Jump to content

Hvor mange timer går motoren i året?

kleppe9

Recommended Posts

Hei.

Har en perkins 4108 fra 1984 jeg prøver og finne ut hvor mange timer den er gått ca, og lurer derfor på hva normalt timetall er per år for en fritidsbåt.

Båten har vert en helårsbåt, og brukt til dagsturer litt hips om haps, så om noen kan hjelpe med egne erfaringer på timer per år så hadde det vert knall :)

De siste 10årene har ikke motor vert igang

Kan ikke bruke timetall fra egen erfaring, da hadde nok motor vert utslitt i 1990 :P

Leste for en artikkel for en del år siden om et årlig timetall på motor som jeg satte stort spørsmåltegn ved. Tok derfor en høyst uformell sjekk på finn.no og talte flere ganger opp 30-40 båter hvor det var timeteller på motor.

Fikk det faktisk bekreftet den gangen at sånn grovt gjennomsnitt er/var rundt 50 gangtimer..

Noen bruker båten mer, mens det er og de som bruker den mindre. Vi snakker ikke om timer ombord men gangtimer på motor.

Så ville ikke ha vært så veldig opptatt av det tallet, men vært betydelig mer bekymret at den ikke har vært i gang på 10 år.

De fleste motorer i fritidsbåter "står seg i hjel, kontra å gå seg i hjel"...

Redigert av Gudrun (see edit history)

For en helårsbåt så må vel 50 timer pr. år være alt for lite. Det blir jo ikke mer enn 1 time pr. uke. Vil nok tro at du kan anta minst 100 timer pr. år, men selv det blir jo ikke mer enn 2200 timer på de 22 årene den har gått. En gangtid på 4-5000 timer er jo heller ikke avskrekkende hvis den er godt vedlikeholdt.

Hvordan fungerer egentlig timetelleren?, det er jo stor forskjell på om en motor har gått hardt eller rolig. 10 timer på full blås er jo noe helt annet en 10 timer på tomgang.

En time er en time, uansett hvordan du bruker båten. Det du antyder, er vel en "slitasje" teller. Det tror jeg ikke du finner. Det nærmeste til det må vel være en forbruksmåler?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

ja, men hvordan se om det er en time med hard belastning eller en time med dorgefart.?

Noen fører timer mellom hver bunkring, får en fatt i det regnskapet er det en hvis mulighet til å se om det er mye hardkjør.

Og noen logger timer mellom hver havn, som kan gi en hvis peiling på hastigheten.

Til bake til tema vi har  200 til 250 timer i året.

en ferge her hadde ca. 84000 timer på 35 år på samme Ford motoren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

mener å huska at på traktorer ifra 70 og 80 tallet, der var timetelleren konstruert slik at ved ett vist turtall, (tror d var ca 1600 rpm) da var en time en time. var turtallet lavere måtte motoren gå mer enn en time for at timetelleren skulle "skrive" en time.

:)

Stemmer det HEIMGUT sier

Har en gammel traktor hvor det står "Timer ved 1550 r.p.m" Så den begynner ikke å snurre før ved det turtallet. Om noen timeteller for båt har det, vet jeg ikke.

I de fleste manualer for båtmotorer står det at mellom 50-100 timer i året er den normale bruken.

Det er vel også slik mange beregner servicen ut ifra?

Redigert av Andboats (see edit history)

De timetellerne som brukes i dag er vel alle elektriske. og da tror jeg det er slik at når svitsen slåes på  og det er strøm til instrumentene, begynner timetelleren å gå, selv om ikke motoren startes engang. Slik er det hos meg i hvert fall. Men jeg hadde en gang en Sabb 2 G, med  mekanisk turteller og timeteller. Og den viste en time ved full fart 1500 - 1600 omdr.  Men dette er mange år siden.  Timetallet  hos meg, er omkring 100 årlig. Båten er på land om vinteren.

Redigert av Ballard (see edit history)

Vil tro 200timer i året kan stemme. 3-4 timer i uken kan stemme med de fritidsfiskerne her i området er i båt.

Får sette 5000timer med forbehold da :) Så har jeg gått til innkjøp av en timeteller nå.

Får håpe den holder lenge, da den skal bruker i yrkesfiske og vil vel få et betraktelig høyere timetall de neste årene da den skal brukes til yrkesfiske :)

Tok en ny runde med kalkulator og penn for å se om mitt tall var helt ute å kjøre. Var som kjent rundt 50 gangtimer jeg hadde lest og ikke forstod kunne være riktig. Vel fikk og det bekreftet ved å plukke ut båter på finn da jeg regnet sist.

Så tok en ny runde, nå med 70 båter, Plukket de ut helt vilkårlig slik jeg fant de på finn.

Kom til 53 gangtimer i gjennomsnitt.

Joda var noen med over 100, men det var og de på 20 og 30tallet som trakk ned.

Vedr. spørsmålet om de som har båten på sjøen hele året har gjennomsnittlig dobbelt opp med gangtimer? Tja.. litt usikker på den.

Jeg bor ved en båthavn med rundt 70 båter som ligger på sjøen hele året.

Men når høsten kommer så dukker og som kjent storkuling og regn opp, for så å gå over til snø og is før storm/kuling med regn kommer utpå nyåret.

Ja som dere skjønner er det dermed ikke den store aktiviten utpå fjorden.

Jeg ser to pensjonister som tøffer utpå med sjarkene når været er bra samt en skiftarbeider som er utpå med et snøre og kanskje et par garn når langtidsmeldingene er bra.

​Men i gangtimer blir det ikke så mye på gjennomsnittet.

Flertallet er nede i båtene ja og har de i gang kanskje en halvtime når kulden er på sitt aller verste mens de ligger i båsen.

Så jeg lar spørsmålet stå åpent om dette er et for grovt gjennomsnittstall for fritidsbåtene i landet.

Er i hvert fall hva jeg kommer frem til via finn og erfarer her jeg bor.

Redigert av Gudrun (see edit history)

De timetellerne som brukes i dag er vel alle elektriske. og da tror jeg det er slik at når svitsen slåes på  og det er strøm til instrumentene, begynner timetelleren å gå, selv om ikke motoren startes engang. Slik er det hos meg i hvert fall. Men jeg hadde en gang en Sabb 2 G, med  mekanisk turteller og timeteller. Og den viste en time ved full fart 1500 - 1600 omdr.  Men dette er mange år siden.  Timetallet  hos meg, er omkring 100 årlig. Båten er på land om vinteren.

Så ikke på Hulda. Her er telleren forriglet over dynamoen. Altså telleren starter når motoren starter. Uansett, det vil kun utgjøre noen minutter på totalen. På Hulda vil glødingen ligge å hoppe ut og inn om tenningen står på uten at motoren går. Tenning på uten motorgangen forekommer ikke. Nå går Hulda i sitt 16 år. Og telleren står vel på rundt 800 timer. Litt usikkert, fordi den første telleren kuttet etter få timer. Så 50*16 skulle vel bli så der 800. Nå er Hulda seiler, så timetelleren reflekterer overhode ikke tilbakelagt distanse. Men 50 timer/år er nokså spot on for vårt vedkommende.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...