volvo_penta_ Startet 26.April.2016 Link til dette innlegget Startet 26.April.2016 Volvo gjorde en designendring på disse stemplene, som innebar en endring av "pyramiden" som står nede i "kulpen" av stempelet. Denne ble etterhvert litt lavere og mere avrundet på toppen. Driver å bytter en foring og stempel nå, og det blir da 5 med det gamle designet og en med nytt. Noen som vet om dette har betydning, event kjørt med tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Ingen som har prøvd/vært borti dette? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Ville ikke tatt sjansen. Bytt til 41B på alle sylindrene så slipper du mye av oppstartrøyken også. Koster ikke såå mange kronene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
volvo_penta_ Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Takk for tips Rem, Bytte de 5 andre blir fort 25 blås til, og de er OK, ingen skader. Har allerede honet de, og kontrollmålt sylinder og stempediametre. De får også nye stempelringer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Dette er så spesifikt, at de eneste som vet dette sikkert, er nok Volvo? Så lenge boring og kompresjon er lik, så bør det jo normalt gå greit, men samtidig får du jo et forbrenningskammer som er utformet annerledes enn de fem andre, på grunn av formen på stempelet, noe som generelt ikke er heldig? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Har snakket med Volvo, men får ikke noe godt svar der, ennå hvertfall. Blir fort litt for teknisk for folk på dele lager, og det må sendes videre til teknisk. De mener det burde stått en fotnote/kommentar på delefilm, dersom det var påkrevd at alle 6 må byttes, eller at ny del ikke er ombyttbar lenger. Marinedeler som er svært kompetente på disse motorene, kunne også minnes at dette var OK (å bytte ett stempel til ny type), fra de holdt på mye med disse på 90-tallet, men med et forbehold da dette begynner å bli lenge siden.Motorene begynner jo å bli gamle nå. Har imidlertid også snakket med en anerkjent motorbygger, som har vært borti tilsvarende på disse, som mener det ikke er noe problem, og slike "små" forandringer ikke betyr noe på denne motoren. Dette var også gjort tidligere, hvor man ikke merket noenting til dette. Turtall er jo heller ikke allverdens på disse, under 4000 rpm. Gjenstår å se, stempel og foring blir montert, så kan jeg heller komme tilbake med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Veid stemplene på brevvekt? Ligger de innenfor +/- et par gram, er kanskje det greit. Veier du alle, så vil du få en grei oversikt over toleransen. Gir de samme kompresjonen, så er det bare forbrenningshastigheten til avvikeren som kan lage problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Hvis det skal være samme dysespiss på gamle og nye stempler går der vel greit? Det skal vel delegutta på VP kunne svare på. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Det skal være samme dysespiss. Folk har jo til og med kjørt med A dyser på B-motorer som har andre stempler med høyere komp, og egentlig skal ha 2-trinns dyser også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.