Enes 44 Startet 25.April.2016 Link til dette innlegget Startet 25.April.2016 Heisann Har en gammel 70 Hk. Yamaha som fungerer som en kule, men tilt motor tok kvelden. Kjøpte ny motor, men nå leveres de med 2 kabler. Ikke 3, slik den gamle hadde. Har derfor kjøpt et par nye rele. Men får ikke dette til å fungerer. Noen som kan skissere opp hvordan dette skal/ må kobles? Har funnet skjema på nett, men der er det noe som ikke stemmer, da det sier 30 skal ut til motor. Men slik jeg har forstått det, er alltid 30 strøm inn. Har prøvd forskjellige oppkoblinger, men finner ikke ut av det. Kan også si at hvis jeg legger grønn og blå kabel fra tilt motor direkte på batteri, fungerer den fint. Er bare å bytte poler, så går den andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Tegningen ser ut til å fungere, men du må operere releene samtidig, men motsatt. Tegn inn bryteren, så ser du. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjøfare Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Når du skal ha vekslende funksjon som du trenger så må nødvendigvis 30 kobles til motor, så det stemmer. Ellers stemmer egentlig tegningen som Faxen sier, men kretsen er tegnet med et rele innkoblet og det andre utkoblet. Det er jo litt spesielt... Viktig at releene du har kjøpt er av 5-pin type, og at du også kobler pinne 87a ihht tegningen. Ved betjening av bryter skal kun 1 av releene slå inn, det andre skal ligge ute. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jepp, har kjøpt 5 pinns, med 87A. Men lurer på om strøm fra bryter på kontrollspak er minus, og ikke pluss. (Ikke spør hvorfor) ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 jeg har en CMC ekstern powertrimenhet med 2 ledninger inn , der mener jeg begge releene er aktive samtidig , for å snu polariteten på spenninga til tiltmotoren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøfare Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Da burde det virke om du kobler 86 på begge releene dine til fast + og så har du ledningene fra bryter inn på hver sin 85 Prøv det så tenker jeg du får liv i greiene. Godt mulig det er sånn på OMC og evt også andre. Men iflg denne tegningen så skal dette virke ved at 1 rele er aktivt om gangen (samme som på feks VP). Tegningen er som sagt (av uviss grunn) tegnet med et rele aktivert og et rele ikke aktivert. Altså, som at man holder inn knappen for enten opp eller ned. Da er det bare å følge strømveien, og man ser at man får + inn på blå leder til motor og minus inn på grønn. Når man slipper knappen vil releet til høyre veksle slik at det blir liggende minus på begge sider, og motoren står. Trykker man inn andre knappen vil releet til venstre veksle og sende + til grønn leder på motor. Høyre rele ligger da allerede ubetjent, og minus kommer på blå leder til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Det fungerte nesten. Kjørte opp og ned en gang, men så begynte den å gå opp av seg selv. Stoppet når jeg trykte på opp på bryter. ????? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Hmm, det var verre.. Vanskelig å si bastant hva det er som skjer uten å kikke på det, men det høres ut som en av 2 ting; Enten er releene for svake / tåler ikke strømmen, slik at releene brenner fast. Eller så har du ikke "ren" 12V eller "ren" minus. Kan skje med dårlig kontakt et sted i båten. Har sett et par tilfeller der minus har gått via/om div utstyr med dårlig kontakt. Og på + ved at en gammel bryter hadde overslag gjennom indikatorlampe. Nok om det. Resultatet var at det stod 6-7 volt på konstant. Ikke nok til å trekke releet, men nok til å holde det inne når det skulle bryte. Dette kan du sjekke ved å måle spenningen mellom 85 og 86 på rele opp. Skal være 12V(++) når du trykker knapp opp, og 0V når du slipper. Ligger det igjen spenning etter at du slipper knappen bør du søke videre rundt knappen. Er det hhv 12 og 0V settes mine rubler på at releet brenner seg fast. Annen metode er å først sjekke at + ledninger har god kontakt, for så å erstatte ledningene fra brytere inn på 85 med en leder rett på batteri minus. Da har du kuttet ut hele kretsen med minusstyringen. Virker ting normalt nå så bør du som sagt sjekke rundt bryter /trykknapp Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Høres fornuftig ut. Der er spenning uten å trykke på bryter, men bare ca. 1,5 volt. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Den speningen du måler er besytelse dioden/motstanden på spolen i rele. De er som regel minus styrt. Hvis du ser på denne tegningen har 85,86 byttet plass på høyre, venstre rele. Har ingen betydning i ditt tilfelle. http://forums.iboats.com/filedata/fetch?id=7029819 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Kjenner ikke strømtrekket til tiltmotoren, men høres unektelig ut til at kontaktsettet i releet brenner seg.. Mulig du har fått et med svakhet i utgangspunktet. Prøv med nye releer, med god kvalitet og godkjent for mer enn strømtrekket på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Takker for tilbakemeldinger. Ser de nye releene bare er 20 A. Men det gamle var 40 A. Så det er nok trolig at de brenner seg ja. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 40 A. Releer og alt ordnet seg Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.