Jump to content

Volvo Penta KAD32, hvor lenge må du kinne motoren?

Andboats

Recommended Posts

På en KAD32 er det nok lav temperatur som gjør at den må kinnes noen sekunder. Den har ikke glødesystem. Husker ikke om den forsinker innsprøyting til kompresjonen har bygget opp litt varme (slik at den ikke får diesel de første sekundene) men det gjør i alle fall den senere D-serien så vidt jeg har forstått. Kort sagt: 5 sek kinning ved start etter kalde netter er helt normalt. På mine KAD42/43 pleide jeg gi ca halv 'gass' under kinning og dra av til tomgang med en gang den fyrte. Dette for å slippe flere restarter.

En motor som har stått i lengre tid, ja kanskje hele vinteren har ikke noe godt av å starte på første slaget. Ventilmekanismen og lagre er tørre, og kald olje tar tid å fordele seg rundt omkring til kritiske steder. Mange proffer benytter prelubere for å fordele olja før motoren startes. Min egen motor leser temperaturen og legger inn tørrslag før diesel sprøytes inn og motor startes. Hensikten er å fordele olje selvfølgelig, men også å forhindre oppstartrøyk i kallt vær, da forbrenningsrommet varmes opp av kompresjonsslagene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Her er det nok stor forskjell på moderne motorer med elektronisk styring og feks. min 30 år gamle Yanmar som kun trenger strøm til å trekke starteren rundt. Etter vinterdvalen har jeg forsøkt å holde stoppknappen inne ved første start slik at den ikke skal starte før motoren er blitt dreid rundt litt, men den starter tydeligvis likevel på den dieselen som ligger klar for dysene!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig med REM, lurt å la olja få komme seg litt rundt før motoren fyrer i gang. Jeg pleier kinne 5-6 sek tre fire ganger med stopphendelen ute før jeg skyver den inn og lar motoren få starte hvis motoren har stått lenge uten start. Ekstra nøye med dette ved første oppstart etter vinteren da motoren kan være så og si tørr for olje oppi toppen.

Ved jevnlig bruk starter Perkinsen (Volvo MD22) etter 4-5 sekunder, raskere når den er varm.

Gamle Escada med 41B startet raskt. Ikke momentant, men etter noen slag. Allikevel gikk det laaang tid etter start at oljetrykksnåla beveget seg. Ulidelig lang tid husker jeg, sjøl om det kanskje ikke var mer enn et par sekunder? Nå er oljetrykket oppe før motoren starter. Vet ikke om EDC-systemet faktisk leser oljetrykket, eller om den bare legger inn et antall tørrslag avhengig av temperaturen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Når det gjelder oljetrykk, har jeg i år hatt et nytt fenomen i år. Det ligger med det samme på rundt 4kg, men dersom jeg gir på turtall før motoren er 100% gjennomvarm, står det og slår mellom 5 og neste 7kg. Etter 5 til 10 min, stabiliserer det seg på 4 til 4,5kg. Hvorfor, aner jeg ikke, men jeg får se om det blir annerledes når jeg får skiftet olje og filter. Det har jeg ikke fått gjort ennå i år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når det gjelder oljetrykk, har jeg i år hatt et nytt fenomen i år. Det ligger med det samme på rundt 4kg, men dersom jeg gir på turtall før motoren er 100% gjennomvarm, står det og slår mellom 5 og neste 7kg.

Helt normalt Lars at trykket stiger når du forsøker å trykke mer olje gjennom trange klaringer. Mer utslag jo kaldere olja er. Ser det samme med gjennomvarm motor også. Trykket kan falle ned mot 0,5 kg på tomgang etter at motoren har gått hardt i en periode. Øker du turtallet stiger trykket fort til omlag 4 kg hvis motoren er i OK shape.

ad. planlegging:

Det høres jo fornuftig ut, og når motoren har stått en uke med den temperaturen vi har hatt nå, er det vel ikke sikkert at oljetemperaturen følger helt kjølevanntemperaturen de første minuttene. Jeg har kun termometer på kjølevannet. jeg får følge med utviklingen fremover. Det var verre da oljetrykket falt og alarmen gikk for noen år siden. Da var det pakningen på oljefilteret som hadde vrengt seg slik at oljen sprutet ut i motorrommet. Nå kjøper jeg kun oljefilter der det står "Yanmar" på esken.

En ting er sikkert Lars, oljetemperaturen følger IKKE kjølevannstemperaturen, men ligger langt etter

ad. planlegging:

Hver vår når det er rundt null grader eller litt over må jeg kjøre noen sekunder på starteren for å få fyr på min KAMD43. når det blir varmere i lufta blir starttiden kortere og på sommeren starter den umiddelbart.

I instruksjonshefte står det at hvis glødesystem er installer må det glødes i 30sekunder før start. Men det er ikke installert det hos meg.

Så for meg høres din motor "normal" ut siden min oppfører seg på samme måte....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...