Andboats Startet 23.April.2016 Link til dette innlegget Startet 23.April.2016 Hei Var en tur nede i båten i dag og skulle starte motoren. Måtte kime i 5 sekunder før motoren startet. Noe jeg tror er de kalde nettene sine skyld, for på sommeren starter den bare du "ser" på den. Motoren er en Volvo Penta KAD32. Hvor lenge må du kime motoren før den starter? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Aldri mer enn 1 sekund, selv første gang etter vinterdvale. Men så har jeg en 30 år gammel Yanmar 4JHE altså. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Espen Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Bmc Commander 70 talls, gløder i 15 sek, kinner ca 2-3 sekunder før den starter :) Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Sikkert 10 sekunder her på Cummins 6bta. Andre båten med Cummins og de sviver og går, men er ikke heilt lettstartet når dem er kalde. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Oi da. Håper det bare er kald og våt luft, samt nye dieselfilter med kanskje litt luft i? Gjør at motoren bruker litt lengre tid en vanlig Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Kald Perkins 4.108 kan ta 3-5 sekund når kald. "Ingenting" når varm. Gløder aldri. Første start om våren har vel vært oppe i 2x5 sek før den starter på tredje forsøk, også uten gløding. Kinner aldri over 5 sek. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 På en KAD32 er det nok lav temperatur som gjør at den må kinnes noen sekunder. Den har ikke glødesystem. Husker ikke om den forsinker innsprøyting til kompresjonen har bygget opp litt varme (slik at den ikke får diesel de første sekundene) men det gjør i alle fall den senere D-serien så vidt jeg har forstått. Kort sagt: 5 sek kinning ved start etter kalde netter er helt normalt. På mine KAD42/43 pleide jeg gi ca halv 'gass' under kinning og dra av til tomgang med en gang den fyrte. Dette for å slippe flere restarter. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Vi har glødesystem ettermontert på vår. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Er ikke noe tradisjonelt glødesystem på 4.108 heller. Er bimetall i innsuget som glødes og får en skvett diesel som fyrer opp. Men jeg har faktisk aldri prøvd det selv så aner ikke om det er i funksjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Enig med Pinkvin om at man aldri skal kime mer enn 5 sekunder. Starter ikke motoren med engang er det ofte noe rart på gang Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 En motor som har stått i lengre tid, ja kanskje hele vinteren har ikke noe godt av å starte på første slaget. Ventilmekanismen og lagre er tørre, og kald olje tar tid å fordele seg rundt omkring til kritiske steder. Mange proffer benytter prelubere for å fordele olja før motoren startes. Min egen motor leser temperaturen og legger inn tørrslag før diesel sprøytes inn og motor startes. Hensikten er å fordele olje selvfølgelig, men også å forhindre oppstartrøyk i kallt vær, da forbrenningsrommet varmes opp av kompresjonsslagene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Her er det nok stor forskjell på moderne motorer med elektronisk styring og feks. min 30 år gamle Yanmar som kun trenger strøm til å trekke starteren rundt. Etter vinterdvalen har jeg forsøkt å holde stoppknappen inne ved første start slik at den ikke skal starte før motoren er blitt dreid rundt litt, men den starter tydeligvis likevel på den dieselen som ligger klar for dysene! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Enig med REM, lurt å la olja få komme seg litt rundt før motoren fyrer i gang. Jeg pleier kinne 5-6 sek tre fire ganger med stopphendelen ute før jeg skyver den inn og lar motoren få starte hvis motoren har stått lenge uten start. Ekstra nøye med dette ved første oppstart etter vinteren da motoren kan være så og si tørr for olje oppi toppen. Ved jevnlig bruk starter Perkinsen (Volvo MD22) etter 4-5 sekunder, raskere når den er varm. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Gamle Escada med 41B startet raskt. Ikke momentant, men etter noen slag. Allikevel gikk det laaang tid etter start at oljetrykksnåla beveget seg. Ulidelig lang tid husker jeg, sjøl om det kanskje ikke var mer enn et par sekunder? Nå er oljetrykket oppe før motoren starter. Vet ikke om EDC-systemet faktisk leser oljetrykket, eller om den bare legger inn et antall tørrslag avhengig av temperaturen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Når det gjelder oljetrykk, har jeg i år hatt et nytt fenomen i år. Det ligger med det samme på rundt 4kg, men dersom jeg gir på turtall før motoren er 100% gjennomvarm, står det og slår mellom 5 og neste 7kg. Etter 5 til 10 min, stabiliserer det seg på 4 til 4,5kg. Hvorfor, aner jeg ikke, men jeg får se om det blir annerledes når jeg får skiftet olje og filter. Det har jeg ikke fått gjort ennå i år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Ved første start etter vinteropplaget kinner jeg 3-4 sekunder med stoppknappen inne for å få fordelt litt olje rundt i systemet. Med en gang stoppknappen slippes, så starter motoren. Ellers er Yanmar'en i gang "på første snurren", dvs i løpet av 1 sekund (10 år gammel Yanmar 6LPA-DTP). Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Å " kinne " motoren før den starter, er for meg et ukjent begrep. Et stempel over topp, så går maskina, vinter som sommer ! ( Yanmar LH motor. 15 år ) Redigert 23.April.2016 av Ballard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Min motor starter med engang jeg vrir nøkkel etter gløding ☺ Volvo penta tamd30a.30 år gammel ? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Lars H, du nevner oljetrykk på motoren din. Kanskje det er giveren som begynner å fuske, jeg hadde et lignende tilfelle på min motor for en del år siden. Nåla flaksa opp og ned, og til slutt viste den 4 bar ved stopp motor !! Monterte ny giver, og alt var i orden. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Når det gjelder oljetrykk, har jeg i år hatt et nytt fenomen i år. Det ligger med det samme på rundt 4kg, men dersom jeg gir på turtall før motoren er 100% gjennomvarm, står det og slår mellom 5 og neste 7kg. Helt normalt Lars at trykket stiger når du forsøker å trykke mer olje gjennom trange klaringer. Mer utslag jo kaldere olja er. Ser det samme med gjennomvarm motor også. Trykket kan falle ned mot 0,5 kg på tomgang etter at motoren har gått hardt i en periode. Øker du turtallet stiger trykket fort til omlag 4 kg hvis motoren er i OK shape. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Det høres jo fornuftig ut, og når motoren har stått en uke med den temperaturen vi har hatt nå, er det vel ikke sikkert at oljetemperaturen følger helt kjølevanntemperaturen de første minuttene. Jeg har kun termometer på kjølevannet. jeg får følge med utviklingen fremover. Det var verre da oljetrykket falt og alarmen gikk for noen år siden. Da var det pakningen på oljefilteret som hadde vrengt seg slik at oljen sprutet ut i motorrommet. Nå kjøper jeg kun oljefilter der det står "Yanmar" på esken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 En ting er sikkert Lars, oljetemperaturen følger IKKE kjølevannstemperaturen, men ligger langt etter Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Andboats Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Glødesystemet skrur vel seg av etter at lampen for gløding har sluknet? Kanskje jeg var litt sen med å vri om nøkkelen i dag.. Redigert 23.April.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Hver vår når det er rundt null grader eller litt over må jeg kjøre noen sekunder på starteren for å få fyr på min KAMD43. når det blir varmere i lufta blir starttiden kortere og på sommeren starter den umiddelbart. I instruksjonshefte står det at hvis glødesystem er installer må det glødes i 30sekunder før start. Men det er ikke installert det hos meg. Så for meg høres din motor "normal" ut siden min oppfører seg på samme måte.... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 5 sek er normalt på kad32 når den er kald nå tidlig på våren. Det var under 0 her i Tønsberg natt til igår. På sommeren, 1-2 sek Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.