Jump to content

Endre på det elektriske opplegget

Palbryn

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en ny båt, men er ikke sikker på dette elektriske anlegget.

Liker ikke hvordan det er satt opp for optimal lading osv. 

Båten en Fairline Targa 33 89 mod. med 2 x VP41A

Forrige eier hadde ikke kunnskap om anlegget eller noen spesielle erfaringer siden de var mest koblet til landstrøm.

Men han hadde akkurat investert i 3 stk. Biltema AGM 95AH batterier 1 år gamle. 

Jeg kommer til å gjøre noen forandringer før sommeren og planlegger større oppgradering til neste år.

Men spørsmålet mitt er om jeg kan forbedre dette anlegget noe uten de helt store omgjøringene?

Det er satt opp av:

3 stk. Biltema AGM 95AH

1 stk. Exide AGM 90AH

1 stk. Multi battery isolator mod 703, maks AMP 70

1 stk. EXIDE 20AMP ( Blir byttet ut med Victron Centaur 60AMP)

Dette skal drifte forbruk, start og baugtruster og ankervinsj. 

Batteri laderen EXIDE 20A er for liten, så det er bestilt en ny 60A lader.

Multi Battery Isolatoren

1. Det jeg er veldig usikker på er om denne Multi Battery Isolatoren er koblet riktig eller om jeg bare bør fjerne den nå.
    Siden jeg får en ny lader som klar 3 batteribanker, eller at jeg trenger den for lading via dynamoen?
  2. Det er mange forslag på koblingskjemaet(PDF link), men på alle står det at det skal fjernes en kabel som det ikke er gjort her tror jeg?
  3. Det er også bare en av dynamoene som er koblet til for lading? 

Flere batterier

1. Både baugtruster og ankervinsj bak er koblet på forbruksbanken, men henter vel noe strøm fra startbatteriet når motorene går? 
  2. Av erfaring så bruker ankervinsjen mye strøm når du skal ut og det er brukt hele lengden med blytau. 
  3. Samme gjelder vel også baugtruster hvis du trenger den.
  4. Og ved en "nesten" tom forbruksbank, byr vel dette på problemer. 

Jeg har aldri hatt en generator i båten før, så jeg lurer på om det er mulig å kjøre denne når motorene går?

Har fått forklart at ved landstrøm skal den ikke kjøres. 

Mange spørsmål, men sikkert enkelt for de som kan dette :) 

Har lagt ved et bilde av det elektriske oppsettet.

bilde

Takk for alle svar!

Jeg har aldri hatt en generator i båten før, så jeg lurer på om det er mulig å kjøre denne når motorene går?

Har fått forklart at ved landstrøm skal den ikke kjøres.

Eg ser ingenting i veien for å kjøra generator mens hovedmotor går. Men å kjøra generator med landstrøm på samme nett, slik at det blir samkjøring, er på det allerstrengaste forbudt. Om du derimot har forskjellige nett for generator og landstrøm, er det greit. Hovedsaken er at det skal ikkje vera mulig å levera strøm til land.

Forbudt fordi forskriften ikkje skiller på størrelse generator, og ein stor generator i samkjøring kan gi ein ubehagelig, sogar livsfarlig overraskelse, om der skulle bli vedlikeholdsarbeid på nettet.

Jeg forutsetter at du holder forbruket adskilt gjennom bryter? 

Det jeg evt. ville endret i oppsettet ditt er å bytte ut batteriisolatoren med et voltsensitivt skillerelé (plassert mellom start og forbruk). Det holder med en lader med 1 utgang koblet til startbatteriet i ditt oppsett. Releet vil sørge for lading til begge bankene, med prioritet på en av dem (f.eks. startbatteriet). Når lading opphører vil bankene være adskilt, slik at du har full kontroll på forbruket og hvilket batteri som belastes via bryteren. Isolatoren gjør for så vidt samme jobben, men gir et høyere spenningstap bl.a.  

Når det gjelder evt. ny lader blir dette en kost/nytte-vurdering. Du har fra før en lader av grei størrelse. En kraftigere lader med atpåtil flere utganger koster fort mye penger. Med generator har du vel også 220v til å drive alle store strømforbrukere. Vil tro du i utgangspunktet er greit dekket med ditt eksisterende oppsett.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Jeg har ganske likt oppsett som deg, men jeg ville nok satt inn en større lader. Jeg har Mase 2.6 generator, og om du bare får kjørt inn 20A i timen, vil det ta lang tid å lade opp forbruket. Jeg satte inn en 50A på mine 3 x 100A AGM. Da trenger ikke generator gå så lenge for å få ladet.

Edit.. Så dette nå "EXIDE 20AMP ( Blir byttet ut med Victron Centaur 60AMP):thumbsup:

Redigert av Worry II (see edit history)

Ser ut som det er greit satt opp med tanke på lading. Et par spørsmål - hvorfor skal du fjerne batteriisolatoren og hvorfor lader med 3 utganger? Det finnes alternative måter å gjøre det på som også vil være billigere. 

Som nevnt av Worry II  over her så går det raskere med større lader. Og dette med 3 utganger følger med på denne Victron laderen.

I tillegg var det ikke noe lading til generator batteriet. Så en av de 3 utgangen tenkte jeg skulle gå ditt.

Det er ikke en bryter mellom forbruk og start, kun denne batteriisolatoren. 

Har også lurt på og sette inn et batteri til som skulle dekke baugtruster og ankervinsj. 

Men er dette oppsettet med kun lading fra en dynamo? 

Det er ikke en bryter mellom forbruk og start, kun denne batteriisolatoren. 

Har også lurt på og sette inn et batteri til som skulle dekke baugtruster og ankervinsj. 

Men er dette oppsettet med kun lading fra en dynamo? 

Ville nok installert bryter i båten for å ha full kontroll på forbruket. 

Oppsettet fungerer både med dynamo og lader. Du er ikke avhengig av flere utganger for å få lading til flere batterier, men når du først har flere utganger kan du like gjerne utnytte dem. Dynamoen er normalt koblet på startbatteriet, og det er bryter, isolatorer, releer etc. som fordeler ladestrømmen videre. 

Ankervinsj kan med fordel kobles på startbatteriet Det samme gjelder for så vidt også truster. Dette er ting som bør virke i en startsituasjon med tomme forbruksbanker. Eget batteri for disse tingene er også en mulighet, men det må i så fall tilpasses riktig i forhold til oppsettet for øvrig. 

Hvis dynamoene er koblet slik som bildene viser er det feil. Den doble røde kabelen som er vist på bilde til venstre er det originale til VP. Den ene går til den store + kontakten på starter og lader batteriet via startkabelen. Den andre røde går opp til nøkkel. På bildet til høyre er det koblet til enda en rød kabel og den går til batteriisolator. Dette blir feil fordi startbatteriet lades da direkte av den originale ladekabelen og går utenom batteriisolator. Det blir høyere ladespenning på start enn på forbruk da isolatoren har spenningstap. Og slår du ikke av hovedbryter til startbatteri ved landligge vil startbatteri tappes da det fremdeles er tilkoblet dynamo, og vil gi strømmen til forbruksbatteri om disse tappes ned.

Derfor skal de to originale tas av B+kontakten på dynamo, henges fast et sted, men kobles sammen slik at du beholder strøm til nøkkel. Da er det bare en kabel igjen på B + kontakten,(bilde til høyre) og den skal gå til batteriisolator.

Da får du lik spenning på alle batteri og du tapper ikke startbatteri selv om du glemmer hovedbryter på start. Og er det senseledning på dynamoene festes denne på batteri. Da får du kompensert for spenningstapet som du har i batteriisolatoren. Senseledning er normalt gul, men om det er den vi ser hos deg er jeg ikke sikker på, så det må du sjekke.

Ikke et vondt ord om VSR , men jeg har inntrykk av at man tyr til det fremfor å koble diodene riktig da det er litt spesielt å koble riktig på en del VP. Årsaken kan jo være at man mister strøm til nøkkel når de to originale ledningene skilles, og at man derfor kobler de tilbake igjen. Men som sagt får nøkkelen strøm igjen bare man lar de to være sammenkoblet, men altså ikke på dynamoens B + kontakt.  Har selv skilledioder og senseledning rett på batteri og dermed samme ladespenning som de som har VSR.

Redigert av hegra (see edit history)

Ang. disse BT batteriene og størrelsen på lader, så sitter jeg og ser i "Technical Service Manual" for disse batteriene.  Fikk dokumentet fra support hos BT for et drøyt år siden.  Der står det at man skal lade med maks 0.1C, dvs. 9,5A, pr. batteri.  I dette tilfellet altså under 30A totalt for tre batterier. 

Høres "latterlig" lavt ut, men det kan jo være verdt å sende en mail til BT og høre om dette (kundservice@biltema.com).

...

bilde

...

bilde

...

Derfor skal de to originale tas av B+kontakten på dynamo, henges fast et sted, men kobles sammen slik at du beholder strøm til nøkkel. Da er det bare en kabel igjen på B + kontakten,(bilde til høyre) og den skal gå til batteriisolator.

Senseledning er normalt gul, men om det er den vi ser hos deg er jeg ikke sikker på, så det må du sjekke.

Takk Hegra, det var det jeg var usikker på. Så jeg skal ta bort den røde kabelen på begge dynamoene? Det er det jeg ikke var helt sikker på når jeg ser på koblingskjema til Islolatoren.

Men du nevner også senseledningen som jeg må sjekke og siden det er to forskjellige dynamoer som er der. Så er det sikker ikke samme koblingene/fargene, men jeg sjekker opp.

Men er det slik at jeg kan kjøre begge dynamoene inn på denne isolatoren?

Slik jeg tolker det så er den for liten for å kjøre begge inn på isolatoren.  

bilde

Ang. disse BT batteriene og størrelsen på lader, så sitter jeg og ser i "Technical Service Manual" for disse batteriene.  Fikk dokumentet fra support hos BT for et drøyt år siden.  Der står det at man skal lade med maks 0.1C, dvs. 9,5A, pr. batteri.  I dette tilfellet altså under 30A totalt for tre batterier. 

Høres "latterlig" lavt ut, men det kan jo være verdt å sende en mail til BT og høre om dette (kundservice@biltema.com).

...

bilde

...

bilde

...

Jeg sjekker opp med Biltema så ser vi slags dokument vi får nå. Ser det er flere her på forumet som har sendt de forespørsler om det samme. 

Den til venstre ligner min dynamo og den gule ledningen som går inn bak det sorte plastdekselet kan være senseledning. Ved levering er ofte denne ledningen bare koblet rett på B + kontakten, men jeg klarer ikke og se hvor den er festet på bildet ditt, og er altså ikke sikker på om det er senseledning vi ser. Ønsker man at den skal sense rett på batteri tar man den av B +kontakten, skjøter på den, og strekker den frem til gjerne forbruksbatteriets + pol. Da lurer du dynamoen til å gi litt høyere spenning , og spenningsfallet i isolator er ikke noe problem lenger. Dynamoen til høyre er jeg mer usikker på.

Som du ser av skjemaet til batteriisolator skal den originale ladeledningen flyttes fra startmotor til isolator. Det skjemaet ikke tar hensyn til er at dine motorer henter strøm til nøkkel fra B + på dynamo, og ikke fra + kontakten på starter der den vanligvis er tilkoblet på andre motorer. Derfor vil strøm til nøkkel forsvinne om du følger skjemaet.

Derfor er det enkleste og ta begge av B+ kontakten på dynamo, koble de sammen med en skikkelig isolert skjøt, og bare klamre skjøten fast et sikkert sted. Så strekker du ny ladekabel fra B+ til isolator. Det er jo gjort på den til høyre, men de to originale er ikke fjernet fra B+ kontakten og hele hensikten med isolatoren forsvinner for startbatteriets del , som også får høyere ladespenning enn forbruk. Det kan tørke ut startbatteri.

Men tåler ikke isolatoren begge dynamoene så ser jeg ikke helt nytten i den. Jeg er ikke kjent med hvordan de gjør det med to motorer da jeg bare har en, men det er jo ganske sikkert en del tråder om emnet om du søker. Sikkert andre som har innspill også for jeg er som sagt litt blank når det gjelder dobbelinstallasjon.

Vær også obs på laderen. Min lader starter ikke slik det er koblet hos deg. Årsaken er at inngangen til isolator er strømløs når motor er stoppet, og mange ladere starter ikke når de ikke registrer spenning. Dette er en innebygd sikkerhet i laderen slik at den slår seg av hvis den ikke er tilsluttet et batteri, og i mitt tilfelle blir den lurt til å tro at den ikke er tilkoblet. Derfor har jeg den kun tilkoblet forbruksbatteri rett på polene.

Et lite obs. Jeg vet jo ikke hva tidligere eier eller du har gjort her, men det kan jo tenkes at de originale ledninger er klippet og isolert ved starter og at strøm til nøkkel er koblet på igjen ved starter. Men er der spenning på isolatorens inngang når motor står stille er det nok ikke gjort.

Redigert av hegra (see edit history)
hegra :  og hele hensikten med isolatoren forsvinner for startbatteriets del , som også får høyere ladespenning enn forbruk. Det kan tørke ut startbatteri.

Må kanskje rette litt på meg selv. Det kan vel like gjerne være at startbatteri får riktig spenning. Men forbruk kan få for lav spenning da lading av disse skjer via isolator med spenningstap som ikke blir registrert siden det ikke er senseledning. Det er først når det er senseledning på forbruksbatteri at spenningen kan bli for høy på startbatteri slik det nå er koblet. Jeg har ca. 14,8 volt på isolators inngang og ca. 14,4 volt på utgangene, altså på batterier. Det varierer jo litt opp og ned da, og jeg vet ikke hvor stort spenningsfall din isolator har.

Palbryn : Slik jeg tolker det så er den for liten for å kjøre begge inn på isolatoren

Slik du har det nå er vel begge dynamoene i teorien på sett og vis tilkoblet isolatoren allerede. Du har jo begge dynamoene tilkoblet startbatteriet, og siden den originale ladekabelen ikke er fjernet er det mulig at all ladestrøm fra begge vil presse på isolatoren hvis startbatteri allerede er fulladet, mens forbruksbatteri er nedtappet. Strømmen går da fra den ene dynamoen til startbatteriets + pol, videre til startmotorkontakt på den andre motoren, og herfra til B+ kontakt på dynamo via original ladekabel som ikke er fjernet. Dermed gir begge strømmen til isolator hvis startbatteri ikke tar i mot noe fordi det er fulladet. Bare en teori da, så om det skjer i praksis er en annen ting.

Tror jeg slutter her for dobbelinstallasjon er ikke mi greie. :nonod:

Takk Hegra, jeg har søkt på dette på forumet og med din hjelp skal jeg teste videre. Som nevnt tidligere så var jeg veldig usikker på dette med dynamoen. På min forrige båt hadde jeg også dobbel installasjon og kommer til å endre til dette oppsettet. Men det blir ikke før til neste år.

Ønsket å få et greit oppsett så det fungerer greit denne sesongen. Blir en del usikkerhet på en ny båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...