Jump to content

Ford Saab 2704 går varm på lavt turtall

M.Fleksnes

Recommended Posts

Jeg har en Viksund 800 Futura med en Ford motor i. På lavt turtall eller når den står i fri så går motoren seg varm. Temperaturen går ned igjen hvis jeg øker turtallet til 1600 ca eller mer. Han jeg kjøpte båten av sa det ble skiftet impeller høsten 2014 og motoren har kanskje gått 20 timer etter det. Båten har ligget ute siden høsten 2014 så er nok litt grodd også men kan ikke skjønne at det bare er det som gjør det.

Jeg var borte i båten nå og forsket litt mer og ser at på lavt turtall så kommer det ikke nok vann frem til impellerhuset. Den får vann og så trekker liksom vannet seg tilbake kanskje 10 sekunder og så kommer det igjen. Når jeg øker turtallet så kommer det rikelig med vann frem til impellerhuset.

Tips tas imot med takk!

Men siden det ikke kommer nok vann til impellerhuset så må vel problemet oppstå før det og da har jo ikke impelleren noe innvirkning her på at det ikke kommer nok vann frem til impeller ved lavt turtall. Gir jeg på så fosser det vann dit. Sjøvannsfilteret er rent og der kommer det vann i etappevis når det er lavt turtall. Mengden vann øker med turtallet. Nå står det høyt oppe da og ikke ved vannlinja så sikkert normalt at det ikke skal fosse vann der når motoren står på tomgang.

Steng sjøvannsintakk. Ta ei bøtte og fyll opp sjøvannsfilteret og slangen. Start opp. Suger den det er kanskje problemet at du har lekkasje ved lokket til sjøvannsfilteret.. eller har satt det feil på. Snakker av nylært erfaring hehe. Satt det innvendige lokket feil på. Klarte da ikke lage vakuum nok. Lærer så lenge en lever, oppdaget det med engang så gikk ikke uten kjøling heldigvis

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...