Bruun Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Brukte nok 5 sek på mine Kad32 i går. På sommeren starter de bare du ser på de Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 (redigert) Bruun : På sommeren starter de bare du ser på de Tror kanskje noen av oss VP eiere må ta turen til optiker da. Uten at det jeg sier nå har direkte tilknytning til båtmotorer har det sikkert en betydning. Jeg jobbet tidligere på et større transportfirma. Der var det både volvo, Mercedes og Scania. Det var en kjent sak at volvoene var tyngre å kaldstarte enn begge de andre merkene. Sjåførene diskuterte hvorfor det var slik, og de kom vel frem til at det var forskjell på motorenes oppbygning. Volvo krevde høyere turtall for å oppnå maks krefter, altså gadd den ikke dra noe særlig før den fikk hjelp av turboen, mens de to andre dro godt på lave turtall også. De hadde rett og slett bedre kompresjon på lave turtall og dermed også lettere start. Synes mye er likt med båtmotorene til en del turbomotor til VP også. De er vel konstruert for å bli matet med luft i større grad enn andre, men den matingen er der ikke når motor skal startes. Det var vel en av grunnene til at KAD motorene kom med kompressor i tillegg til turbo, fordi de trengte større kraft på lave turtall for å komme over planingsterskelen på større båter. Må legge til at bilene jeg prater om er fra 80 tallet , og ikke dagens modeller. Redigert 24.April.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Det er helt normalt at man må kinne en dieselmotor uten glødesystem lengre når det er kjølig i været (og motoren er kald) enn i varmere vær. Da jeg kjøpte min båt i august i fjor var det varmt i været og KAD43'en startet på flekken. Etterhvert som det ble kaldere i været ble startiden lengre og lengre, før den nå blir kortere og kortere nærmest for hver grad temperaturen stiger. Fordelen med denne kinningen i kaldt vær er - som flere har nevnt tidligere i tråden - at man får fordelt en oljefilm i motoren før den starter og får belastning - ulempen er at det går noen bøtter strøm... Helt normal oppførsel for en kald dieselmotor slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Andboats skrev On 23.4.2016 at 20.16: Vi har glødesystem ettermontert på vår. Hvor fikk du tak i dette kitet? jeg bruker båten min med kad 32 året rundt og må bruke en del tid på å få den i gang. 5 sek er ikke lang tid i min verden for å si det sånn. Skulle gjerne fått installert gløding Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Har en Kad 32 jeg også, og som som nevnt over, hele sommerhalvåret starter den omtrent momentant når en vrir på nøkkelen, Uansett hvor mange dager den har stått. Tok den opp i forrige uke, og da var det ca 10 sek med kinning før den kom. Oljetrykket kom rett etterpå.. Kunne tenkt meg stoppknapp, slik at jeg kunne gjort som på forrige båt, den hadde en Ford 2728: Der kunne jeg vente til oljetrykket kom, før jeg ga den diesel. Da blir nok forbrenningskammeret litt lunere også, før første injeksjon. Tenker også at når det er ca 0 grader ute, og 2 - 3 grader i sjøen, så er olja tykk og dieselen og innsugingsluft ekstra kald, og det medvirker til tregere start. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Gjelder det samme for bensinpåhengsmotorer også ved oppstart etter lang tids dvale (type lang vinter), at det er en fordel å få kinnet noe for å fordele olje før en starter motor? ( i mitt tilfelle suzuki 50hk 2017 modell) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 GunR skrev for 9 timer siden: Har en Kad 32 jeg også, og som som nevnt over, hele sommerhalvåret starter den omtrent momentant når en vrir på nøkkelen, Uansett hvor mange dager den har stått. Tok den opp i forrige uke, og da var det ca 10 sek med kinning før den kom. Oljetrykket kom rett etterpå.. Kunne tenkt meg stoppknapp, slik at jeg kunne gjort som på forrige båt, den hadde en Ford 2728: Der kunne jeg vente til oljetrykket kom, før jeg ga den diesel. Da blir nok forbrenningskammeret litt lunere også, før første injeksjon. Tenker også at når det er ca 0 grader ute, og 2 - 3 grader i sjøen, så er olja tykk og dieselen og innsugingsluft ekstra kald, og det medvirker til tregere start. Man kan jo mekke til en stoppknapp i parallell med den som er det fra før. Vurdere det på min KAD ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 (redigert) Jeg har stoppknapp på min motor fra 1986, men selv om jeg holder den inne ved start etter 5 måneder i opplag, fyrer motoren umiddelbart. Men slipper jeg ikke knappen, stopper den selvfølgelig etter en stund. Lagt til: Glemte å si at dette gjelder en Yanmar 4JHE motor. Redigert 9.Desember.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest knerten67 Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Starter etter 2sek,har en Steyr 256. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Pinkvin skrev On 23.4.2016 at 18.51: Kald Perkins 4.108 kan ta 3-5 sekund når kald. "Ingenting" når varm. Gløder aldri. Første start om våren har vel vært oppe i 2x5 sek før den starter på tredje forsøk, også uten gløding. Kinner aldri over 5 sek. Kjekt med en litt gammal tråd. Etter at jeg overhalte høytrykkspumpa i ... 2017 tror jeg.. så går motoren langt mykere og "triller" lettere opp og ned i turtall. Det gjorde enkelt og greit underverker... men... alltid et men ;-) Gamle Perkins ble tungstartet ifht tidligere. Ikke noe problem på sommeren men nå som det er litt kulde i lufta så og motoren gjerne er gjennomkald når jeg starter så er det treege greier å få i gang, og det irriterer meg. Er oppe i 3x5 sekunders kinning for å få i gang gjennomkald/vinterkald motor. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2019 TrikkerN Lønning skrev for 5 timer siden: Man kan jo mekke til en stoppknapp i parallell med den som er det fra før. Vurdere det på min KAD ? Ja, da kan man lage til som dødmannsbryter, litt sikrere i en relativt liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2019 knerten67 skrev On 9.12.2019 at 21.56: Starter etter 2sek,har en Steyr 256. Men knerten da, du har jo ikke toppakning en gang Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 dieselfan skrev On 14.12.2019 at 2.11: Men knerten da, du har jo ikke toppakning en gang Hva skal man med de da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.