Jump to content

Jeg har bestått båtførerprøven! En oppfordring...


Eureka

Recommended Posts

Ja, på tross av at jeg er født i 1979, så tok jeg båtførerkurset i helga. 3 timer fredag, 8 timer lørdag og 8 timer søndag.

Tross antallet timer, så ble det relativt rask og effektiv gjennomgang av temaene. Mye læring. Har hatt egen seilbåt i 5 år og brukt større motorbåter siden 2006. Har hatt småbåt siden tenåra.

 

I dag besto jeg eksamen med 98% rett, og relativt fornøyd :)

 

Lurer du på hva sektorene på fyrlykter er og hvordan du kan bruke de på natta og ikke minst for å legge opp en sikker kurs/ rute på dagen? Er du i tvil om krysspeiling? Eller må du titte ned på klistremerket for å finne ut noe om et kardinalmerke?

 

Ta båtførerprøven, med kurs! -selv om du er født før 1980. Det er godt anvendte penger tross "lang erfaring på sjøen".

 

Nå blir det VHF-sertifikat til uka også.

Link to post

Både jeg og samboer tok båtførerprøven i helgen. Er selv født i 1980, og tok båtførerprøven i 1996, men siden den gang har selve "lappen" blitt rotet bort. Norsk test som har overtatt registeret kan fortelle at en stor del av databasen forsvant under overføringen fra Sjøfartsdirektoratet, og sensor fra 1996 har ikke kopier som går så langt tilbake. Var litt irritert over å måtte ta den på nytt, men det var veldig bra å få frisket opp i en del ting. Anbefales alle som ikke har tatt prøven!

Link to post

Dvs, planen er å ta VHF til uka. Sitter i skrivende stund å leser litt om hvordan opplegget er der.,, har jo en del fartstid på samband gjennom arbeid i Forsvaret og en av våre nødetater, så det er jo ikke helt fremmed...

 

Regner med at du ser litt på siden www.kystradio.no der finner du det trenger å vite.

Mange - de fleste - i dag tar ett Web basert kurs, bygd opp over 8 moduler, og du styrer tempo selv.

http://kystradio.no/privat/vhf-sertifikat/vhf-sertifikat/

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Jeg har D5L i bakhodet, og jeg hadde tidligere en formening om at dersom jeg skal ta noe sertifikat, så hopper jeg bukk over båtførerprøven og rett på D5L. Jeg har innsett nå at det var lurt å ta båtførerkurset først.... Nå vil jeg praktisere, også innenfor de lokale 7-8 nm jeg normalt ferdes i.

Radaren skal jeg også bruke på dagtid for å trene på peiling.

I skrivende stund er jeg i Sandnessjøen, tok kurset her. På kaia, rett etter at jeg hadde bestått eksamen i dag, møtte jeg en som var på vei fra Hunvåg til nord i Nordland med sin viknes 1080. Nå på transportetappe, og skulle ta søroverturen som sommerferie med kona. Han hadde nylig vært hos Poseidon og tatt D5L.

 

Jeg gleder meg til å navigere skikkelig. Hadde tidligere planer om å hive kartbordet ut av båten, men det skjer ikke nå. :)

Nå må jeg heller lage deviasjonstabell!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

med ganske lang båterfaring fra Trondheimsfjorden og båtførerbevis fra 80 tallet fikk jeg nærmest sjokk da jeg omsider sjøsatte i Oslofjorden. Det var svarte meg båter overalt, med og uten seil- ferger, fraktbåter, kajakker osv osv. Og ikke nok med det , for det var grunner og merker/staker overalt. Tette som traffikklys som i en by.

Første uka holdt jeg kurs midt i skipsleia, og fulgte ruta til Colorline bare sånn for å være trygg  :sweat:  :sweat: ( på en av de første turene hadde jeg med meg min onkel, og han lurte på hvor dypt egentlig båten min lå siden jeg lå midt i skipsleia, uten å skjønne ironien fortalte jeg at jo den stikker 180 cm ned mot havbunnen............)

 

For de som kjenner Trondheimsfjorden vet at der er det ingen skjærgård, inngen skipstraffikk, ingen staker eller kardinalmerker. Ett par fyrlykter er vel det eneste matitime innslaget. Ellers er det vel fjorden det nærmeste du kommer i å kjøre skuta i åkeren. For den 10 mil lange fjorden går langs bygd og åker så langt øyet kan se.

 

Jeg studerte sjøkart og leste meg opp på noe så merkelig som vikeplikt på sjøen.......jeg som var vant med å være alene. Og deretter ble det på nytt å ta båtførerbevis, mest for min egen skyld så ingen skulle kunne oppdage at jeg var en forvirret skårunge.

Men ennå ligger teori boka langt fremme som jeg av og til smugleser når jeg kommer til ukjente farvann i en skog av bøyer, staker, fyrlykter og kardinalmerker. Slik at dere ikke skal bli påkjørt av en som var utrolig sikker på at han var en erfaren skipper.

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post

Jeg og kona er også så "gamle" at vi slipper å ha båtfører-bevis, men det betyr jo ikke at vi kan noe på sjøen. Derfor tok vi båtfører-kurset sammen en intensiv helg. Kjempekjekt og svært lære-rikt. Oppfordrer alle til å ta kurset uansett hvor gamle dere er :smiley:

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post

Det ville vært en fordel om båtforeninger ol kunne arrangere oppfriskningskurs for "gamliser" med muggent båtførerbevis.

Etpar kvelder a 2 timer med oppfriskning av gammel kunnskap + det som er nytt de siste år, gjerne i form av plansjer og diskusjoner, ville gjøre susen.

Jeg holdt slike "kurs" lokalt før, og hadde også tilbud om praksis en kveld med innlagt mørkeseilas. Var meget populært. Dessverre brakk jeg nakken for 2 år siden, så etter det har det vært uaktuelt for meg å undervise.

Link to post

Jeg er også gammel nok til å velge, men kunne tenkt meg å ta båtlappen - men det finnes jo nesten bare slike intensivkurs...

Det har jeg liten interesse for. Det blir vel bare det samme som å lese - og bøkene har jeg lest flere ganger.

Da liker jeg opplegget til poseidon mye bedre.

Jeg leser en ny båtteknisk bok ca annenhver uke for tiden, men savner diskusjonen rundt det jeg har lest.

 

Tilogmed redningsselskapet kjører kun intensivkurs.. Det var uventet.

Jeg har sjekket med poseidon også, men er ikke noe der for tiden.

 

Kanskje bare hoppe på et D5L kurs når jeg har fått mer erfaring da kanskje...

Link to post

Telenor ruller nå ut både gratis VHF Introduksjonskurs og gratis VHF Oppfriskningskurs.

 

Dette bør vel være nyttig både for de som lurer på om de skal anskaffe VHF og for de som har VHF men er usikker på bruk av slikt utstyr?

Disse kursene leder ikke frem til eksamen for VHF "lappen".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

@Larsh: Det var nyttig, kjekt med en oppfriskning av kunnskapene. 

 

Regner med at du ser litt på siden www.kystradio.no der finner du det trenger å vite.

Mange - de fleste - i dag tar ett Web basert kurs, bygd opp over 8 moduler, og du styrer tempo selv.

http://kystradio.no/privat/vhf-sertifikat/vhf-sertifikat/

 

Lurer litt på å legge press på kjerringa å ta dette, er det slik at eksamen og alt kjøres via nett? 

Link to post

Vhf-kurset til telenor likte jeg veldig godt.

Både kurset og eksamen fikk meg til å føle meg mye tryggere på radiobruk, samt at det senket terskelen for bruk.

Fra å føle at man måtte våge seg innpå noe som var til for andre, til å faktisk være en del av det.

Muligens bare jeg som har slik i overkant respekt for regler at jeg gjør det vanskeligere for meg selv..

 

Uanskvett; kurset anbefales.

Link to post

Beklager, det var ikke ment å drive selvskryt.

 

En kuriositet.... I læreboka står det at det er anbefalt å bytte impeller årlig. Jeg vet ikke om det er finnes et spørsmål om dette på prøven, for alle eksamensprøver er ikke like.. Men om så var tilfellet, og man svarte noe annet en "bytte hvert år", og det ble feil, kunne man da påklaget eksamensresultatet med henvisning til yanmar og Volvo sin bytteintervall ? :)

 

Dessuten, er det noen som de siste årene har fått spørsmål hvor man faktisk må regne ut missvisning og deviasjon på kompasskurs?

Link to post

Interessant diskusjon. 

Jeg tror jeg tok båtførerprøven i 1967, utenfor Larvik - men alle de papirene er jo borte.

Ting forandrer seg. Har boken - båtføreprøven - 2010.  Og leser jo litt der.   Men er 1950 årgang, og båten er under 30 fot.

Så jeg slipper vel kanskje unna.

 

Der ligger også en "Standard Horizon - Explorer GX1600E" i denne gamle båten. Om den virker eller ikke, vites ikke, siden alle kabler er klippet av.

Trenger jeg et VHF sertificat - for å bruke denne, dersom den virker?  Jeg har et gammelt privat-fly sertifikat - hvor VHF var inkludert

Guderna bedre - kompliserer jeg livet mitt - ved å engang tenke på dette? :worry:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...