Scand thomas Startet 25.April.2016 Link til dette innlegget Startet 25.April.2016 Hei. Har kjøpt båt med en Volvo Penta baugpropell. Det er blitt sagt at det må byttes et relé på denne, den fungerer hverken til styrbord eller babord. Bare klikker. Noen som vet hvor jeg kan få tak i deler til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Du kan jo starte med å skru ut releet se om det står noe produsentnummer der. Sikkert en av de store produsentene. Finner du det nummeret kan du søke på det å se om du får kjøpt det eller en erstatning for det. Sitér dette innlegget Link to post
Scand thomas Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg fikk feilsøkt litt i kveld. Virker faktisk som at releet er helt i orden. Får strøm helt frem til motor, men motor går ikke. Går det ann å demontere motoren når båten står på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Kjenner ikke din type bra nok til å si noe, Men generelt, kan du ta av motoren uten å begynne å demontere inn mot tunnelen, bør det jo være en grei sak. Ser ut på bildene og bryterpanelet som dette er en skikkelig tidlig type thruster, så kan kanskje bli vanskelig å finne erstatningsmotor til den!! Ville sjekket på det først tror jeg. Motor kan du teste ved å kjøre strøm rett på lednigene som skal gi signalet fra rele til babord og styrbord. Du kan også gå over pluss og minuskontaktene, så du er sikker på at de ikke har irr eller møkk som forhindrer god kontakt. Vill hvertfall gjort dette før jeg evt. demonterer. Redigert 25.April.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Kan være børstene på motoren som henger. Prøv med crc og gummihammer, evt demonter. Fredrikstad vikleverksted kan ha børster. Sitér dette innlegget Link to post
Scand thomas Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Takk for alle svar. Det som er litt rart er at når jeg måler på motor, så får jeg 12V når jeg drar spaken til siden. Men det har ingen betydning hvilken vei jeg prøver. Får 12 volt på begge sider av motor uavhengig om jeg velger babord eller styrbord. Det kan vel bety at det er en kortslutning i motor kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.