Eureka Startet 26.April.2016 Link til dette innlegget Startet 26.April.2016 Ja, på tross av at jeg er født i 1979, så tok jeg båtførerkurset i helga. 3 timer fredag, 8 timer lørdag og 8 timer søndag. Tross antallet timer, så ble det relativt rask og effektiv gjennomgang av temaene. Mye læring. Har hatt egen seilbåt i 5 år og brukt større motorbåter siden 2006. Har hatt småbåt siden tenåra. I dag besto jeg eksamen med 98% rett, og relativt fornøyd :) Lurer du på hva sektorene på fyrlykter er og hvordan du kan bruke de på natta og ikke minst for å legge opp en sikker kurs/ rute på dagen? Er du i tvil om krysspeiling? Eller må du titte ned på klistremerket for å finne ut noe om et kardinalmerke? Ta båtførerprøven, med kurs! -selv om du er født før 1980. Det er godt anvendte penger tross "lang erfaring på sjøen". Nå blir det VHF-sertifikat til uka også. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Velkommen i klubben. Tok det hos Poseidon for flere år siden. Det var en nyttig tankevekker, selvom jeg ikke måtte ta det. Vhf ble tatt rett etter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kjetil1 Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Tok også "lappen" for noen år siden, selv om jeg ikke trengte. Bedre å ha bevis på at man forsøker å være ansvarlig på sjøen, enn å skryte over at man er så gammel at man slipper. Og sist helg bestod guttungen også. Så nå har far, mor og barn båtførerbevis. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
MYVIVERA Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Gratulerer. Tok den her om dagen jeg å, fikk den i postkassa i dag :-). Emarin nettkurs. Veldig artig med sektorer og fyr ja. Vhf tok jeg i fjor, leste mayday mayday boka. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Både jeg og samboer tok båtførerprøven i helgen. Er selv født i 1980, og tok båtførerprøven i 1996, men siden den gang har selve "lappen" blitt rotet bort. Norsk test som har overtatt registeret kan fortelle at en stor del av databasen forsvant under overføringen fra Sjøfartsdirektoratet, og sensor fra 1996 har ikke kopier som går så langt tilbake. Var litt irritert over å måtte ta den på nytt, men det var veldig bra å få frisket opp i en del ting. Anbefales alle som ikke har tatt prøven! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Nå blir det VHF-sertifikat til uka også. Gratulerer, og lykke til med VHF lappen, veldig bra. Redigert 26.April.2016 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Eureka Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Dvs, planen er å ta VHF til uka. Sitter i skrivende stund å leser litt om hvordan opplegget er der.,, har jo en del fartstid på samband gjennom arbeid i Forsvaret og en av våre nødetater, så det er jo ikke helt fremmed... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Dvs, planen er å ta VHF til uka. Sitter i skrivende stund å leser litt om hvordan opplegget er der.,, har jo en del fartstid på samband gjennom arbeid i Forsvaret og en av våre nødetater, så det er jo ikke helt fremmed... Regner med at du ser litt på siden www.kystradio.no der finner du det trenger å vite. Mange - de fleste - i dag tar ett Web basert kurs, bygd opp over 8 moduler, og du styrer tempo selv. http://kystradio.no/privat/vhf-sertifikat/vhf-sertifikat/ Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Key Freak Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Bra, gratulerer! Som Benji skriver; VHF-lappen er veldig kurant å ta på nettet. Jeg gjorde det i januar i fjor. Leste en del i min lettere uttdaterte lærebok, kjøpt i 2009... Og trente litt med VHF-simulatoren online. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
littmild Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Om det ga mersmak vil jeg på det sterkeste anbefale D5L-kurset til Poseidon :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Eureka Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Jeg har D5L i bakhodet, og jeg hadde tidligere en formening om at dersom jeg skal ta noe sertifikat, så hopper jeg bukk over båtførerprøven og rett på D5L. Jeg har innsett nå at det var lurt å ta båtførerkurset først.... Nå vil jeg praktisere, også innenfor de lokale 7-8 nm jeg normalt ferdes i. Radaren skal jeg også bruke på dagtid for å trene på peiling. I skrivende stund er jeg i Sandnessjøen, tok kurset her. På kaia, rett etter at jeg hadde bestått eksamen i dag, møtte jeg en som var på vei fra Hunvåg til nord i Nordland med sin viknes 1080. Nå på transportetappe, og skulle ta søroverturen som sommerferie med kona. Han hadde nylig vært hos Poseidon og tatt D5L. Jeg gleder meg til å navigere skikkelig. Hadde tidligere planer om å hive kartbordet ut av båten, men det skjer ikke nå. :) Nå må jeg heller lage deviasjonstabell! Redigert 26.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 båtfører prøven er vel og bra men den burde blitt fulgt opp med en praktisk prøve, ser alt for ofte de med sertfikat som ikke kan kjøre båt Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) med ganske lang båterfaring fra Trondheimsfjorden og båtførerbevis fra 80 tallet fikk jeg nærmest sjokk da jeg omsider sjøsatte i Oslofjorden. Det var svarte meg båter overalt, med og uten seil- ferger, fraktbåter, kajakker osv osv. Og ikke nok med det , for det var grunner og merker/staker overalt. Tette som traffikklys som i en by. Første uka holdt jeg kurs midt i skipsleia, og fulgte ruta til Colorline bare sånn for å være trygg ( på en av de første turene hadde jeg med meg min onkel, og han lurte på hvor dypt egentlig båten min lå siden jeg lå midt i skipsleia, uten å skjønne ironien fortalte jeg at jo den stikker 180 cm ned mot havbunnen............) For de som kjenner Trondheimsfjorden vet at der er det ingen skjærgård, inngen skipstraffikk, ingen staker eller kardinalmerker. Ett par fyrlykter er vel det eneste matitime innslaget. Ellers er det vel fjorden det nærmeste du kommer i å kjøre skuta i åkeren. For den 10 mil lange fjorden går langs bygd og åker så langt øyet kan se. Jeg studerte sjøkart og leste meg opp på noe så merkelig som vikeplikt på sjøen.......jeg som var vant med å være alene. Og deretter ble det på nytt å ta båtførerbevis, mest for min egen skyld så ingen skulle kunne oppdage at jeg var en forvirret skårunge. Men ennå ligger teori boka langt fremme som jeg av og til smugleser når jeg kommer til ukjente farvann i en skog av bøyer, staker, fyrlykter og kardinalmerker. Slik at dere ikke skal bli påkjørt av en som var utrolig sikker på at han var en erfaren skipper. Redigert 27.April.2016 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 siden jeg lå midt i skipsleia, Hehe, artig innlegg, konita. Det var vel også noe av det første vi lærte på kurset, at skipsleia skal krysses på raskest mulig måte. Så å legge seg i den var vel en "kardinal-feil" Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg og kona er også så "gamle" at vi slipper å ha båtfører-bevis, men det betyr jo ikke at vi kan noe på sjøen. Derfor tok vi båtfører-kurset sammen en intensiv helg. Kjempekjekt og svært lære-rikt. Oppfordrer alle til å ta kurset uansett hvor gamle dere er Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
lgboat Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Det ville vært en fordel om båtforeninger ol kunne arrangere oppfriskningskurs for "gamliser" med muggent båtførerbevis. Etpar kvelder a 2 timer med oppfriskning av gammel kunnskap + det som er nytt de siste år, gjerne i form av plansjer og diskusjoner, ville gjøre susen. Jeg holdt slike "kurs" lokalt før, og hadde også tilbud om praksis en kveld med innlagt mørkeseilas. Var meget populært. Dessverre brakk jeg nakken for 2 år siden, så etter det har det vært uaktuelt for meg å undervise. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg er også gammel nok til å velge, men kunne tenkt meg å ta båtlappen - men det finnes jo nesten bare slike intensivkurs... Det har jeg liten interesse for. Det blir vel bare det samme som å lese - og bøkene har jeg lest flere ganger. Da liker jeg opplegget til poseidon mye bedre. Jeg leser en ny båtteknisk bok ca annenhver uke for tiden, men savner diskusjonen rundt det jeg har lest. Tilogmed redningsselskapet kjører kun intensivkurs.. Det var uventet. Jeg har sjekket med poseidon også, men er ikke noe der for tiden. Kanskje bare hoppe på et D5L kurs når jeg har fått mer erfaring da kanskje... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Telenor ruller nå ut både gratis VHF Introduksjonskurs og gratis VHF Oppfriskningskurs. Dette bør vel være nyttig både for de som lurer på om de skal anskaffe VHF og for de som har VHF men er usikker på bruk av slikt utstyr? Disse kursene leder ikke frem til eksamen for VHF "lappen". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 @Larsh: Det var nyttig, kjekt med en oppfriskning av kunnskapene. Regner med at du ser litt på siden www.kystradio.no der finner du det trenger å vite. Mange - de fleste - i dag tar ett Web basert kurs, bygd opp over 8 moduler, og du styrer tempo selv. http://kystradio.no/privat/vhf-sertifikat/vhf-sertifikat/ Lurer litt på å legge press på kjerringa å ta dette, er det slik at eksamen og alt kjøres via nett? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Ja, eksamen på nett. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Benji Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Stemmer det. Alt forgår på nettet i dag. Jeg fikk kjerringa mi til å være en av de som testet ut kurset i høst før det ble lansert. Gikk flott som bare det, og jeg hadde bare å holde meg langt unna å hjelp. Hun tok det på strak arm, og der var v ikke stor kunnskap på forhånd. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Viljesterk Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Vhf-kurset til telenor likte jeg veldig godt. Både kurset og eksamen fikk meg til å føle meg mye tryggere på radiobruk, samt at det senket terskelen for bruk. Fra å føle at man måtte våge seg innpå noe som var til for andre, til å faktisk være en del av det. Muligens bare jeg som har slik i overkant respekt for regler at jeg gjør det vanskeligere for meg selv.. Uanskvett; kurset anbefales. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Eureka Svart 29.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Beklager, det var ikke ment å drive selvskryt. En kuriositet.... I læreboka står det at det er anbefalt å bytte impeller årlig. Jeg vet ikke om det er finnes et spørsmål om dette på prøven, for alle eksamensprøver er ikke like.. Men om så var tilfellet, og man svarte noe annet en "bytte hvert år", og det ble feil, kunne man da påklaget eksamensresultatet med henvisning til yanmar og Volvo sin bytteintervall ? :) Dessuten, er det noen som de siste årene har fått spørsmål hvor man faktisk må regne ut missvisning og deviasjon på kompasskurs? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 (redigert) Sitter i skrivende stund på MS Polarlys. Rød sektor Grinna fyr, hvit sektor Gæslingan, god stemning :) På vei ut på Folla, sørgående. Blir vel litt sært å sette seg til med kart, passer og paralellforskyver... :) Redigert 30.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Interessant diskusjon. Jeg tror jeg tok båtførerprøven i 1967, utenfor Larvik - men alle de papirene er jo borte. Ting forandrer seg. Har boken - båtføreprøven - 2010. Og leser jo litt der. Men er 1950 årgang, og båten er under 30 fot. Så jeg slipper vel kanskje unna. Der ligger også en "Standard Horizon - Explorer GX1600E" i denne gamle båten. Om den virker eller ikke, vites ikke, siden alle kabler er klippet av. Trenger jeg et VHF sertificat - for å bruke denne, dersom den virker? Jeg har et gammelt privat-fly sertifikat - hvor VHF var inkludert Guderna bedre - kompliserer jeg livet mitt - ved å engang tenke på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.