boble65 Startet 26.April.2016 Link til dette innlegget Startet 26.April.2016 Hei kikker litt på en prosjekt båt uten motor for en billig penge. Hvordan er disse i sjøen? Tåler di fint 35/40 knop? Er 24fotern mye bedre i sjøen? Og hvilken nyere motor vil passe best. Helst diesel. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Eventuelt hvordan vil den oppføre seg med påhenger? Har lyst på nytt prosjekt da det blei litt tomt på gårdsplass da jeg satt ut båten.. andre prosjekttips mottas også. ☺ må være 22 til 24 fot og ha god hastighet.. liker windy og Draco. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Finnes jo mange nye lette dieselmotorer rundt 200-250 hk. VP D3 190/220 R5, Hyundai 250/270 V6 osv. Sistnevnte er det vel ikke mange av på bruktmarkedet. Så har vi Steyr og FNM med ymse 4. 5 og 6 syl dieselmotorer. Og Mercruiser/VM 2,8 D-tronic/QSD 200/230 hk R4, Yanmar (BMW) 260 hk R6 og VW/Mercruiser 265 hk V6. Redigert 26.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
boble65 Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 En må kanskje ha rundt 250hk i en slik båt får og få det til å gå litt unna..☺ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Ja hvis du sikter på over 40 knop så. Sjekk denne, med tung gammal volvodiesel http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=50426695 Visste ikke at motorrommet var langt nok for denne motoren. Antar den går nesten like godt med D3-190/200, en mye lettere motor. Redigert 26.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Passbåten Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Hvor gæærn er du boble65? Jeg slår et slag for disse http://atlanta.craigslist.org/atl/boa/5497226343.html. Kjøp den ene av dem og du har den hjemme på gårdsplassen for halvparten av prisen til den til den 22 hc'en. Her det det plass til både 502 og 540 Big Block hvis du vil ta den helt ut og dette klasseskroget kan du dra opp i 60 før det begynner å rulle og sikkert 70 før det sier stopp. Plenty med sider på nettet hvor disse pusses opp (tips etc). Og, rosinen i pølsa er at den leger seg perfekt inn mellom 22 og 24 fot med sine 23,3 for å være presis! Jeg er kanskje "litt farget" av at jeg holder på med akkurat den samme båten, men det må jo være lov Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 De båtene der var jo dritkule! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Oi ja det var tøffe båter ☺ har sett litt på prosjektet ditt ja. Meget bra ☺ tenkte litt på og finne en båt i nærheten her jeg bor (Vesterålen) og ligger en windy 22hc i nærheten som jeg tenkte legge inn ett skambud på. Men må jo si di båtene så litt vassere ut ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Ville vel heller gått for en 22dc hvis du er ute etter fart. Er samme skrog, men hc ser vel ikke så tøff ut. Eller en Draco 20. Den får man fin fart ut av med en V8. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 22 HC og DC har ikke samme skrog, HC er konstruert av Otto L Scheen mens DC er Linges verk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boble65 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Er lingeskrogene vassere da? Er det lingeskrog på 23 24 og 25 foterne til windy fra 80 tallet? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Windy 24 HC er designet av Linge. Det var vel på slutten av 60-tallet. Redigert 27.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Godt mulig ivar. Ser på bilder at hc ser litt mer klumpete ut. Gir kanskje bedre innvendig plass? 23fc er vel kun en forlengelse av 22fc. Dette er vel også linge, 24dc også. 25 er jeg litt usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg har god erfaring med "over mariniserte"" dracor. Og tør påstå at jeg heler hvile kjørt de i 60knop en mye av det som bygges i dag som er ment for den farten. Du kan se hvor bra denne ligger på vannet. Prikken over i er flagget. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Tjohei hvor den gikk ? Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Noken som vet om Windy 22Hc er like sjødyktig som linge variantene 22fc og 23fc Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Det ville forundre meg om den ikke er like sjødyktig. Gjelder vel også de andre båtene til den godeste Otto L. Scheen. Jeg har en av dem, 27 CC. Her en -84 22 HC Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
borisboris Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Høre bra ut.kjenne ikkje til Otto L sheen.Regne med din 27 CC er mjuk og fin i grov sjø då🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 27 CC er jo bredere, så det går litt ut over mjukheten i grov sjø. Kan ikke klage, men nå er jo "grov sjø" delvis et definisjonsspørsmål da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Piato Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Hadde en 22HC i mange år. 220hk Mercruiser bensin. Gjorde vel rundt 30knop. HC / DC. Litt avhengig hva du skal bruke båten til. Begge er gode i sjøen. Vesentlig bedre plass fremme i HC. Faktisk veldig god bredde i dobbeltsengen når man slår ned bordet. DC ser bedre ut, men det er smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 borisboris skrev for 18 timer siden: Noken som vet om Windy 22Hc er like sjødyktig som linge variantene 22fc og 23fc Tror aldri jeg har hørt/lest noen direkte sammenligning mellom feks 22HC og 22DC. Scheen har jo mange fine skrog på cv'en, men jeg mistenker et typisk linge skrog kan være litt hvassere når det begynner å gå skikkelig unna..? Piato skrev for 1 time siden: Vesentlig bedre plass fremme i HC. Helt generelt : mer fylde i forskipet kan gi mer banking i motsjø - men også oppleves som veldig bra i medsjø. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
borisboris Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Ser ikkje ut som linge skrogene er så mykje spissere framme,muligens litt meir V bak.Alle bildene her er HC. Har ein fjordling og ein Halco offshore.Vurdere ein mellomting som feks Hc.Håpte den va litt meir mot halcoen enn fjordlingen når det gjaldt sjøegenskaper? Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Vil evt Draco 23 vere et bedre valg med tanke på sjøegenskaper? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 I klassikeren "Piratene" fra 1983 ser vi en Windy 23 FC og en Windy 22 HC rase rundt i båtjakt på Svolvær havn Starter på 2:45, dette er tøft Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bergen Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Det var ikke noe å si på politiressursene i Svolvær i alle fall. Windy 22 HC var forøvrig også guttedrømmen min i ungdommen, og jeg synes fortsatt den har flotte linjer, til tross for den litt kantete overbyggningen i forhold til hva FC har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.