Lars I Staveland Startet 25.April.2016 Del på Facebook Startet 25.April.2016 Eg må skifte eksosbend på min sjøvannskjølte Yanmar 2GM20. Det er jo kostbare greier, men eg har fått anbefalt å bruke exhaustelbow.com, til nær halve prisen. Det er jo ikkje orginale deler, men skal vere bra nok til ein langt betre pris. Uansett, det finst to typer som begge passer min motor. Ein såkalt high-rise som går i ein liten bue oppover, som eg har i dag. Den består av tre deler. Denne kan erstattes av ein enkelt exhaust elbow i rustfritt stål som vender nedover (den første på denne nettsida: http://exhaustelbow.com).Om bendet går oppover eller nedover er, slik eg har forstått det, avhengig av om motoren er montert langt nede i båden. Min står nede i ein Marieholm 261, og er utstyrt med antihevert. Så til spørsmålet: Er det nokon god grunn til å ikkje velge den enklare typen, frå exhaustelbow? Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Erik Svart 25.April.2016 Del på Facebook Svart 25.April.2016 (redigert) Jeg byttet min, hos autorisert Yanmar verksted for kun få år siden. Ser allerede at det er tendenser til litt rustdanelser igjen Ang uoriginale deler og hvilken vei de skal stå har jeg ikke peiling, men tror ett problem her er at det blir liggende saltvann inni som får kose seg og lage rust. Ett som vender nedover vil kanskje bedre føre vannet vekk, mens ett som peker oppover muligens vil føre vannet tilbake til motoren ? Faren er jo hvis du potensielt kan få vann utenfra og innover i motoren, men med vannkjølt eksos så kommer den vel opp over vann og da skal ikke det kunne skje ? Post gjerne en konklusjon når det er testet og du har erfaring, for voi er nok flere som skal bytte slikt i årene som kommer... PS : Linken din peker bare tilbake til denne tråden.... Redigert 25.April.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars I Staveland Svart 25.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2016 Takk. Ja, tenkte også at den som står der nå må vere ekstremt sårbar. Men så var det dette med tilbakeslag av vann.. Har endra lenken nå. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Erik Svart 25.April.2016 Del på Facebook Svart 25.April.2016 Har endra lenken nå. Den hopper fremdels bare tilbake hit, men det er altså HIT du ønsker å linke vil jeg tro : http://exhaustelbow.com/ Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars I Staveland Svart 25.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2016 Stemmer. Rart, fekk ikkje lagra endringa i URLen. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
REM Svart 25.April.2016 Del på Facebook Svart 25.April.2016 Utnytt all høyden du har i motorrommet. La eksoskneet gjerne tutche oppunder dørken. Som et minimum skal du ihverfall ha 12 tommers høyde fra vannflate til det sk. "Spill-over" punktet i eksoskneet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars I Staveland Svart 25.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2016 Rart ikkje forhandler opplyser om krava her. Yanmar har jo begge deler orginalt, men det med "kne" krever jo tre deler og då blir prisen temmeleg høg. Får sjekke litt rundt etter alternativer. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.