med automat og AC er IKKE en jobb man har lyst til å gjøre selv med mindre man har en virkelig stor muttertrekker og god tid!Resultat: Nødvendig å bytte vannpumpe og samtlige strammere sammen md termostat og regrim siden ingenting hadde vert demontert siden biilen var ny. Nå hadde den gått over 320000km!altså: Forrige eier hadde betalt for full demontering av front og bytte av regreim og termostat pluss ytterligere to ganger full demontering av front for å bytte termostat uten at noen ting var gjort! Ren svindel. Det kunne også ført til totalt motorhavari. Regreima var sprukken og på nippet til å ryke! Hadde det verkstedet eksistert nå så skulle jeg personlig ha sørget for at de aldri fikk noen flere kunder, men noen kom meg vist i forkjøpet. Moralen er: STOL ALDRI PÅ VERKSTEDET. Forlang å få med utskiftede deler. Forlang servicerapport med detaljert beskrivelse av hva som er gjort og kontrollert. Ikke bare la de vise fram delene. Ta de med så de ikke kan vise fram samme deler til neste kunde! PS: Er ikke smed, men har lite med mekanisk utdannelse (Joda, har litt), men har skrudd motorer siden før jeg var konfirmert og nå har jeg passert 50 med god margin. Redigert 23.April.2016 av tronds63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.