Jump to content

Hurtigruta under forandring. Hytteruta?


Marwin

Recommended Posts

Norge har en stor og stolt maritim historie , fra Vikingene,ShetlandsLarsen, Nortra. og hele tatt den stolte norske handelsflåten. Og for å ikke glemme skipsindustrien.

Hurtigrtuten representerer, eller bør representere det beste fra norsk sjøfarts historie og tradisjoner.

 

Den nye Hurtigruten ser ut som den er designet av en gjeng hipstere under et røykfylt afterski i Hemsedal. En salig cocktail av husflid, IKEA, og  By The Way, veikroer 

stuntet er et resultat av fri utfoldelse av kule designere uten et snev av sjømannsblod.-de har ikke en gang tenkt tanken en gang. Det som kjennetegner denne typen designere er at "her skal det tenkes nytt, noe som adri har blitt gjort før" tanker

Link to post

Enig med siste taler

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Tror vi bare må innse (?) at verden har gått videre og at Hurtigruta må følge med i tiden. Det opprinnelige konseptet har vel utspilt sin rolle for lengst og kundegrunnlaget, og dermed inntjeningen, er ikke lenger mennesker og gods som forflytter seg innenfor utposter i nordlige strøk av landet. Hvordan man skal reise med NSB i Nord-Norge er jo en interessant utfordring vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Uansett årsakssammenheng, så er dette berre trist...

Det tradisjonelle maritime interiøret var prega av kvalitet. Dette både I materialvalg, samanstilling og finish. Det var ikkje utan grunn, sidan det var laga for å vara like lenge som skipet, meir eller mindre.

 

Trur ikkje det er mykje igjen av dagens interiørmote om ti år...

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post

Støtter den konita. Dette her må vel være et typisk eksempel på inkompetent handlingskraft!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Inkompetent, eller ikke, vil jeg tro at de tegner og bygger hva markedet etterspør og ikke hva de ikke etterspør? Så kan man selvfølgelig mene at skipene er stygge, innredningen ikke etter "min" smak, men hvem besitter sannheten eller definisjons makten her?  Jeg liker ikke gule hus, og med det har jeg sikkert fornærmet 5% av medlemmene her, men det er min mening, ikke noen sannhet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ja og hva etterspør markedet når det gjelder turisme langs norskekysten?

Såvidt jeg har forstått har det vært en jevn fordeling mellom de som likte det autentiske og maritime i de gamle hurtigrutene, og de som ønsket luksusen fra de nyere, men fremdeles maritimt design.

Kan aldri tenke meg at folk ville godtatt noe sånt som den nye IKEA/gudbrandsdals-designet om de kom ombord i en båt fra NCL i Miami for et lite ukescruise?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

selvsagt må det være plass for nytekning , men reisende med hurtigruta hverken forlanger eller forventer at de skal få følelsen av å sitte på et fjellhotell i Vågå når de betaler for en sjøreise. Turister som ønsker bonderomantikk og norske innlandsopplevelser reiser ikke med båt, men bussreiser eller bobil.

 

Hadde interiør arkitektene og designeren hatt en ørliten tanke om hva hurtigruta står for hadde de foretatt en grundig research blant alle kystlag og foreninger langs Norges kyst. Og hentet ideér og inspirasjon fra kystmiljøet uten at det hadde blitt traurig og gammeldags.

 

Skips og båtdesign domineres av linjer, smekre linjer , og lar seg vanskelig kombinere med stabbur og budalstoler 

Link to post

 

Hadde interiør arkitektene og designeren hatt en ørliten tanke om hva hurtigruta står for hadde de foretatt en grundig research blant alle kystlag og foreninger langs Norges kyst. Og hentet ideér og inspirasjon fra kystmiljøet uten at det hadde blitt traurig og gammeldags.

 

 

Hvilke undersøkelser har du sett, eller enda bedre selv utført, som tilsier at du her definerer hva kundene/markedet vil ha?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Har du noen gang vært ombord i båtene Mouche? Din uttalelse tyder ikke på det, og at du bare kverulerer.

Interiørarkitekter fra nord for Bergen er nokså samstemte i sin dom, for ikke å glemme amerikanske og canadiske turister som jevnlig tar turen nordover! Sistnevnte er enige i at dette er noe som ikke passer ombord i 'Riksveg 1'.

Sannheten er at to av båtene allerede er 'mishandlet' ved verftet i Hasselvika og at nr. 3 ligger der nå. De resterende skal visstnok følge etter!

Og som 'Kaffelars' antyder, lekearealet for små barn er fjernet! På spørsmål fra et par barnefamilier, fikk de til svar at "dette ikke var tenkt på i denne omgang"! (3-stripers stuart).

Det som forundrer meg er at ikke selskapet har tenkt lenger!

De NYE super-skutene skal visstnok brukes til 'andre destinasjoner'. 2 er bestillt og ytterligere 2 er på brettet.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jada, har blant annet seilt hele runden (11 døgn) med Polarlys såvel som med Kong Harald og alltid vært opptatt av Hurtigruta. Mine kommentarer dreier seg ikke om min personlige smak, liker heller ikke det nye interiøret, men "tillater" meg å stille spørsmål ved de "sannheter" som enkelte her presenterer. Jeg tror faktisk at selskapet selv har gjort noe grundigere undersøkelser og analyser enn hva det store flertallet av medlemmene her har gjort enten disse bor nord for, eller syd for, Bergen! At heller ikke du liker impertinente spørsmål får stå sin prøve! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tror nesten du bør sjekke opp hva det vanskelige ordet "kverulerer" betyr! Er det noe som har slått meg på mine turer med Hurtigruta er det hvor liten andel av passasjerene ombord som faktisk bare skal fra A til B, og ikke bare nyter en tur med skipet. Ikke minst gjelder det på Finnmarken så sånn sett kan sikkert hele Finnmark kuttes fra rutenettet bortsett fra enkelte reiser for turister og spesielt interesserte.

Og som andre har nevnt såvidt her så er vel planen for de nye skipene først og fremst for turister i andre strøk?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvilke undersøkelser har du sett, eller enda bedre selv utført, som tilsier at du her definerer hva kundene/markedet vil ha?

 

Samme interiør/arkitekt firma som har designet fancy kantiner og kontor, til bl.a Microsoft Norge, og ett par tre restauranter på Aker Brygge/Tjuvholmen.  Et stort moderne dynamisk firma som har fått overbevist kunden at det er nettopp dette Hurtigruta trenger.

 

De ligger kreativt nært motehuset "Moods of Norway", og siden det er slik at ikke alle vil gå i rosa pepiatrutete dresser, har kanskje Hurtigruta blitt litt for spesiell, for spesielt interesserte .

Det er mange , kanskje de fleste reisende som tar turen for båtreisens skyld, og som er glad i det maritime. Tror heller neppe at markedet er riktig klar for å innrede sin Sunseeker med 3 delt furuseksjon fra Lom, filleryer og Ikea TV benk

 

Men mulig de vil trekke potensielle nye kundegrupper fra "løkka" med oppsatt hår, langt flippskjegg, som brenner og maler kaffen selv, importerer økologiske havregryn fra Peru også kjent under navnet Hipstere.

 

OK, stryk de siste to linjene siden de begynte å bli flåsete.

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post

Uten å har reist med Hurtigruta før, så sitter ihvertfall undertegnede ombord på Polarlys i skrivende stund. Gikk på i Sandnessjøen og skal til Ålesund.

På noen få vegger henger et par ski... Ellers så er det riktig så godt å sitte helt fremme ved panoramavinduene og gode, lave svingstoler.

Følger på kartet for senere seilas.

 

Tror de mediene som tok bildene og publiserte dem, stimlet seg forran det som var av pinnestoler og treski.

 

Trives her!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
  • 5 måneder senere...

Nå må ikke Båtplassens Havarikommisjon atter en gang komme igang og sable ned dette tiltaket fra Hurtigruten.

 

Hurtigruten, som den opptrer i dag, er designet for å selge tjenester med det formål å tjene penger. Mest mulig penger. De har gjort nitide undersøkelser og vet nøyaktig hva folket - les kundene, vil ha og de har designet de nye skipene deretter.

Uten de hardtarbeidende og driftige folkene som driver Hurtigrutene hadde vi nok ikke hadde dette unike tilbudet langs kysten. Og det er uavhengig av hvor veierne er bosatt.

 

Så må vi som har vokst opp med Hurtigruten akseptere at dette vil komme og at det er det store markedet som bestemmer - og ikke noen enkeltmennesker rundt omkring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...