Jump to content

Erstatte 3 kablet tilmotor med 2 kablet. 70 Hk. Yamaha 1987


Enes 44

Recommended Posts

Heisann

 

Har en gammel 70 Hk. Yamaha som fungerer som en kule, men tilt motor tok kvelden. Kjøpte ny motor, men nå leveres de med 2 kabler. Ikke 3, slik den gamle hadde.

Har derfor kjøpt et par nye rele. Men får ikke dette til å fungerer. Noen som kan skissere opp hvordan dette skal/ må kobles?

Har funnet skjema på nett, men der er det noe som ikke stemmer, da det sier 30 skal ut til motor. Men slik jeg har forstått det, er alltid 30 strøm inn.

Har prøvd forskjellige oppkoblinger, men finner ikke ut av det.

Kan også si at hvis jeg legger grønn og blå kabel fra tilt motor direkte på batteri, fungerer den fint. Er bare å bytte poler, så går den andre veien.bilde

 

 

Link to post

Når du skal ha vekslende funksjon som du trenger så må nødvendigvis 30 kobles til motor, så det stemmer.

Ellers stemmer egentlig tegningen som Faxen sier, men kretsen er tegnet med et rele innkoblet og det andre utkoblet. Det er jo litt spesielt...

 

Viktig at releene du har kjøpt er av 5-pin type, og at du også kobler pinne 87a ihht tegningen.

 

Ved betjening av bryter skal kun 1 av releene slå inn, det andre skal ligge ute.

Link to post

Da burde det virke om du kobler 86 på begge releene dine til fast + og så har du ledningene fra bryter inn på hver sin 85  :yesnod:

Prøv det så tenker jeg du får liv i greiene.

 

Godt mulig det er sånn på OMC og evt også andre. Men iflg denne tegningen så skal dette virke ved at 1 rele er aktivt om gangen (samme som på feks VP).

Tegningen er som sagt (av uviss grunn) tegnet med et rele aktivert og et rele ikke aktivert. Altså, som at man holder inn knappen for enten opp eller ned.

 

Da er det bare å følge strømveien, og man ser at man får + inn på blå leder til motor og minus inn på grønn.

Når man slipper knappen vil releet til høyre veksle slik at det blir liggende minus på begge sider, og motoren står.

Trykker man inn andre knappen vil releet til venstre veksle og sende + til grønn leder på motor. Høyre rele ligger da allerede ubetjent, og minus kommer på blå leder til motor.  :smiley:

Link to post

Hmm, det var verre.. Vanskelig å si bastant hva det er som skjer uten å kikke på det, men det høres ut som en av 2 ting;

Enten er releene for svake / tåler ikke strømmen, slik at releene brenner fast. Eller så har du ikke "ren" 12V eller "ren" minus. Kan skje med dårlig kontakt et sted i båten.

Har sett et par tilfeller der minus har gått via/om div utstyr med dårlig kontakt. Og på + ved at en gammel bryter hadde overslag gjennom indikatorlampe.

Nok om det.

Resultatet var at det stod 6-7 volt på konstant. Ikke nok til å trekke releet, men nok til å holde det inne når det skulle bryte.

 

Dette kan du sjekke ved å måle spenningen mellom 85 og 86 på rele opp. Skal være 12V(++) når du trykker knapp opp, og 0V når du slipper.

Ligger det igjen spenning etter at du slipper knappen bør du søke videre rundt knappen.

 

Er det hhv 12 og 0V settes mine rubler på at releet brenner seg fast.

 

Annen metode er å først sjekke at + ledninger har god kontakt, for så å erstatte ledningene fra brytere inn på 85 med en leder rett på batteri minus.

Da har du kuttet ut hele kretsen med minusstyringen. Virker ting normalt nå så bør du som sagt sjekke rundt bryter /trykknapp

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...