Jump to content

Aluminiumsbåt ved flytebrygge med kobberjording

A-O1

Recommended Posts

Har lurt litt på om det kan være potensielle problemer med en installasjon på flytebryggen der jeg har havn.

Jeg har en aluminiumsbåt liggende fortøyd ved en flytebrygge. Jeg har ingen kontakt med brygga utenom fortøyningstau.

Langs brygga er det montert skap med strømuttak, og fra disse er det nylig montert jordingskabler (trur jeg?) av kobber til store kobberplater som er senket i sjøen bare noen meter fra båten min. ( hva ellers kan detter være godt for?).

Vil dette kunne gi risiko for økt tæring på aluminiumsbåten? På båten har jeg også en sinkanode bakers i direkte kontakt med aluminiumet.

Redigert av A-O1 (see edit history)

Høres ut som det er noe som er montert for og redusere groing på brygge og båter i anlegge. Det kan bryte overflate spenningen.

Lite sannsynlig at du får problemer så lenge du ikke trekker en leder mellom. 

Bare resonnerer meg fram til at man kan bruke bunnstoff med kobber på båt med alu.drev så lenge bunnstoffet ikke er i kontakt med drevet.

eller at det ligger fiskebåter i tre med kobber belagt skrog side om side med alu.sjekter.

Dette må du spørre eieren(e) av bryggeanlegget om. Og fortelle oss resultatet. Jeg har aldri vært borti noe liknende. Bare pass på at du ikke har noe som leder strøm fra skroget ditt bort i de greiene der, for da blir anode for hele bryggeanlegget. Og din egen anode kan forsvinne i løpet av få timer.

Hvis det er for å jorde anlegget, så faller vel det under begrepet 'flytende jord', og er i hht. DSB forbudt i kongeriket. Slike sake skal jordes tilbake til landjord (jordspyd eller tilbake til områdetrafo nullpunkt).

Dette må du spørre eieren(e) av bryggeanlegget om. Og fortelle oss resultatet. Jeg har aldri vært borti noe liknende. Bare pass på at du ikke har noe som leder strøm fra skroget ditt bort i de greiene der, for da blir anode for hele bryggeanlegget. Og din egen anode kan forsvinne i løpet av få timer.

Hvis det er for å jorde anlegget, så faller vel det under begrepet 'flytende jord', og er i hht. DSB forbudt i kongeriket. Slike sake skal jordes tilbake til landjord (jordspyd eller tilbake til områdetrafo nullpunkt).

Hei

Nå har jeg spurt hva dette var for noe, og de sier det er for å jorde de skapene som står på brygga! 

Hvis dette virkelig er ulovlig bør jeg si fra, men hva skal jeg henvise til? Hvor i DSB står evt. dette?

Så til min bekymring om fare for tæring i forbindelse med dette. Så lenge jeg ikke har strøm fra brygge til båten eller har noe form for kontakt mot brygga med metall så er jeg trygg? Hva med evt. forurensning i havet som evt. kan lede strøm, eller feil i anlegget? Hvis det er noe fare bør styret i båthavna virkelig få en oppstrekker mener jeg. Setter stor pris på all hjelp!  :smiley:

Som skrevet hundrevis av ganger tidligere: Hulda er ikke elektriker.

Forbud mot frakobling av landjord er beskrevet hos DSB Elsikkerhet nr. 77.

"FrakobIing av jordleder i strømkabel – korreksjon til artikkel i Elsikkerhet nr. 66 (3/04)
Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04). Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jordleder i landinstallasjonen.
Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord.
På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – ferskvann/brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype"

Når det gjelder din båt, og muligheten for å få galvanisk tæring på grunn av bryggeanlegget, så må båten danne en krets på en eller annen måte. Hvordan en slik krets skal kunne oppstå kan jeg ikke beskrive. Men begynner det å lekke en strøm, så er muligheten til stede. Og noe strøm vil det sannsynligvis rusle og gå mellom bryggeanlegget og sjøbunnen. Men om du skulle oppdage tæring på anode® og/eller båt, så er bakgrunnen nokså opplagt.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...