Horst Startet 22.April.2016 Link til dette innlegget Startet 22.April.2016 Hvilken type rulle og bånd til 34 fots seilbåt anbefales? Hvor stort billiganker trenger jeg? Hvor langt ankerbånd og hvilken bruddstyrke? Det er til godværsankring og jeg skal med mine imponerende 60 kilo i benkpress kunne heve ankeret uten å få vondt i ryggen! Sitér dette innlegget Link to post
Normannj Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Har ikke nok erfaring til å svare, men det er kjekkt å vurdere anker og utstyr så du kan ankre i dårlig vær også, eller om det skulle skje noe med båten så er det greit å ha litt å gå på. Jeg hadde iaf 20 eller 30 kilos bruce, 10-20 meter kjetting og sånn ankerline som er ca 5-6 cm brei(?) i hekken på min 34 fots comfort, og det gikk greit å ta opp for hånd i fint vær. Men ble anbefalt å bytte til mindre anker da det var litt væl mye for en sånn båt. jeg ville gått for 15 kilos anker og så mye kjetting du årker å bære og får plass til. minimum 15 meter. så du får se det an på dimmen etter hva du orker å bære. men dette ser jeg på som et minimum til sikker finværsankring. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Skal du ha eit bra anker men også lett, så ville eg godt for eit Fortress anker på 4,5 kg. Skal du kun bruke ankerband, så ville og også laget meg ein ordning, så ein kan låre ein dødmann ned langs bandet. http://www.seatronic.no/ankringsutstyr-ankere-c-40_125/fortress-anker-fx-16-p-3722 Du kan lese litt om størrelse og holdekraft på Fortress anker her: http://fortressanchors.com/selection-guide/fortress Dei fleste anker er laga for å ha ein liten vinkel mot havbunnen, for best mulig hold. Så om du klarer litt meir vekt enn eit slik anker, så ville eg også hatt 5m med kjetting fra ankeret. Så festet ankerbåndet i kjettingen igjen. Det er nok ikkje eit billig anker, men sjølv synst eg det er greit å legge penger i eit godt anker, så føler ein seg trygg. Dette er jo også eit anker som kommer veldig godt ut i tester. Sjølv har eg ingen erfaring med Fortress, men eg har lest veldig mykkje om anker og ankring. Bånd ser ut som om 25mm bredde har 2500kg i bruddstyrke. Alt etter type vel og merke http://www.shipshop.dk/nawa_anker_og_fort_jningsrulle_med_50_meter_anker_b_nd-p-1644.html?cPath=1635_25_297 eller: http://www.seatronic.no/ankringsutstyr-ankerruller-c-40_129/ankerrulle-316band-p-2289 Ville jallfall ikkje hatt noko under 50 meter lengde. Redigert 23.April.2016 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
ElGapitan Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Har 10 kilo Bruce med ca 3 meter kjetting på ankarolina, holder godt på min 33 fot, sørger bare for at jeg har ekstra langt bånd ute. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Hvordan skal du oppbevare ankeret? Jeg ville gått for et 15 kg. Delta-anker med 5 m. kjetting. Delta fordi det har forholdsvis lav pris og gode egenskaper. Har selv hatt delta i mange år og er svert fornøyd. Lengre enn 5 m. kjetting blir klønete å håndtere med håndmakt, rigg da heller en daumann hvis du trenger ekstra vekt på strengen. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Mange bra svar her :-) Hvordan skal du oppbevare ankeret? Jeg ville gått for et 15 kg. Delta-anker med 5 m. kjetting. Delta fordi det har forholdsvis lav pris og gode egenskaper. Har selv hatt delta i mange år og er svert fornøyd. Lengre enn 5 m. kjetting blir klønete å håndtere med håndmakt, rigg da heller en daumann hvis du trenger ekstra vekt på strengen. Jeg ønsker å oppbevare ankeret på pushpit på en holder. Lang kjetting blir da et herk, men et 2-3 meter kjetting er akseptabelt å kveile rundt anker og ankerholder. Evt. kjøpe en sånn fancy kjettingbøtteholder. Dagens situasjon er at jeg har et 15 kg brucekopi med noen meter kjetting og blytau som ligger i et oppbevaringsrom i cockpit (dette ankeret skal flyttes frem i baugen). Fryktelig tungvint å lagre ankeret i det oppbevaringrommet, drar med seg mye søl og så må det opp og ut og inn igjen osv. Mine erfaringer med å håndtere et 15 kg brucekopi anker på denne måten er rimelig dårlig, spesielt pga. ut og inn i cockpitrom, men tror det kan være en akseptabel løsning når jeg får et permanent opplegg på rekka. Jeg har plenty med daumenn tilgjengelig i form av små dregger jeg kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Har en slik ankerbøtte i syrefast, har plass til anker,kjetting, vaskekost,hover til ungene og 4 fiskestenger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Ville jallfall ikkje hatt noko under 50 meter lengde. Enig. Hadde en sånn rulle på forrige båten og jeg innbiller meg at den var 30, hvis det var standarden før. Uansett, for kort. Hadde et par uheldige opplevelser med akkurat det når vi skule ankre mot land :-) Men lå faktisk med nesa mot land og en brucekopi på 10 kg på en 31 fots seilbåt over natta noen ganger med kun disse 30 meterne ute. Så det gikk da greit... Hadde forresten 2-3 meter kjetting også. Slapp båten godt ut om natta så vi lå nesten en båtlengde ut fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Kan du ikke kjøpe en holder for rekkemontering av det ankeret du i dag har? Jeg synes 15kg Brucekopi på hekken høres omtrent riktig ut, men en kan alltids klare seg med 10kg i rolige forhold og tilstrekkelig kjetting/tau. Å dra et Bruce-anker frem i baugen ville jeg ikke giddet, med mindre det utelukkende skal brukes som ballast. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 24.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Bra forslag! Jeg begynner med en ankerholder, hvis det fungerer greit med det ankeret jeg har så er saken ok :-) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Jeg har på min 34' en slik bøtte på Pushpit. i Den har jeg en 10kg Brucekopi og 8 meter syrefast kjetting + 50 meter Ankorlina på rull. Jeg har en 15Kg Brucekopi i et av skottene bak om 10kg blir for lite eller om jeg vil ro ut en ekstra dregg med jolla. Syrefast kjetting har den fordelen at den ikke har med seg like mye leire og dritt tilbake når man skal dra derfra, da den er mye glattere enn galvanisert. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Popeye70 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Jeg hadde 10-15 kg Bruce-kopi med 40meter ankarolina og 5 meter kjetting i en sånn PVC-pose man henger på rekka i min forrige båt (Comfortina 32). Det holdt vel sådär... Det slapp én gang, og da gikk baugen i svaberget som resultat. Med dagens båt har jeg også Bruce-kopi, men blytau. Ligger bare med baugen mot svaberg hvis jeg er sikker på at det er rolig og bølgefritt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Horst Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Jeg valgte ankerbånd og rulle fra setronic, 10 kg Brucekopi, NOA ankerholder og kjettingholder. Nå har jeg ca 8 meter kjetting 8 mm, det blir for knotete (mistet nesten en finger i går da kjettingen løp løpsk). Oppfølgingsspørsmål: Jeg tenker å benytte daumann, hvor lang kjetting trenger jeg? Hvilken type og hvilken dimensjon? Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Tror jeg har ca 3m kjetting, funker fint, legger bare ut ekstra lengde på båndet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.