nomen Startet 26.April.2016 Del på Facebook Startet 26.April.2016 Jeg kikker på Finn og påhengere,og stadig dukker det opp delvis gamle Yamaha påhengere 9,9 til "eventyrlige" summer. Bl.a en 97 modell til 14500,-!! En ny koster det samme. Jeg vet at 2-taktere er ettertraktet og at markedet bestemmer, men jeg blir overrasket over hva folk er villige til å betale som enkelte ting. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grønnskollingen Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Som seiler kan jeg absolutt se appellen i en tosylindret 9,9 hester som veier det samme som en firetakts en-dunker med 8 hk.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 (redigert) Ja min nesten ubrukte 2003 Tohatsu 8 hk 2-takt får jeg nok en god pris for. Men tror jeg beholder den inntil videre. Kjekt med vekt på kun 25 kg og 2 sylindre. Redigert 26.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Prisen kommer vel av at motoren er svært populær da. Yamaha totaktere av typen 4-9,9hk har vært høyt priset lenge, men så er de generelt driftssikre og man får mye effekt per kilo (det samme gjelder for 8-9,8hk Tohatsu totakt). Når det gjelder driftssikkerhet vet jeg ikke om det finnes en god statistikk på dette, men inntrykket mitt er at det har vært en del problemer med de eldre amerikanske 9,9-hesterne, slik som Johnson/Evinrude og Mercury/Mariner (tenker ikke på perioden Mariner samarbeidet med Yamaha). Selv har jeg 9,9 2005-mod VMax Jr. jeg kjøpte til 13000kr for 4-5 år siden, synes også den var alt for dyr. Men så lenge andre motorer ikke var et alternativ (og tydeligvis ikke var et alternativ for andre heller) ble prisen slik den ble.. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Det var vel omtrent det den kostet ny i 1997. Bedre kvalitet finnes vel knapt, men hos meg hadde det likevel sittet langt inne å betale så mye for noe så gammelt. Brukt er tross alt brukt. Men markedet bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Husker ikke alle regler, men i Norge er vel 9,9hk lovlig for en 10-åring (også kan de gjøres om til 15hk)? Så blir vel attraktive av den grunn også. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Ja helt ok at markedet bestemmer, og jeg er også enig i at Yamaha har en overlegen kvalitet. 2-takt forbudet har også gjort sitt for dette. Så da er kanskje svaret, ja, de ER laget av "gull" Allikevel blir 14500,. for en nesten 20 år gammel påhenger for vilt, men det er jo lov å prøve seg. Det er jo heller ikke sikket at han får prisforlangende. Ligger en nyere og billigere V-max ute også ser jeg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hakkannen Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Noen vil alltid prøve seg på å få en god slump for motoren sin, hvis du har tid å vente og heller følge med dukker det nok opp et eksemplar til en bedre pris skal du se Men det er en fordel å følge med daglig, 9,9 Yamaha totakt til god pris ryker som regel på dagen, om ikke på timen (fulgte med daglig et par måneder sist jeg skulle kjøpe motor, det var flere gode eksemplarer som røk rett foran nesen på meg). Ellers virker det som at motorer som selges i langtbortinattabygda/fjorden/øya er betraktelig billigere enn de som selges i sentrale strøk, så har du gode kontakter og muligheter for billig frakt kan du spare en del. De to siste motorene jeg kjøpte ble kjøpt i Hardanger og i Mandal (bor rett utfor Stavanger). Kombinerte handelen med å besøke familie og fikk en fin biltur på kjøpet Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Som seiler kan jeg absolutt se appellen i en tosylindret 9,9 hester som veier det samme som en firetakts en-dunker med 8 hk.... Hvilken 8 hk er ènsyllindret ?? Hva veier en sånn gullmotor egentlig. Min firetakt 9.9 lang er 39 kg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Duverden! Jeg besitter to stk 4 Hk gullklumper av samme anerkjente fabrikatet. Men de er kanskje for små til å ha særlig verdi. Hadde tenkt å slenge den ene på dynga, men den får fornyet tillit og kan fortsatt henge i garasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Sette i banken mener du vel;-) 39 kg! Yamaha 9,9 veier vel noe over halvparten. Til tross for høy andel gull i legeringen;-) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
000 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Jasså? hmm etter ka eg kan sjå på internettet så veier en sådan med kort stamme 36 kg. legg på en kilo eller mer? for lang og skilnaden er nede i hele <2 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Kopi av motertest i Båtmagasinet i 2005: Yamaha 9,9 F Yamahas totakter på 9,9 hk har samme grunnkonstruksjon som deres 15-hester. De er vendespylte, og har et volum på 246 ccm. Bland finessene nevner vi gir i fronten, en spesiell styrebrems som justeres for hånd, el-uttak på hele 80 watt samt en stor tank på 25 liter. Yamaha 9,9 F er sammen med Mariner 10 ML og Suzuki DT 9,9 ikke raskest i testgruppen, men klart mest "behagelig" å kjøre. Støy og vibrasjoner er akseptable, og med 86 desibel ved marsjfart ligger motoren på nøyaktig samme nivå som en moderne firetakter. Også forbruket får den pluss for. Ved marsjfart på ca 17 knop bruker motoren 4,2 liter i timen, kun èn liter mer enn firetakterne i gruppen. En av våre favoritter blant totakterne, og vi finner intet nevneverdig å trekke den for. + Frontgir+ Alarmfunksjoner+ Forbruket+ Godkjent støy+ Stor tank Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
000 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Ja også eg skjønner alt det der. Det er en bra motor men like fullt 20 år gammel og koster da det samme som en helt ny. Noen ganger går ting virkelig over styr fordi man" har hørt" Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Jasså? hmm etter ka eg kan sjå på internettet så veier en sådan med kort stamme 36 kg. legg på en kilo eller mer? for lang og skilnaden er nede i hele <2 kg. Jeg fant manual for begge maskinene på nettet. Yamaha har orden i sysakene, og vet at maskinene deres går lenge Jeg trekker tilbake min bastante påstand.om vekt, (men anbefaler likevel bankboks til oppbevaring) Manual fra 2001 sier 37,5 med lang stamme, men så veier 9,9 4 takt lang 41 kg (Iflg boka) Forskjellen blir da ca 3,5 kg Ikke stort! Ellers er ytelsen nøyaktig den samme 7,3 kW v/ 5000 /5500 /min Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Kjetil1 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Solgte nylig 6hk firtakt Suzuki for jeg ville ha motor med mer futt. Etter å ha omtrent hatt finn åpen på telefonen uten å finne japse totakter, måtte jeg ta til takke med 2006 Mariner Viking 10hk totakter. Håper den varer en stund. For rimelige Yamahaer er vanskelige å komme over... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Ask Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Hei Eg har ein Mariner/Mercury 9,9/15 av same årgong. Den kom med hytta, og er svært lite brukt. Eg lurar på å selja den. Er det yamahaprisar på dei òg? Ask Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Sitter på en Tohatsu 9.8 hk totakt i garasjen. Den veier kun 26 kg. Det gjør den gull verdt. Skal på RIBen straks ungene er ferdig med sin Suzuki 9.9 totakt - som vel veier 39 kg. Også den antagelig gullverdt. Har vurdert 4 takt - men det er bare før jeg har forsøkt å løfte på dem. Så jeg tilhører de som skjønner hvorfor gamle spreke og lette totataktere har en høy verdi. Men det er jo fritt frem - det er jo markedet som bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 (redigert) Vi hadde lenge en to sylindret Yamaha 6 HK ( to takt ) Var ikke mye vi la igjennom for å få en 10 Hk Honda med firetakt... Så det er vel som nevnt i noen av innleggene, de holder seg godt i pris. Redigert 26.April.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Det blir nesten som i forbudstiden... alkohol var gull verd. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjetil1 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Hei Eg har ein Mariner/Mercury 9,9/15 av same årgong. Den kom med hytta, og er svært lite brukt. Eg lurar på å selja den. Er det yamahaprisar på dei òg? Ask De er vel ikke helt der. Mariner/Mercury sliter med ryktet. Men fungerer de bra, ser bra ut, ikke minst under dekselet, ser jeg de og annonsert for drøye priser. Ikke det at de nødvendigvis selges for det de annonseres for, men... De eneste jeg ser er rimelige, er Evinrude. Men det er forståelig. Ennå værre rykte enn Mariner, og hvem vil ha en stamme med is-boks lokk på bakpå båten ? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 isbokslokk kan da være pent Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjetil1 Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Sorry teerex, ikke meningen å trø på noen tær, men når dekselet kan brukes som kile for å hindre at båthengeren renner avsted, har motoren mistet sin appeal ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Muren Motorsport Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Annonserte en Wiking 12 fots gummibåt med 95 mod Suzuki 9.9. styrekonsoll,lagringshenger,overtrekk.mm.. forlangde 10 000,- vart pepra med med mail,tlf. om jeg ville selge kun motoren! prisen kom over 10k! Men hadde ingen interesse av å sitte igjen med en gummibåt uten motor. Men liten interesse for komplett pakke. så d vart til slutt en byttehandel. moped og diverse. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Ingen tær å trø på her, har Mercury og Tohatsu jeg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.