Per Erik Løvdal Startet 23.April.2016 Link til dette innlegget Startet 23.April.2016 Har planer om å installere uttak for 220V diverse steder i båten. Har kjøpt en 350W inverter fra Victron som jeg vil hente spenning fra når jeg ligger i uthavn. Når jeg ligger i havn vil dette hentes fra landstrøm. Hvordan kobler jeg dette rent praktisk? Kan sikkert styre det manuelt med en bryter, men ønsker at det går automatisk Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Da må du ha en kontaktor med 2 normalt åpen og 2 normalt stengte kontaktsett (2NO/2NC) og 230V spole. Så kobler du landstrøm inn på ene siden, på normalt åpen (NO) kontaktsett. Inverteren kobler du på samme siden, på normalt lukket (NC) kontaktsett.La oss kalle dette på oversiden av kontaktor. På undersiden kobler du en av lederne fra stikkontakten inn på det ene kontaktsettet som kommer fra landstrøm, og lasker over en ledning videre til ene kontaktsettet som kommer fra inverter. Den andre ledningen fra stikkontakt kobler du til det andre kontaktsettet som kommer fra landstrøm, og lager en lask videre til det andre kontaktsettet fra inverter. Og så lasker du A1(spole) inn på ene tilkoblingen for landstrøm på oversiden, og A2 (andre enden av spole) inn på den andre tilkoblingen for landstrøm på oversiden. Et bilde sier mer enn 1000 ord, se på bildet her http://www.hager.no/e-katalog/energidistribusjon/kontaktorer-releer-brytere-signallamper-smaa-trafoer-tilbehor/releer/erc418/42687.htm Om du kjøpte denne skulle du hatt landstrøm inn på 3 og 5, så en lask fra 3 til A1 og lask fra 5 til A2. Inverter inn på 1 og 7. Stikkontakt inn på 4 og 6, lask fra 4 til 2 og 6 til 8. Da slipper du at kontaktoren bruker strøm ved bruk av inverter. Pass på at kontaktoren tåler 16 amp, i hvert fall på kontaktsettet som er normalt åpent. Løsning for jording vil jeg ikke bevege meg inn på Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Eg er slett ikkje sikker på at det er lurt å unngå manuell bryter til dette. Fordi at med manuell bryter får du ogso på ein rimelig enkel måte slått av inverteren, når den ikkje er i bruk, og dermed unngå å belasta batteria unødig. Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Takk for svar. Er vel kanskje det enkleste med manual bryter som du sier Dinamo med 3 posisjoner. Av, landstrøm, inverter. Er forsåvidt mulig å koble til en fjernbryter til inverteren slik at den kan skrus av når den ikke er i bruk Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Takk for svar. Er vel kanskje det enkleste med manual bryter som du sier Dinamo med 3 posisjoner. Av, landstrøm, inverter. Er forsåvidt mulig å koble til en fjernbryter til inverteren slik at den kan skrus av når den ikke er i bruk eller land - av - inverter Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Jeg har egne kontakter for hhv. landstrøm og inverter. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Her finner du manuell vender, som funker. http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/230V-Vendere/119/1 Morten Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Her finner du manuell vender, som funker. http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/230V-Vendere/119/1 Morten Det står at denne kan brukes for to landstrømsinntak, noe jeg har planer om å installere. Betyr det at bryteren fysisk bryter begge faser, slik at det ikke kan gå strøm noen veier mellom de to landstrømkontaktene? Kontaktene er jo eksponert, så det er viktig at det ikke kan være strøm i en kontakt som ikke er koblet til. Redigert 27.April.2016 av Vilma Benita (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Ja. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Chiefengineer Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Er jo ikke rare belastningen du kan tilføre en 350W inverter. Opplegget ditt betyr at du konstant må vokte stikkene så ingen setter inn en vannkoker, hårføner etc. I praksis er det kun en PC-lader eller mobillader du kan forsyne med dette opplegget. Og det gjør du vel like godt med mindre tap gjennom sigarettennerpluggen direkte fra 12V anlegget..? Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 29.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Har ikke vannkoker eller hårføner i båten uttak er tenkt først og fremst for å bruke til TV/Rikstv mottaker og pustemaskin for min kone når hun sover samt lading av mobil og ipad. Pustemaskinen bruker ca 90W, TV ca 35W, mottaker ca 15W, mobil og ipad ca 12-13W hver. 350W inverter er mere enn nok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.