M.Fleksnes Startet 22.April.2016 Link til dette innlegget Startet 22.April.2016 Jeg har en Viksund 800 Futura med en Ford motor i. På lavt turtall eller når den står i fri så går motoren seg varm. Temperaturen går ned igjen hvis jeg øker turtallet til 1600 ca eller mer. Han jeg kjøpte båten av sa det ble skiftet impeller høsten 2014 og motoren har kanskje gått 20 timer etter det. Båten har ligget ute siden høsten 2014 så er nok litt grodd også men kan ikke skjønne at det bare er det som gjør det. Jeg var borte i båten nå og forsket litt mer og ser at på lavt turtall så kommer det ikke nok vann frem til impellerhuset. Den får vann og så trekker liksom vannet seg tilbake kanskje 10 sekunder og så kommer det igjen. Når jeg øker turtallet så kommer det rikelig med vann frem til impellerhuset. Tips tas imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Min første tanke er at det muligens suges luft.sjekke lokk på pumpehuset,samt slanger og koblinger.vanninntak må være åpent,og ikke tettet av noe.om ikke noe av dette fører frem,ville jeg tatt av lokk på sjøvannspumpe,og kontrollert impeller. Om du har sjøvannsfilter,så selvfølgelig rense,og se at det er tett. Sitér dette innlegget Link to post
M.Fleksnes Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Men siden det ikke kommer nok vann til impellerhuset så må vel problemet oppstå før det og da har jo ikke impelleren noe innvirkning her på at det ikke kommer nok vann frem til impeller ved lavt turtall. Gir jeg på så fosser det vann dit. Sjøvannsfilteret er rent og der kommer det vann i etappevis når det er lavt turtall. Mengden vann øker med turtallet. Nå står det høyt oppe da og ikke ved vannlinja så sikkert normalt at det ikke skal fosse vann der når motoren står på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Steng sjøvannsintakk. Ta ei bøtte og fyll opp sjøvannsfilteret og slangen. Start opp. Suger den det er kanskje problemet at du har lekkasje ved lokket til sjøvannsfilteret.. eller har satt det feil på. Snakker av nylært erfaring hehe. Satt det innvendige lokket feil på. Klarte da ikke lage vakuum nok. Lærer så lenge en lever, oppdaget det med engang så gikk ikke uten kjøling heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Jeg kliner på vaselin på anleggsflate til lokket på sjøvannfilteret, og også rundt bolten. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Bare en liten kommentar til tittelen i innlegget ditt, Saab har ingenting med motoren din å gjøre. Det var SABB motorfabrikk i Bergen som hadde disse motorene på sitt program i en del år. Sitér dette innlegget Link to post
M.Fleksnes Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Der sjøvannsfilteret er så er det ikke noe innvendig lokk. Bare ei sil og så et stort plastikklokk. Det er tett der sjø. Høres sikkert rart ut men jeg finner ikke sjøvannsinntaket. Ser bare slangene går ut mot skroget Sitér dette innlegget Link to post
M.Fleksnes Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Bare en liten kommentar til tittelen i innlegget ditt, Saab har ingenting med motoren din å gjøre. Det var SABB motorfabrikk i Bergen som hadde disse motorene på sitt program i en del år. Det er meget mulig. Jeg ser bare alle andre skriver det så jeg gjorde det jeg også Sitér dette innlegget Link to post
M.Fleksnes Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Jeg kliner på vaselin på anleggsflate til lokket på sjøvannfilteret, og også rundt bolten. Bolten sier du? Hos meg er det bare et plastikk lokk som er skrudd på Sitér dette innlegget Link to post
M.Fleksnes Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Sånn ser det ut hos meg Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) Og inne der skal det være ett lokk til vel? Er det hos meg men har en eldre type. Ett svart lokk med grader oppbygd. Slik at man skrur dey siste lokket i press på en måte Redigert 22.April.2016 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 (redigert) . Redigert 22.April.2016 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M.Fleksnes Svart 22.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Og inne der skal det være ett lokk til vel? Er det hos meg men har en eldre type. Ett svart lokk med grader oppbygd. Slik at man skrur dey siste lokket i press på en måte Oppi her er det kun ei hvit sil. That's it Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Ulike typer sjøvannsfiltre. Men uansett, klin vaselin på evt pakning (begge sider)/anleggsflate på lokket. Da vet du 100% sikkert at det er tett. Inspiser nøye for sprekker, bend forsiktig på lokket for å se etter sprekker. Osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.