Wannskrækk Startet 1.Juni.2005 Del på Facebook Startet 1.Juni.2005 Jeg skal se på en Carat 7400, som er riktig båt for oss, og som er riktig priset, hvis motoren er ok. Det dreier seg om en Bukh 48 hk, med turbo, fra 80-tallet. Eieren sier at det ryker en del på full fart, og mener det utbedres ved å rense turboen. Bukh er visstnok lagd for sjøvannskjøling, og blir omtalt som danskenes Sabb. Noen som har erfaringer/vet noe? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 1.Juni.2005 Del på Facebook Svart 1.Juni.2005 Har saltvannskjølt Bukh DV-36 fra 80-tallet selv, og den har vært helt problemfri for meg. Starter som et skudd etter vinterdvalen hvert år. Det er vel med denne som med alle andre saltvannskjølte motorer; levetiden er helt avhengig av skikkelig vedlikehold og korrekt vinterkonservering. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2005 Del på Facebook Svart 1.Juni.2005 Jeg har hatt saltvannskjølt Sabb frem til forrige lørdag, og har ikke hatt noen som helst problemer med det. Men det er jo ikke alle motorer som er bygget for å tåle saltvannskjøling over lengre tid da. Har forstått det slik at de beste i så henseende er Bukh og Sabb, da begge disse er bygd i tykt og godt støpejern som tåler å ruste lenge før det blir et problem. Så dette trenger ikke være noe problem. Det finnes tross alt saltvannskjølte motorer fra femtitallet som fortsatt er i bruk, så den kan ennå ha lenge igjen. På den annen side så har jo en 20-30 år gammel motor begrenset levetid, uansett om det er rusten eller andre ting som tar knekken på den. Men man vet jo aldri... Jeg tror i alle fall ikke at jeg hadde vært så redd for dette hvis den ellers virker velstelt og grei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FredT Svart 1.Juni.2005 Del på Facebook Svart 1.Juni.2005 Jeg så på en Saga 25 i fjor (for en bekjent) med en Bukh 24HK i. Motoren totalt utslitt - gjennomslag så det sto en storm ut av oljeppåfyllingen. Forøvrig "lurte" selgeren til å spraye litt startgass i innsugningen for i det hele tatt å få start på rakkelet!. Vel - det jeg ville si er at jeg kontaktet fabrikken i Danmark, og det virket som at deler ikke var det minste problem. Motoren kunne nærmest totaltrenoveres uten at det kostet en formue. Tror de er anerkjent som gode motorer. Viser til en link til 48 HK'eren: http://www.bukh.dk/produkter/dk/produkter_DV48ME.htm mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Wannskrækk Svart 1.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2005 Takker for raske og relevante svar! Båtplassen er og blir et utrolig nyttig nettsted, som jeg skal bruke enda mer i framtida. Er selvfølgelig mottakelig for flere innspill, men mye er sagt. Det er ikke lett å handle båt. med begrenset budsjett. Best hilsen Wannskrækk Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Takker for raske og relevante svar! Båtplassen er og blir et utrolig nyttig nettsted, som jeg skal bruke enda mer i framtida. Er selvfølgelig mottakelig for flere innspill, men mye er sagt. Det er ikke lett å handle båt. med begrenset budsjett. Best hilsen Wannskrækk <{POST_SNAPBACK}> Velkommen hit.. dette med begrenset busjett kjenner vi til.. Ha litt is i magen, så dukker det altid opp noe.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
rogeri Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 "Ta høyde" for motorbytte i prisen! Å vær glad for hvert år den går!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Har vel ikke vært borti at det har hjulpet å rense turboen for å bli kvitt røyk på fullt turtall. Hvis det var så enkelt hadde vel selgeren gjort det selv. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Eieren sier at det ryker en del på full fart, og mener det utbedres ved å rense turboen. <{POST_SNAPBACK}> Hvilken røyk? Svart, blå, grå, hvit? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
pero Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Enig i fargen på røyken. Det er vesentlig. Har selv en Renault saltvannskjølt 8hk fra 1978. Den røyk en del da vi kjøpte den. Kjørte gjennom med 35% eddik og sitronsyre, samt radiatorrens fra Biltema. Går fint nå, og temperaturen holder seg på normalt nivå. Regner med at den holder noen sesonger til. Så er det bare å spare til noe nytt over tid. Man kan også forlenge levealderen med "kvasi-ferskvannskjøling" som beskrevet på maritimstart. 3-veis kran på saltvannsinntaket, ei bøtte med ferskvann som kjøres gjennom når man kommer til hjemmehavn. (eller evt. kobling mot ferskvannstanken. Så får man tømt den også i samme slengen) Da står det ferskvann i motoren når den ligger stille, med mindre rustproblemer som resultat. Pero Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 2.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Røyken er visstnok hvit. Det assosierer jeg med fordampet vann. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Jeg så på en Saga 25 i fjor (for en bekjent) med en Bukh 24HK i. Motoren totalt utslitt - gjennomslag så det sto en storm ut av oljeppåfyllingen. Forøvrig "lurte" selgeren til å spraye litt startgass i innsugningen for i det hele tatt å få start på rakkelet!. Hallo Jeg løfter denne litt, da jeg er i markedet for en 80 talls snekke og kommer da stadig vekk bort i båter av interesse som har en saltvannskjølt Bukh (36 eller 48 hk), eierene har for det meste kun gode ord om motoren, men er det egentlig lotto å kjøpe en 20-25 år gammel sjøvannskjølt Bukh uten å selv være maskinist? på lik linje av det jeg oppfatter at det er å kjøpe en tilsvarende Volvo Penta av samme alder? Har noen av Dere flere "skrekkhistorier" å bidra med på dette punktet, eller gjerne også flere egne positive opplevelser av en så gammel motor. Er det kansje noen som har åpnet en så gammel Bukh og vurdert tilstanden på innsiden ? Bergen Sitér dette innlegget Link to post
Scand Classic Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Har selv en Bukh 36hk fra 1981. Denne er ferskvannskjølt. Lettstartet og grei motor. Har ikke hatt noe problemer de 9 årene jeg har hatt den. UNIVA i Arendal har det som skal til for å bygge om til ferskvannskjølt hvis det skulle bli aktuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Vi forhandler bl.a. Bukh i Tønsberg. Det er en veldig god motor. 25 år gml. er normalt sett ikke noe problem. Det som evt. kan skje er at kjølekanalene gror igjen slik at du får høy temp. Vi har overhalt noen og blokk og godset der er like bra. Evt. nye sylinderforinger, lager og stempel så er motoren som "ny" igjen. Totaloverhaling hos verksted bør ligge på i underkant av kr. 40.000,00. Etter min mening er det å anbefale fordi da vet du hva du har. Hvis du bytter til annen brukt motor risikerer du å være like langt. Jeg er skeptisk til å bygge om til ferskvannskjøling, fordi driftstemperatur på disse ligger betydlig over saltvannskjølt. Du risikerer da at avleiringer løsner for så å tette kjøler o.l.mvh kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Cirkeline Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Synser litt her. Hvit røyk er nok sannsynligvis vanndamp, og det kan jo da være at motoren har dårlig sirkulasjon av sitt kjølevann. Mindre mengder vann gjennom eksosen ved høyere turtall gir masse hvit røyk selv på en solskinnsdag. Pumpa får rett og slett ikke nok vann gjennom systemet derfor hvit eksos. Ved tomgang så kommer der vann, bare ikke nok. Man skal ikke se bort fra at tette kjølekanaler kan være symtomet her. Ikke glem impeller og inntak til motoren for mulig feilkilder. Et motorbytte (ny motor) vil aldri bli et bra regnestykke, men båtlivet vil antakelig bli mye bedre og mer behagelig. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 25 år gml. er normalt sett ikke noe problem. Det som evt. kan skje er at kjølekanalene gror igjen slik at du får høy temp. Vi har overhalt noen og blokk og godset der er like bra. Evt. nye sylinderforinger, lager og stempel så er motoren som "ny" igjen. Totaloverhaling hos verksted bør ligge på i underkant av kr. 40.000,00. Takker for godt og informativt innlegg , jeg tar gjerne i mot flere inspill angående sjøvannskjølte Bukh med noen år på sjøen. Bergen Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Da skal du få et av meg også. Å koste på en 25 år gammal motor -+ 40 000,- er etter min mening galematias. Selv etter at motoren er overhalt, er den fortsatt gammel. Min erfaring er at det alltid tilkommer saker man ikke har tenkt på, økte kostnader, og motoren er fortsatt gammel. Hadde det vært en SCWÆÆR diesel, der ny motor koster fler hundre tusen, ville jeg vurdert det. En sånn tross alt liten motor, ville jeg maks kostet på 10-15 000 kr, og forlenget levetiden noen år. Skal du allikevel koste på såpass som 40 000,- ville jeg gått for en ny motor, gjerne fra en alternativ leverandør. Du får sikkert en til å kjøpe det gamle skrapet for noen tusen også, og det teller jo positivt. Jeg har mekket gammel motor, sålenge jeg har hatt båt med innenbordsmotor. Rust, korrosjon, oljelekkasjer, vannlekkasjer, følere som streiker, og byttes ut, for å oppdage at instrumentet streiker, som byttes ut, så man oppdager at ledningsnettet er korrodert i småbiter, bolter som knekker, eller er ukurante og må spesialbestilles, impellerpumper som lekker inn, eller ut, osv osv osv. Nå er jeg lei, og setter inn helt ny motor. Det burde jeg gjordt med en gang. Hadde jeg tatt meg ekstrajobb på den lokale Esso stasjonen alle de timene jeg har strula med den gamle drittmotoren, kunne jeg kjøpt ny motor for lenge siden. Samt ganske sannsynlig hatt et pent overskudd i tillegg... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Coverline Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Hei jeg har også en Bukh 48 turbo hvor jeg kun klarer 6 knop før den blir for varm! Jeg har kjøpt ny temostat, men det hjelper ingenting ! jeg har prøvd med systemrens men det ga ingen effekt. En representant fra båt foreningen mener det hjelper med saltsyre, er det noen av dere som vet om det vil hjelpe? Evt. hva er neste steg hvis det ikke hjelper? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Sjøvannskjølt? Iså fall må vel toppen av og kjølekanaler stakes opp. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
MOW Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Jeg hadde det samme problem på min Sleipner fra midten av 60-tallet - hvit røyk (vanndamp) i stedet for vannstråle ut av kjølerøret. Årsaken var som flere har påpekt, tette kjølekanaler. Dette gjorde jeg selv om jeg ikke er mekaniker: Tok av toppen, spylte kanalene igjennom med høytrykksrenser - det sendte slam, salt og rust ut i stråler. Satte toppen på igjen (skiftet topp-pakning - litt unødvendig) og motoren kjølte som den skulle. Tips 2: la vær med å bruke kjemi eller trykkluft - har prøvd begge deler på 2 forskjellige motorer - liten effekt. Hvis det var meg som vurderte den båten, ville jeg prøve å presse prisen pga den hvite røyken og evt instruere en mekaniker i hva du vil ha gjort med den hvis du da ikke er frisk på å gjøre det selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Hvis han har vurdert den I 11 år har han sikkert funnet noe bedre I mellomtiden;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MOW Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 det ser jeg også nå Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 (redigert) Jeg har fullrenovert en salvannskjølt DV 36 fra ca 1983, gikk på med krum hals selv om jeg aldri hadde sett en motor innvendig før. Det var veldig lærerikt i hvertfall. Den var full av "kaffegrut" og gikk varm pga tette kjølekanaler i topplokket. Jeg plukket den nesten helt fra hverandre og fikk ut all "gørr". Men det var ikke fra selve motorblokka dette kom. Det kom fra eksosmanifold og sylinderforinger. Blokka var innsatt med et rødfarget stoff på innsiden, som syntes å motstå korrosjon så å si fullstendig. En anne faktor kan være krystallisert salt fra varmgang. Sylinderforinger ble også skiftet for sikerhets skyld og siden jeg hadde mtooren ute av båten. Dette er egentlig også rent vedlikehold, på en knallgod motor. Disse motorene er fra en tid da ting ble laget for å kunne vedlikeholdes ved å bytte deler, ikke "bruk og kast, nytt er best" som er dagens filosofi. EN ENKLERE LØSNING Hvis jeg skulle gjort noe annerledes i ettertid, sylinderforingene var dyre - over tretusen pr sylinder, ville det kanskje ha vært å bare kjøpe et "toppslipesett til under 2000, ta av toppen og "bore opp" de små vannkanalene mellom toppen og blokka forsiktig, med en dremel eller noe slikt. Ta toppen også. Så kan du skru av det bakerste dekselete som holder løftekroken. Derfra er det adgang rett inn i motorens indre vannsystem. Først vil du bli overrasket over all "kaffegruten". -Når den er pirket ut og du ikke kommer lenger, kan du sette en slangespiss med litt trykk inn og kjøre på med vann. Mer vil komme ut. Hvis du har toppen av, kan du sjekke at det da kommer vann opp av de små vannhllene på toppen av blokkkka. Etter en dysesjekk og kanskje bytte av dysespiss(er), og en sjekk at alle ventilene er ok i toppen, MÅ du rense toppen g legge ny pakning, og trekke til med riktig moment og i riktig rekkefølge på boltene. Til slutt BØR du justere ventilene gjerne før dysene settes inn igjen, så går motoren lett rundt). Etter dette kan jeg nesten love deg at du har en fin, lettstartet og stillegående motor. Hvis du har hvit røyk etter en slik operasjon, må antagelig manifold for eksos skiftes. Det er ingen andre steder kjølevann kan komme inn i brennkammeret på en slik motor som jeg kan komme på, hvis både toppakningen og ventiler er i orden. Alt ovenfor utenom skifte av sylinderforinger, som krever at bunnpanna tas av. kan vanligvis gjøres uten å ta motoren ut av båten. Redigert 19.April.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mizar Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Jeg så først nå hvor gammel denne tråden er jeg også... Hehe... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Alf Olav solheim Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Har en bukh 20 vi sjøvanskjøling har veldig risting i båten bak akslingen til propell vibrerer (riste) når den er tilkoblet Kan de vere problemer med giren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.