Marwin Startet 24.April.2016 Link til dette innlegget Startet 24.April.2016 Hurtigruta er under endring: Nå er det interiøret som forandres. Til hyttestil fra Gudbrandsdaen eller noe slikt. Budals pinnestoler, slagbenker og åkle på skottet, er ikke akkurat det jeg forbinder med de båtene. Hva synes dere andre om dette stuntet? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kointa Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Norge har en stor og stolt maritim historie , fra Vikingene,ShetlandsLarsen, Nortra. og hele tatt den stolte norske handelsflåten. Og for å ikke glemme skipsindustrien. Hurtigrtuten representerer, eller bør representere det beste fra norsk sjøfarts historie og tradisjoner. Den nye Hurtigruten ser ut som den er designet av en gjeng hipstere under et røykfylt afterski i Hemsedal. En salig cocktail av husflid, IKEA, og By The Way, veikroer stuntet er et resultat av fri utfoldelse av kule designere uten et snev av sjømannsblod.-de har ikke en gang tenkt tanken en gang. Det som kjennetegner denne typen designere er at "her skal det tenkes nytt, noe som adri har blitt gjort før" tanker Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Enig med siste taler Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Lady B Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Jeg har alltid likt å reise med Hurtigruta. Men en ukes tur på pinnestoler sier jeg nei takk til... Da får jeg heller ty til NSB... Sitér dette innlegget Link to post
Lady E Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Hei. Synes kointa var veldig god til å sette ord på hurtigrutesaken, et bevis på den komplette inkompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Tror vi bare må innse (?) at verden har gått videre og at Hurtigruta må følge med i tiden. Det opprinnelige konseptet har vel utspilt sin rolle for lengst og kundegrunnlaget, og dermed inntjeningen, er ikke lenger mennesker og gods som forflytter seg innenfor utposter i nordlige strøk av landet. Hvordan man skal reise med NSB i Nord-Norge er jo en interessant utfordring vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Havlengt Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Uansett årsakssammenheng, så er dette berre trist... Det tradisjonelle maritime interiøret var prega av kvalitet. Dette både I materialvalg, samanstilling og finish. Det var ikkje utan grunn, sidan det var laga for å vara like lenge som skipet, meir eller mindre. Trur ikkje det er mykje igjen av dagens interiørmote om ti år... Redigert 25.April.2016 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Støtter den konita. Dette her må vel være et typisk eksempel på inkompetent handlingskraft! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mouche Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Inkompetent, eller ikke, vil jeg tro at de tegner og bygger hva markedet etterspør og ikke hva de ikke etterspør? Så kan man selvfølgelig mene at skipene er stygge, innredningen ikke etter "min" smak, men hvem besitter sannheten eller definisjons makten her? Jeg liker ikke gule hus, og med det har jeg sikkert fornærmet 5% av medlemmene her, men det er min mening, ikke noen sannhet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arne Henriksen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Ja og hva etterspør markedet når det gjelder turisme langs norskekysten?Såvidt jeg har forstått har det vært en jevn fordeling mellom de som likte det autentiske og maritime i de gamle hurtigrutene, og de som ønsket luksusen fra de nyere, men fremdeles maritimt design. Kan aldri tenke meg at folk ville godtatt noe sånt som den nye IKEA/gudbrandsdals-designet om de kom ombord i en båt fra NCL i Miami for et lite ukescruise? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
kointa Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 selvsagt må det være plass for nytekning , men reisende med hurtigruta hverken forlanger eller forventer at de skal få følelsen av å sitte på et fjellhotell i Vågå når de betaler for en sjøreise. Turister som ønsker bonderomantikk og norske innlandsopplevelser reiser ikke med båt, men bussreiser eller bobil. Hadde interiør arkitektene og designeren hatt en ørliten tanke om hva hurtigruta står for hadde de foretatt en grundig research blant alle kystlag og foreninger langs Norges kyst. Og hentet ideér og inspirasjon fra kystmiljøet uten at det hadde blitt traurig og gammeldags. Skips og båtdesign domineres av linjer, smekre linjer , og lar seg vanskelig kombinere med stabbur og budalstoler Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Likte det ikkje eg heller. Langt derifrå! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 ..oppdaga på et vaffelbesøk til kai at de har jo fjerna lekeplass/barneaktiviteter også..det var jo pop med 4-5 unger på slep. Det er ikke erstattet med noe heller, annet enn et tomrom :s Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Hadde interiør arkitektene og designeren hatt en ørliten tanke om hva hurtigruta står for hadde de foretatt en grundig research blant alle kystlag og foreninger langs Norges kyst. Og hentet ideér og inspirasjon fra kystmiljøet uten at det hadde blitt traurig og gammeldags. Hvilke undersøkelser har du sett, eller enda bedre selv utført, som tilsier at du her definerer hva kundene/markedet vil ha? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Har du noen gang vært ombord i båtene Mouche? Din uttalelse tyder ikke på det, og at du bare kverulerer. Interiørarkitekter fra nord for Bergen er nokså samstemte i sin dom, for ikke å glemme amerikanske og canadiske turister som jevnlig tar turen nordover! Sistnevnte er enige i at dette er noe som ikke passer ombord i 'Riksveg 1'. Sannheten er at to av båtene allerede er 'mishandlet' ved verftet i Hasselvika og at nr. 3 ligger der nå. De resterende skal visstnok følge etter! Og som 'Kaffelars' antyder, lekearealet for små barn er fjernet! På spørsmål fra et par barnefamilier, fikk de til svar at "dette ikke var tenkt på i denne omgang"! (3-stripers stuart). Det som forundrer meg er at ikke selskapet har tenkt lenger! De NYE super-skutene skal visstnok brukes til 'andre destinasjoner'. 2 er bestillt og ytterligere 2 er på brettet. Redigert 25.April.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jada, har blant annet seilt hele runden (11 døgn) med Polarlys såvel som med Kong Harald og alltid vært opptatt av Hurtigruta. Mine kommentarer dreier seg ikke om min personlige smak, liker heller ikke det nye interiøret, men "tillater" meg å stille spørsmål ved de "sannheter" som enkelte her presenterer. Jeg tror faktisk at selskapet selv har gjort noe grundigere undersøkelser og analyser enn hva det store flertallet av medlemmene her har gjort enten disse bor nord for, eller syd for, Bergen! At heller ikke du liker impertinente spørsmål får stå sin prøve! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Alså at du kverulerer. Men ikke bruk så vanskelige ord Mouche. Ikke alle er like smarte vet du... (Har forresten jobbet selskapet, OG tar Hytteruta jevnlig hele året i jobbsammenheng! Kjekt når Saltfjellet er stengt...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Tror nesten du bør sjekke opp hva det vanskelige ordet "kverulerer" betyr! Er det noe som har slått meg på mine turer med Hurtigruta er det hvor liten andel av passasjerene ombord som faktisk bare skal fra A til B, og ikke bare nyter en tur med skipet. Ikke minst gjelder det på Finnmarken så sånn sett kan sikkert hele Finnmark kuttes fra rutenettet bortsett fra enkelte reiser for turister og spesielt interesserte. Og som andre har nevnt såvidt her så er vel planen for de nye skipene først og fremst for turister i andre strøk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kointa Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Hvilke undersøkelser har du sett, eller enda bedre selv utført, som tilsier at du her definerer hva kundene/markedet vil ha? Samme interiør/arkitekt firma som har designet fancy kantiner og kontor, til bl.a Microsoft Norge, og ett par tre restauranter på Aker Brygge/Tjuvholmen. Et stort moderne dynamisk firma som har fått overbevist kunden at det er nettopp dette Hurtigruta trenger. De ligger kreativt nært motehuset "Moods of Norway", og siden det er slik at ikke alle vil gå i rosa pepiatrutete dresser, har kanskje Hurtigruta blitt litt for spesiell, for spesielt interesserte . Det er mange , kanskje de fleste reisende som tar turen for båtreisens skyld, og som er glad i det maritime. Tror heller neppe at markedet er riktig klar for å innrede sin Sunseeker med 3 delt furuseksjon fra Lom, filleryer og Ikea TV benk Men mulig de vil trekke potensielle nye kundegrupper fra "løkka" med oppsatt hår, langt flippskjegg, som brenner og maler kaffen selv, importerer økologiske havregryn fra Peru også kjent under navnet Hipstere. OK, stryk de siste to linjene siden de begynte å bli flåsete. Redigert 25.April.2016 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Godt sagt Kointa! :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Eureka Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 (redigert) Uten å har reist med Hurtigruta før, så sitter ihvertfall undertegnede ombord på Polarlys i skrivende stund. Gikk på i Sandnessjøen og skal til Ålesund. På noen få vegger henger et par ski... Ellers så er det riktig så godt å sitte helt fremme ved panoramavinduene og gode, lave svingstoler. Følger på kartet for senere seilas. Tror de mediene som tok bildene og publiserte dem, stimlet seg forran det som var av pinnestoler og treski. Trives her! Redigert 30.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Slutt på pinnestoler Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Nå må ikke Båtplassens Havarikommisjon atter en gang komme igang og sable ned dette tiltaket fra Hurtigruten. Hurtigruten, som den opptrer i dag, er designet for å selge tjenester med det formål å tjene penger. Mest mulig penger. De har gjort nitide undersøkelser og vet nøyaktig hva folket - les kundene, vil ha og de har designet de nye skipene deretter. Uten de hardtarbeidende og driftige folkene som driver Hurtigrutene hadde vi nok ikke hadde dette unike tilbudet langs kysten. Og det er uavhengig av hvor veierne er bosatt. Så må vi som har vokst opp med Hurtigruten akseptere at dette vil komme og at det er det store markedet som bestemmer - og ikke noen enkeltmennesker rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Her er et bilde av Polarlys, som da er oppusset, og det er jo ikke dette journalistene viste: Gode hvilestoler hvor man kunne sitte hele døgnet uten å bli hverken sliten eller lei. Kjenner til han som har tegna de nye båtene som skal bygges. Han har fått noen designpriser før, særlig for skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Usnsett 'Havarikommisjon' KAT: Synes du gyngestol passer ombord i øvre salonger? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.