Jump to content

Yanmar 2GM20 eksosbend

Lars I Staveland

Recommended Posts

Eg må skifte eksosbend på min sjøvannskjølte Yanmar 2GM20. Det er jo kostbare greier, men eg har fått anbefalt å bruke exhaustelbow.com, til nær halve prisen. Det er jo ikkje orginale deler, men skal vere bra nok til ein langt betre pris. Uansett, det finst to typer som begge passer min motor. Ein såkalt high-rise som går i ein liten bue oppover, som eg har i dag. Den består av tre deler. Denne kan erstattes av ein enkelt exhaust elbow i rustfritt stål som vender nedover (den første på denne nettsida: http://exhaustelbow.com).Om bendet går oppover eller nedover er, slik eg har forstått det, avhengig av om motoren er montert langt nede i båden. Min står nede i ein Marieholm 261, og er utstyrt med antihevert. 

Så til spørsmålet: Er det nokon god grunn til å ikkje velge den enklare typen, frå exhaustelbow?

Larsist

Jeg byttet min, hos autorisert Yanmar verksted for kun få år siden. Ser allerede at det er tendenser til litt rustdanelser igjen  :worry:

Ang uoriginale deler og hvilken vei de skal stå har jeg ikke peiling, men tror ett problem her er at det blir liggende saltvann inni som får kose seg og lage rust. Ett som vender nedover vil kanskje bedre føre vannet vekk, mens ett som peker oppover muligens vil føre vannet tilbake til motoren ?

Faren er jo hvis du potensielt kan få vann utenfra og innover i motoren, men med vannkjølt eksos så kommer den vel opp over vann og da skal ikke det kunne skje ?

Post gjerne en konklusjon når det er testet og du har erfaring, for voi er nok flere som skal bytte slikt i årene som kommer...

PS : Linken din peker bare tilbake til denne tråden....

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Utnytt all høyden du har i motorrommet. La eksoskneet gjerne tutche oppunder dørken. Som et minimum skal du ihverfall ha 12 tommers høyde fra vannflate til det sk. "Spill-over" punktet i eksoskneet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...