Jump to content

Er Yamaha 9,9 påhengere laget av gull?


nomen

Recommended Posts

Tror vekt på 2-takt må være "ryktet som går.."

Jeg var på jakt etter Yamaha 9,9, 2-takt for et par år siden.

Da ble 15-20år gamle solgt for 14000kr!

 

Sjekket vekt og fant 36kg for Yamaha, kjøpte en splitt ny 4-takt Tohatsu 9.8hk, for 13900kr. Vekt 39kg! Kjøpte også Mercury rib, 270. Vekt 37kg. Sumasumarum, lett totalpakke på jolle og motor, selv om jeg ikke skal løfte på verken jolle eller motor, er det greit med ikke så mye ekstra dødvekt på moderskipet.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Tror vekt på 2-takt må være "ryktet som går.."

Jeg var på jakt etter Yamaha 9,9, 2-takt for et par år siden.

Da ble 15-20år gamle solgt for 14000kr!

 

Sjekket vekt og fant 36kg for Yamaha, kjøpte en splitt ny 4-takt Tohatsu 9.8hk, for 13900kr. Vekt 39kg! Kjøpte også Mercury rib, 270. Vekt 37kg. Sumasumarum, lett totalpakke på jolle og motor, selv om jeg ikke skal løfte på verken jolle eller motor, er det greit med ikke så mye ekstra dødvekt på moderskipet.

 

Årsaken til den lille vektforskjellen er nok at 9,9 hk 2-takteren egentlig er en nedjustert 15 hk, og dermed altså er en større og kraftigere motor i utgangspunktet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

sammenligning med firetakterne i gressklipperne som nevnt er jo artig. Min firetakt gressklipper av anerkjent fabrikat har fått sine oljeskift, men det hindret den ikke fra å ta kvelden etter å ha begynt å spytte olja ut eksosen. Den levde ikke mange årene (har kun 390 kvm tomt, så den jobbet seg ikke sliten). Så nå har jeg en annen 4 takt gressklipper, men kjøpte en billig en denne gangen....

Link to post

Min 4-takt Partner gressklipper er bare drøyt 20 år gammel så den funker fortsatt fint. En Briggs & Stratton motor tar ikke kvelden sånn uten videre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

Jeg betalte 8000,- for en 99 mod Yamaha 9.9/15 to-takt  kortstamme med el-start i fjor da Mariner 9.9'n døde bak meg på fjorden. Syntes det var stiv pris men motor måtte jeg ha der og da etter tålegrensa på lommeboka/henteavstand , nå har jeg skjønt at det er rimelig pris i forhold til kvalitet. Lite brukt var den og.

 

Men her dorges det mye så... Kjøpte en ny 9.9 Sport i år med 20 hk forgasser fra forhandler, litt over 20K med montering og en service etter 20 timer. 4 takter'n trengte absolutt den større forgasseren for å overgå den gamle 2 takter'n i effekt.

 

Og den to takter'n blir beholdt som reservemotor;)

Link to post

Vi kjøpte for noen år siden ny 10 fots Grand jolle med fire takt Yamaha 9,9. Kom bare såvidt i plan med kona og meg. Solgte den nye motoren etter noen uker og la 2000 mellom for en 2005 vmax. Med denne motoren går jolla i plan med kona og meg, to unger samt eventuelle handleposer o.l.

Er klar over at vmax er 15 hk og firtakteren var 9,9, men jeg har aldri angret på vårt valg. Motoren har vist seg å være verdt hver en krone, og jeg tror jeg betalte mer for den enn den ble solgt for som ny..

Link to post

Sønnen kjøpte båt med en gammel 9,92t  i sommer bytta vi til en Merc 10/15/20  kunne ikke vært mere fornøyd. splitter ny til ca 23000 med elstart. slipper oljeblanding og styr, røyk fraværende og tomgang man knapt hører! meget fint støynivå på full fart også. Jolla er tungdrevet med dyp V-bunn så vekta har egentlig ikke så mye å si. Alt i alt så passa motoren den båten mye bedre, samt at bruksegenskapene ble bedre. Og det absoludt beste er at jeg vet at motoren er ny og får foreskrevet vedlikehold og riktig bruk! men finnes folk som sverger til 2.t motorer. kansje om man tar den av og på, er det jo et poeng

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...