Førstefender Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Tror vekt på 2-takt må være "ryktet som går.." Jeg var på jakt etter Yamaha 9,9, 2-takt for et par år siden. Da ble 15-20år gamle solgt for 14000kr! Sjekket vekt og fant 36kg for Yamaha, kjøpte en splitt ny 4-takt Tohatsu 9.8hk, for 13900kr. Vekt 39kg! Kjøpte også Mercury rib, 270. Vekt 37kg. Sumasumarum, lett totalpakke på jolle og motor, selv om jeg ikke skal løfte på verken jolle eller motor, er det greit med ikke så mye ekstra dødvekt på moderskipet. Redigert 27.April.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Det jeg lurer på er hvilken motor som holder lengst? En gammel Yamaha 9,9 eller en ny 4 takter. Gitt at en kan skru litt selv tror jeg en gammel totakter kan holde lenge, lenger enn en ny 4 takter hvis ikke vedlikeholdskostnadene skal bli for høye. Jeg forstår godt at disse er dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Tror ikke en 20år gammel 2 takt holder lenger enn en ny 4-takt. Hvem er det som har funnet på at 4-takt motoren ikke er bra? Hva har vi ellers i våre biler? Båter? MC'er? Gressklippere? Kan jo høre med en båt mekanikker hvordan det er å skru på en 20år gammel påhenger, alle bolter er som regel irret fast. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Tror vekt på 2-takt må være "ryktet som går.." Jeg var på jakt etter Yamaha 9,9, 2-takt for et par år siden. Da ble 15-20år gamle solgt for 14000kr! Sjekket vekt og fant 36kg for Yamaha, kjøpte en splitt ny 4-takt Tohatsu 9.8hk, for 13900kr. Vekt 39kg! Kjøpte også Mercury rib, 270. Vekt 37kg. Sumasumarum, lett totalpakke på jolle og motor, selv om jeg ikke skal løfte på verken jolle eller motor, er det greit med ikke så mye ekstra dødvekt på moderskipet. Årsaken til den lille vektforskjellen er nok at 9,9 hk 2-takteren egentlig er en nedjustert 15 hk, og dermed altså er en større og kraftigere motor i utgangspunktet. Redigert 27.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mix Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Suzuki har jo kommet med noen nye 9,9 - 15 - 20hk EFI firetaktere, de virker spennende og skal være lette motorer. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 sammenligning med firetakterne i gressklipperne som nevnt er jo artig. Min firetakt gressklipper av anerkjent fabrikat har fått sine oljeskift, men det hindret den ikke fra å ta kvelden etter å ha begynt å spytte olja ut eksosen. Den levde ikke mange årene (har kun 390 kvm tomt, så den jobbet seg ikke sliten). Så nå har jeg en annen 4 takt gressklipper, men kjøpte en billig en denne gangen.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Min 4-takt Partner gressklipper er bare drøyt 20 år gammel så den funker fortsatt fint. En Briggs & Stratton motor tar ikke kvelden sånn uten videre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 - har kutta ut pensjonssparing og kjøpt 5x Yamaha 9,9 i stedet.... de har ikke tapt seg i verdi og man kan bruke de mens man venter.... - teerex nevte deksel.... hvor mye koster et VMAX deksel vs et standard deksel Sitér dette innlegget Link to post
steppdeck Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 Jeg betalte 8000,- for en 99 mod Yamaha 9.9/15 to-takt kortstamme med el-start i fjor da Mariner 9.9'n døde bak meg på fjorden. Syntes det var stiv pris men motor måtte jeg ha der og da etter tålegrensa på lommeboka/henteavstand , nå har jeg skjønt at det er rimelig pris i forhold til kvalitet. Lite brukt var den og. Men her dorges det mye så... Kjøpte en ny 9.9 Sport i år med 20 hk forgasser fra forhandler, litt over 20K med montering og en service etter 20 timer. 4 takter'n trengte absolutt den større forgasseren for å overgå den gamle 2 takter'n i effekt. Og den to takter'n blir beholdt som reservemotor;) Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 Vi kjøpte for noen år siden ny 10 fots Grand jolle med fire takt Yamaha 9,9. Kom bare såvidt i plan med kona og meg. Solgte den nye motoren etter noen uker og la 2000 mellom for en 2005 vmax. Med denne motoren går jolla i plan med kona og meg, to unger samt eventuelle handleposer o.l. Er klar over at vmax er 15 hk og firtakteren var 9,9, men jeg har aldri angret på vårt valg. Motoren har vist seg å være verdt hver en krone, og jeg tror jeg betalte mer for den enn den ble solgt for som ny.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 Jeg gikk også for 2takt nå, Johnson gt15. Den går veldig stille og fint til 2 takter å være.. fikk med en eldre zodiac på kjøpet. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 Sønnen kjøpte båt med en gammel 9,92t i sommer bytta vi til en Merc 10/15/20 kunne ikke vært mere fornøyd. splitter ny til ca 23000 med elstart. slipper oljeblanding og styr, røyk fraværende og tomgang man knapt hører! meget fint støynivå på full fart også. Jolla er tungdrevet med dyp V-bunn så vekta har egentlig ikke så mye å si. Alt i alt så passa motoren den båten mye bedre, samt at bruksegenskapene ble bedre. Og det absoludt beste er at jeg vet at motoren er ny og får foreskrevet vedlikehold og riktig bruk! men finnes folk som sverger til 2.t motorer. kansje om man tar den av og på, er det jo et poeng Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fairline-38Targa Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Har 2 stk Yamaha 15 Hk Vmax jr. Helt fantastiske motorer. Regner med at jeg selger den ene nå til våren og beholder den andre på RIB,en. Vil ikke ha 4Takt (-: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.